Pony

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

markwise
Vierwielend Vooruit

Pony

Berichtdoor markwise » ma 29 aug 2011 10:41

hallo!

Door omstandigheden stond ik ineens in het DAF museum te Eindhoven...
Tussen al het moois zag ik een Daf Pony staan.
Ik bedoel niet het mini-vrachtautootje, maar het rijdende platform.
Er stond bij dat het is ontwikkeld voor het Amerikaanse leger in je jaren 60.
Nou zie ik wel eens een zogenaamde 'Mule' te koop staan op de diverse sites.
Is dit hetzelfde apparaat?
En is er iemand onder ons die er meer van weet, of er misschien zelfs een heeft?
grt,

Gertjan
Hercules Held

Berichtdoor Gertjan » di 30 aug 2011 11:14

Hier een korte uitleg over de pony voor het Amerikaanse leger. (de militaire/DAF aanduiding is YM 500)

Begin jaren 60 toonde het Amerikaanse leger interesse in voertuigen aangedreven door variomatic systemen. DAF is hier op ingesprongen en heeft de militaire versie van de Pony ontwikkeld. Deze is afgeleid van de oer-mule, maar zeker niet hetzelfde. Naast de afwijkende vario aandrijving werd er gebruik gemaakt van een DAF boxer motor die terug is te vinden in de DAF 33 en de civiele DAF Pony.

Persfoto's van de DAF Pony presentatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het NL'se leger heeft een DAF Pony gehad om te testen. Onderstaande foto toont de Pony op een kazerne naast een luchtmacht DAF. Wat ik ervan weet is dat het een test was met verschillende voertuigen binnen het NL'se leger.

Afbeelding

Er is niet precies bekend hoeveel er ooit gebouwd zijn, maar het zou om een kleine 200 stuks gaan. Naast de Pony in het DAF museum heeft de koninklijke familie nog een exemplaar. In Amerika is er nog maar 1 bekend. Deze is een jaar geleden opgedoken in een boerenschuur. De vraagprijs was destijds $8500.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De DAF Pony die Stichting Bravo Cie bezit is een replica gebouwd op basis van tekeningen en foto's uit de technische handleiding.

Naast de Pony heeft DAF een Amerikaans voertuig gebouwd door Willies aangepast met vario aandrijving, de Willies XM443. Deze werd voorzien van vario aandrijving en een schroef aan de achterkant voor amfibie gebruik.
Voor zover bekend zijn hier alleen maar tekeningen van.
Ook is men bezig geweest met een rupsvoertuig wat aangestuurd werd door meerdere vario's.

Ik hoop dat je wat aan bovenstaand verhaal hebt.

markwise
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor markwise » di 30 aug 2011 15:42

hallo gertjan,

Dank je!
Wat me iif duidelijk is geworden dat ik niet hoef te gaan zoeken naar een exemplaar :)
Over het rupsvoertuig waar je het over had, was dat soms dat amfibische voertuig met die schroef aandrijving? (ik bedoel schroeven in de lengte)

Gertjan
Hercules Held

Berichtdoor Gertjan » di 30 aug 2011 15:58

Nou ja, als je een speld in een hooiberg wilt gaan zoeken is het natuurlijk een leuke uitdaging. 8)

Wat het rupsvoertuig betreft, dit ging echt om een soort "tank" met vario aandrijving. het voertuig wat jij bedoelt is de Amphirol. Deze werd aangedreven door een DAf motor en variomatic, maar werd eigenlijk gebouwd door machinefabriek JJ de Bakker uit Hulst (zie: http://www.amphibiousvehicle.net/amphi/ ... lling.html)

markwise
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor markwise » di 30 aug 2011 20:37

ja die amphiroll bedoelde ik!
zag er n foto van in t museum...

Terug naar “Overig”