kromme klep...hoe kan dat nou?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » ma 26 mar 2012 21:30

Dank voor de info. Vandaag niks kunnen doen door een hele boel gedoe zakelijk. :evil:
Ik hoop dat morgen een betere dag wordt en ik toch weer verder kan want m'n vingers jeuken om verder te sleutelen.
Ik heb vandaag wel ringen gekocht. Geen fiber, maar gewoon rubber en ringen om daarachter te zetten Ik denk dat dat ook geen probleem opleverd en beter afsluit. We zullen het merken. Voor de olie heb ik overigens gewoon 20w50 van omp gehaald. Mineraal olie voor oldtimers. Lijkt mij ok. Ik ga we eerst het carter erin vandaag halen en schoonmaken. Dan is en blijft alles netjes schoon.
Ik wil ook even kijken naar de olie in de tandwielkasten en versnellingsbak. Even pijlen en/of gewoon even vervangen.

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » wo 28 mar 2012 08:00

gisteravond de kop weer gemonteerd nadat ik deze goed heb schoongemaakt. Alle bouten bekeken en met iets vet in het blok gedraaid. het aandraaimoment opgezocht: 100 ft/lb.
geen idee hoeveel newton meter dat is, dus internet bood uitkomst: 135 Nm. Dat is veel, erg veel. sterker nog, dat is te veel voor mijn momentsleuten..... :? die gaat maar tot 110Nm namelijk. :cry:
de bouten nu dus maar vastgezet op die sterkte en op zoek naar iemand die een momentsleutel heeft die wel tot 135Nm gaat. Is er iemand in de buurt van sint oedenrode die er een heeft?? of is en een andere methode zoals 110Nm + 2x 90 graden??

ik zal eens kijken of ik hier wat foto's bij kan plaatsen van wat ik nu al gedaan heb.

DeWitteDaf
Hercules Held
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » wo 28 mar 2012 12:14

even een sleutel lenen van iemand in de buurt, misschien een bekende/bevriende garage. wel eerst de bouten een voor een weer een stukje los draaien voor het op moment zetten, als ze al op 110 ziten gaan ze "vast" zitten, en krijg je ze niet het stukje naar 135 toe.

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » wo 28 mar 2012 14:02

ook niet als ze er gisteravond pas ingezet zijn en in het vet staan?

DeWitteDaf
Hercules Held
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » wo 28 mar 2012 17:31

na 10 min al niet meer..., officieel moet je ze ook in 1 beweging doen. maar als je ze 1 voor 1 loshaald en weer vastzet voorzie ik geen problemen

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » do 29 mar 2012 09:48

gisteravond alles goed vastgezet, het scheelt inderdaad als je ze een tikje terugdraaid. het gaat net wat soepeler dan..
zo rond 11 uur even gestart (ik kon het niet laten) en hij sloeg meteen aan :D
na 2 seconden weer gestopt, want de koeling licht nog los en de uitlaat zit nog niet aangesloten, maar iig goed nieuws. nog geen idee of hij nu ook beter loopt natuurlijk, maar dat komt zaterdag wel.
nu de motor weer afbouwen, carter eraf en schoonmaken en olie verversen dan is dat klaar. dit weekend de remmen proberen klaar te krijgen, zodat ik volgende week zaterdag de eerste proef kan doen en ermee naar heumen probeer te rijden. 8)

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » zo 01 apr 2012 13:11

gisteren de motor afgebouwd en ze loopt weer als een zonnetje. een enorm verschil met vooraf. wel nog wat zwarte rook als hij 500 toeren loopt en wat grijs/blauw als ik gas geef, maar dat zal wel. nog eens een keer afstellen want het stunkt wel naar benzine, zal wel dus veel te rijk staan.
gisteravond begonnen met het schilderklaar maken van de passagierskant. die gaat straks dus in de verf, dat scheelt een heel stuk in het aangezicht van de auto.
nu nog de remmen in orde maken. ik ben beinieuwd wat ik tegen kom, ik heb iig twee of drie wielen die vast zitten.

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » zo 01 apr 2012 19:48

Vanmorgen gewerkt tot uiteindelijk 15 uur :evil: Was ik niet zo blij mee maar dat heb je als eigen baas. Daarna naar de Daf en flink geschilderd. Ziet er al weer een stuk florissanter uit zo. :D
Uiteindelijk ook maar eens aan de remmer begonnen. Rechts achter het wiel omhoog en die draait mooi vrij rond. Rechts voor doet dat ook. Toen links achter omhoog en die zat muur vast. De wagen stond achter op bokken dus motor aan, 2wd lage gearing en kijken wat er draait. Alleen rechts achter dus. Links zit vast. Muur vast. Aangezien de dag maar 1 differentieel heeft heb ik links voor ook van de grond gezet en de 4 wd aangezet. Tadaa toen draaide alles links. Das mooi dus de aandrijving doet het. Rechts achter wiel eraf en 3 verzonken schroeven los. Omdat de trommel muur vast zat heb ik de motor aangezet in de 4wd zodat hij draaide. Vuisthamer erbij en binnen 1 minuut was de trommel eraf. Uiteindelijk alles eraf gehaald van de rem en de expansie cilinder zit muur vast. De remcilinder ga ik reviseren maar die expansie moet ik kijken of ik dat gang aar kan krijgen of toch maar een andere zoeken.

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » wo 04 apr 2012 13:22

gisteren de expansie cylinder van het linker achterwiel gereviseerd. ging uitstekend. die technische handboeken met tekeningen erin zijn erg handig. vanavond de remcilinder reviseren en dan het wiel weer in elkaar zetten. dan is iig 1 hoek klaar. vrijdag vrij genomen om de remmen klaar te maken en dus zaterdag naar heumen te kunnen komen.
ik zoek nog een paar onderdelen delen, misschien heeft iemand die nog liggen en kan ze zaterdag meenemen: de twee klemmen op de motorkap voor het raam vast te houden, 1 klem in de achterbak om de houte banken naar beneden gedrukt te houden (in het midden van de 2 banken, in de knieholte als je zit). verder nog 1 zitting van de stoel (hout is rot) en is er ook iets voor de leuning van de stoelen voorin? (zoals op de foto die boven de forums staat) en natuurlijk een nieuwe stikkerset. ik zet dit ook even bij gezocht.
gr, Jop

harley jack
Cabine Coureur

Berichtdoor harley jack » wo 04 apr 2012 16:56

let er ook even op dat je je remschoenen recht afstel,ten op zichte van je ankerplaat.anders remt hij aan 1 zijde,dit kan je doen met het boutje met moer erop.
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » do 05 apr 2012 08:05

gisteravond dus niet de rem van het achterwiel werkend gekregen. na lang zwoegen wel de werkcilinder van de wagen gekregen, maar de ontluchtingsnippel komt er niet uit.
al vanalles geprobeerd, van kruipolie, schrikken met de hamer tot de brander erop, niks werkt. kan dus uitboren worden. ik hoop niet de de andere nippels ook zo vastziten, want dan heb ik toch een klein probleem.
later meer.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor ruben » do 05 apr 2012 18:30

misschien ten overvloede, maar vaakt werkt bij mij wel als ik de nippel in de bankschroef zet en dan de cilinder draaien, misschien na heetmaken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » do 05 apr 2012 22:46

misschien ten overvloede, maar vaakt werkt bij mij wel als ik de nippel in de bankschroef zet en dan de cilinder draaien, misschien na heetmaken
Doe ik dus ook altijd, als ze niet willen.

Zal de eerste zijn die niet gaat op die manier.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » wo 11 apr 2012 09:59

helaas was de wagen niet klaar voor het paasweekend, maar gelukkig kon ik meerijden (en ook zelf rijden) in de wagen van Dik. Nog bedankt dik, was erg leuk :D
ik had vrijdag voor pasen de hele dag de tijd om aan de wagen te werken. bij van dam 2 nieuwe remcilinders voor achter gekocht. daar zit de handremkabel dus aan vast.... achja, weer wat geleerd.
de twee cilinders vervangen en de remmen afgesteld, toen bleek de hoofdremcilinder zo lek als een mandje. het oliereservoir was leeg, terwijl ik dat de dag ervoor had gevuld. de plas van 1,5 bij 1,5 meter onder de wagen was dus geen water zoals ik aannam, maar remolie. subtiele vlek op de vloer nu dus.
hoofdremcilinder gereviseerd en ontlucht en die werkt nu weer als een zonnetje. remmen ontlucht (wat een zooi kwam er uit zeg....) alles werkte, netjes afgesteld en proberen maar. de handrem werkt iig al weer 8)
echter, als ik de motor aan zet, zitten de remmen muurvast :shock:
na even denken, kan het dan alleen maar de hydrovac zijn die niet ok is, dus die eraf. heb al een rivisieset liggen, dus uit elkaar dat ding. eerst de regelklep en membraam eraf, want daar zit waarschijnlijk het probleem. en inderdaad, dat is flink verroest en het membraam is kapot. helaas zit dat dus niet in het rivisieset en daar stopte dus de poging om de wagen zaterdag mee naar heumen te nemen.

ondertussen heb ik bij van dam een nieuwe regelklep en membraam gehaald en die gaan er dus deze week onder. nog even en hij rijd weer. :wink:

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » wo 11 apr 2012 10:57

Je bent nu in ieder geval op tijd om naar Kornwerderzand mee te rijden! :lol:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Techniek YA126”