BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 24 jun 2017 21:43

dat is dan weer een mooi bruggetje hier naar toe, had hem al een tijdje geleden laten reserveren en nu eindelijk wat tijd om hem op te halen uit Zierikzee.
Afbeelding

Een mooie geremde 1 tons polynorm. Nadeel van remmen is alleen dat ze wel eens vast gaen zitten en dat was bij deze ook zo :cry:
Dus voor de hangaar alle draaipunten zwaar in de kruipolie gezet, de vet spuit op alle vet nippels en met een grote hamer de remmen wat terug gemept en de banden opgepomt en promt wou hij naar achteren toen ik de aanhanger wat op draaide dus dat maakte het afladen een stuk makkelijker.

achterkant is vrij krokant, die driehoeken horen er volgens mij ook niet op en de lange stang die als scharnier voor de klep dient is tot op een haartje weggeroest. De achterkant van de vloer is ook vrij luchtig zeg maar, helaas gen foto van.
Afbeelding

die rechter achtersteun heeft ook een afwijkend model.
Afbeelding

zijn originele kenteken
Afbeelding

Rechter touwtje was nog intakt, de linker is vervangen door het bekende gratis touw :D de steunpoot zit helaas ook nog maar aan 1 kant vast vandaar dat hij wat vreemd doorbuigt.
Afbeelding

maar zo lijkt het nog wel enigzins, weer een hoop werk maar wel een leuk passend ding dacht ik
Afbeelding

Afbeelding

er blijken dus ook achter lichten met heldere glaasjes te bestaan :mrgreen:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op vr 13 apr 2018 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.

ruben

Berichtdoor ruben » do 06 jul 2017 15:02

Als we dan geen foto's meer kunnen plaatsen gaan we maar over op de video's

https://youtu.be/b2Lb7xVB0iA

ruben

Berichtdoor ruben » do 06 jul 2017 22:10

Volgens mij heb ik weer wat werkends gevonden, dus hier maar een post maken, als dat lukt zal ik de rest nog eens aankijken.....
Vandaag mijn stadslichten ook omgebouwd zodat ze ook als knipperlicht dienst doen en de voorkant van de auto duidelijker maken voor de andere weggebruikers en dus vooral tegenliggers op rotondes.

Je knipt dus de draden door die naar de stads lichten gaan, 56 gaat naar links en 57 naar rechts als ik het goed onthouden heb.

Afbeelding

die draad loopt dan door een wisselaar relais, je moet een wisselaar relais hebben omdat die 2 uitgaande pootjes heeft, 1 voor onbekrachtigd relais en 1 voor bekrachtigd relais. Je laat de draad vanaf de stadslicht zekering doorlopen over de pootjes van de onbekrachigte toestand, dus die zet je op pootje 30. Dan de draad die vanaf pootje 87a komt gaat weer terug naar de zekerings kast en naar de draad die er nog ligt richting het stadslicht.
Afbeelding

Dan doe je een extra draad bij de 2 punten in de bovenste kroonsteen waar de draden voor de bak knipperlichten uitkomen.

Afbeelding

Deze draad komt op pootje 86, en uiteindelijk doe je een draad van pootje 85 naar massa, bij mij onder de bevestigings schoef. Pootje 87 blijft vrij, dat is bij mijn relais voeten de gele draad.

Afbeelding

Deze foto's waren voor de rechter kant, daarna door na de linkerkant
Afbeelding

Wel oppassen als je kap helemaal opgeklapt hebt, als hij naar beneden komt kan er zoiets gebeuren :evil:

Afbeelding

En daarna even de boel weer netjes opbinden, en als je dan beide kanten gedaan hebt krijg je dus zoiets als op het filmpje hierboven.

Volgende stap wordt H4 koplampen met 2 relais....
Laatst gewijzigd door ruben op vr 13 apr 2018 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » vr 07 jul 2017 12:44

Mooi man, precies zoals Albert ook al had.

Alleen heb ik hier nog een keer over nagedacht, en wel de volgende situatie: Verlichting dimlicht of stadslicht aan werkt dit. Maar als je de eerste stand gebruikt (dus alleen knipperlichten en remlichten) dan werkt dit dus niet, want je hebt geen voeding voor die lampjes :mrgreen:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben

Berichtdoor ruben » vr 07 jul 2017 12:55

Ach, rij toch altijd met de hele kerstboom aan op de weg :D

ruben

Berichtdoor ruben » vr 07 jul 2017 21:25

Mooi man, precies zoals Albert ook al had.
Had mijn idee ook al met Albert besproken, maar hij had bij mijn idee een schema bij getekend en ook al eerder uitgevoerd. Maar heb nog wel een foto van het schema voor mensen die het ook zouden willen uitvoeren.

ruben

Berichtdoor ruben » vr 07 jul 2017 21:45

Volgend project werd dus toch niet de H4 lampen :mrgreen:

Aan de rechterkant had ik al een tijdje lekkage, dacht eerst een keering van een van de uitgaande flenzen van de verdeelkast rechts maar na even goed kijken bleek het langs de pen van de 4 wiel aandrijving te komen. Bij Ruud de maten van de O-ringen opgevraagd en gekregen, nogmaals bedankt Ruud.

Even de 4 moertjes los en voorzichtig opwippen.
Afbeelding

Was even prutsen en wat remleidingen los halen van het chassis want er loopt nog al wat aan leidingen en slangen over dat kapje heen maar hij is eruit.
Afbeelding

Hoe alles eruit moet staat in het H-bak onderwerp van Ruud
Maar wat mij bij de mijne opviel is dat het lijkt of er een keer andere bussen in gezet zijn, andere uiteinde had ook een losse bus erin geperst.
Afbeelding

De onderste kwamen eruit, de bovenste dikkere zijn de maat die Ruud doorgaf. Met de nieuwe ging de pen er nog steed soepel door maar wel met een gezonde frictie van de O-ringen.
Afbeelding

Deze had 5 vulringen aan de rechterkant
Afbeelding

Even wat echt borgdraad gepakt om de bout mee te borgen :wink:
Afbeelding

zo'n tang maakt het makkelijker maar zonder wil het ook best wel.
Afbeelding

Ik ben er happy mee.
Afbeelding
er weer tussen gefrot met een hoop moeite, paste echt net langs de bedienings bout/beugel. Ook even een nieuwe pakking gemaakt.
Was wel even prutsen om de vork om de as te laten vallen, de as was helemaal naar voren geschoven en dan doet hij dus niks. Dus ook via de vul opening de as weer naar achteren gehaald en de vork eromheen gekregen na een paar keer.
Afbeelding

beetje moeilijk te zien maar hier het resultaat
Afbeelding

even 2 oude stukjes binnenband geknipt
Afbeelding

voor hierachter, het oude spul kruimelde er achter vandaan.
Afbeelding

Even weer de bak olie erbij gepakt.
Afbeelding

netjes op niveau brengen, ondanks dat er vaak plasje onder lagen en mijn parkeerplek bij huis ook redelijk gemarkeerd is hoefde er nauwelijks wat bij.
Afbeelding

even cursus reservewiel terug hangen voor luie monteurs die hun rug nog langer dan vandaag nodig hebben
Afbeelding

Toen de nieuwe kogelkop voor de gas stang erbij gezocht
Afbeelding

beide kanten 1/4-28 draad, moest besteld worden maar goed te leveren.
Afbeelding

even zo erop draaien dat de stationair en vol gas aanslag gehaald worden.
Afbeelding

de oude :cry:
Afbeelding

die trek je er dus zo vanaf
Afbeelding

komt omdat het gat helemaal uitgeslagen is
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op zo 10 jun 2018 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben

Berichtdoor ruben » za 08 jul 2017 19:25

Maar dan dinsdag, had een hoop leuke foto's, en kwam er toen achter dat ik niet meer via Photobucket mijn foto's kon delen dus deze hadden jullie nog te goed.

Dinsdag moest ik even een vliegtuig van hangaar verplaatsen, is verkocht voor onderdelen.
Dus eerst de bak maar eens vrij gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Toen de eerste vleugel weg gebracht, het hek waar hij door moest was vrij smal dus de vleugel moest wat schuiner op de Daf, dus voor de 2de rit de rest van de huiven er ook af gehaald.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen 160 PK extra in de daf ingebouwd maar echt harder liep hij niet :mrgreen:
Afbeelding

Toen het lompste stuk, dafje veerde een mooi stukje in
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En onderweg
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op di 12 jun 2018 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben

Berichtdoor ruben » do 03 aug 2017 16:31

zo er zit deze week weer wat ruimte in de planning dus weer even wat aan het dafje kunnen doen.

Deze moest er ook nog steeds op
Afbeelding

Afbeelding

even mee mogen vliegen met de vijand :mrgreen:
Afbeelding

en vandaag de dimlicht/grootlicht schakelaar eindelijk op zijn plek gezet, eerst de voetplaat van de cabine los
Afbeelding

dat is de enige vaste moer, geen idee waarom die wel en de rest niet.......
Afbeelding

maar goed, plaatje is dus los
Afbeelding

daar moet tie komen, gaten zaten er al even
Afbeelding

en alles gelukt
Afbeelding

Ben er alleen nu ook achter dat mijn blauwe lampje in de cabine niets doet, het ding is zo danig verroest dat er geen stroom naar massa komt helaas, dus even op zoek naar een andere.......

Daarna een begin gemaakt voor mijn H4 koplampen, omdat ik er achter ben gekomen dat de dimlicht/grootlicht maximaal 120 watt aankan en de H4 lampen 70/75 watt zijn per stuk gebruik ik dus 2 relais, deze komen tussen de draden die van de voetschakelaar komen en het bovenste kroonsteen bok in de zekerings kast.
Even schemaatje weer opgezocht, had nog 2 wisselaarrelais liggen. Draad 52 en 54 komen van de voetschakelaar af, de ene gaat normaal naar de dimlichten en de andere naar de grote lichten. In de kroonsteen worden ze uitgesplitst voor de linker en rechterkant. De draad die dus vanaf de voetschakelaar komt haal je uit de kroonsteen en sluit je aan op punt 86. Punt 85 sluit je aan op massa, die zie je met een kabel oog onder de relais bevestiging schroeven zitten. Dan haal je een niet onderbroken voeding uit de zekering kast, ik gebruik de aansluiting voor de contactdoos die bij de lichtschakelaar in het paneel zit. Deze draad gaat via een zekering naar punt 30. Vervolgens sluit je draad 87 weer aan waar je draad 52 of 54 had losgemaakt en de boel werkt weer als het goed is. Dit hele verhaal dus 1 keer voor je dimlichten en 1 keer voor je grote lichten. Volgende stap is het inbouwen van de lampen zelf, maar dat doe ik als ik een afspraak met de garage heb om ze dan ok meteen af te stellen.
Afbeelding

relaitjes voorbereid op de tafel is wat makkelijker
Afbeelding

eerste circuit is aangelegd
Afbeelding

en de tweede ook.
Afbeelding

en de boel even wat netter gemaakt
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op di 12 jun 2018 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

B. van der Veer
Clublid

Berichtdoor B. van der Veer » do 03 aug 2017 21:04

Ruben, wil je de gegevens van de relais opgeven?
ik kan ze ook met vergroting niet lezen.
Bedankt.
ik reed YA126
ik heb geen haast

ruben

Berichtdoor ruben » do 03 aug 2017 22:58

Ruben, wil je de gegevens van de relais opgeven?
ik kan ze ook met vergroting niet lezen.
Bedankt.

de relais:
https://www.conrad.nl/nl/auto-relais-24 ... 66565.html

de relaisvoeten
https://www.conrad.nl/nl/c1s-cw-auto-re ... 04379.html

relais kunnen tot 30 Ampere aan en de stroom bij groot licht is 6,25 Ampere en bij dimlicht 5,83 Ampere dus kan makkelijk. groot en dimlicht zijn beide apart gezekerd met 7,5 ampere in losse zekering houders.

ruben

Berichtdoor ruben » zo 13 aug 2017 22:37

Lampje van Albert gekregen
Afbeelding

Afbeelding

klein verschilletje, nog even wat moeten prutsen om een goeie massa te krijgen want dat was ook allemaal wat roestig en even moeten wachten tot het vrij donker was maar het lampje werkt nu maar welke slimmerik bedacht heeft dat dat lampje precies achter de hendel van de lichtschakelaar valt moet ook weg gepromoveerd worden.

toen deze maar eens kaal gemaakt voor de straler\
Afbeelding

komt een hoop handig spul af
Afbeelding

Afbeelding

alles eraf wat ik los kon halen met behulp van veel WD-40
Afbeelding

Afbeelding

dashboardkastjes er ook uit
Afbeelding

Afbeelding

zitten vast met veel boutjes maar om de een of andere reden aan de buitenrand ook met een paar hechtlasjes :?
Afbeelding

wat er achter vandaan kwam werd ik ook niet echt vrolijk van eigenlijk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel nog 2 plaatjes van de cabine afgehaald die nog niet gebruikt waren dus die kan ik dan straks zo inslaan dat alles weer klopt.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op di 12 jun 2018 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

albertvrijborg
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor albertvrijborg » di 15 aug 2017 00:14

Mooi hoor Ruben en super dat groot licht nu wel werkt
proud to be scout

ruben

Berichtdoor ruben » wo 16 aug 2017 22:29

Groot licht deed het prima maar had geen idee wanneer het aan stond, want daar is het buiten ook veels te licht voor. Niet dat ik het nu kan zien als het licht is want zoveel veel licht komt er ook niet door dat kleine gaatje aan de binnenkant.

Maar denk haast dat ik het straks met die H4 lampen wel beter ga zien, ook als ik het blauwe lampje niet goed zie :D

peter80
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » do 17 aug 2017 21:01

Wel zorgen dat de blauwe lamp ook brand als je grootlicht aanstaat :roll:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Terug naar “Projecten”