omdat ik geen voorraadje tandwieltjes heb en ook geen zin om te wachten dan toch maar de andere pomp van de motor afgehaald
Hoe dat gaat weten we nu wel denk ik, ging best lekker vlot, alles was natuurlijk ook pas net in elkaar gezet
Even een foto van de ontsteking gemaakt waar die staat, das lekker makkelijk met terug zetten.
op de zelfde manier de waaier er weer af, ging weer goed. toen zag ik ook vrijwel meteen de vermoedelijke oorzaak, in het onderste deel van de koolstof ring is de ring doorgebroken. Rubbertje voelde nog best goed.
even de as schoonkrabben voor ik hem door de olie keerring trek, dat voorkomt een verplichte wisseling als het mee zit.
die as durf ik wel aan, zeker gezien de slechte ervaring van tandwieltjes demonteren.
aanlig oppervlak was prima vlak en de olie keering mooi zacht dus denk dat het een montage schade is geweest van de koolstof ring waardoor de pomp zo lekte.
dan het pakje van Thomas maar open gemaakt.
de rechter veer zat in het pakje, de linker zat in de pomp, toch maar voor de nieuwe korte veer gekozen.
boeltje weer in elkaar, geen idee waar die 2 voor is.
als je goed naar die pen kijkt zie je dat 1 kant rond is
en aan de andere kant zitten 3 kepen, die worden dieper naar het eind van de pen toe, hierdoor wordt de pen ook dikker.
daar waar de waaier komt goed in het schroefas vet
binnenkant van de waaier en het rubber ook
dan de pen erin. voor je de waaier erop schuift even voelen aan welke kant van de waaier en de as de pen er het verste in gaat, dan ook die kanten bij elkaar houden, dat is makkelijker met de pen monteren.
de pomp die ik gemonteerd had had de zelfde code op het aandrijftandwiel, dus dat zal wel goed zitten. nadat de pen erin zat het waaier huis gemonteerd met natuurlijk wat schroefas vet aan de as waar die in het lager komt.
nadat alles opgebouwd was nog even de vervroeging van de ontsteking wat verder losgehaald dan de vorige keer, netjes alles gepolijst en weer gemonteerd, motor weer gestart en een half uur laten lopen, gelukkig geen druppel uit de pomp dus dat lijkt goed.....
Nu de rest van de onderdelen maar opgeslagen en als ik eens tegen zo'n tandwieltje voor de ontsteking aanloop kan ik de boel weer klaar leggen voor als er weer wat stuk gaat.
enige wat vreemd is is dat ik toch 100% zeker dacht te weten dat ik van Thomas een fiber ring had gekregen bij het revisie setje toen ik in Apeldoorn was bij de sleuteldag, en nu heb ik een koolstof ring

zal toch nog even in de doos kijken of daar geen fiber ring ligt en anders heeft iemand hem misschien per ongeluk omgewisseld, geloof dat er meer setjes op die tafel lagen op een gegeven moment. Weet ook niet welke van de 2 beter zou zijn, maar gezien de geplande kilometers zal dit ook best wel lang mee gaan.