Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen heeft mijn DAF bij mij nooit op benzine gelopen. De originele benzinepomp zat vast en in de plaats daarvan was een elektrische benzinepomp gemonteerd. Deze heeft het bij de vorige eigenaar wel gedaan maar was inmiddels overleden. Nu rij ik voornamelijk op LPG maar wil het natuurlijk weer in originele staat werkend hebben.
Enige tijd geleden wilde ik het originele pompje wat vast zat vervangen door een werkende, maar dit lukte niet. Het stiftje waarmee de nokkenas de benzinepomp bediend, was nergens te vinden als je met je vinger in het gat van de pomp voelde.
Ook een bekende mede-DAF-liefhebber uit Zeist ging op onderzoek uit, en we kwamen beide tot de conclusie dat het stiftje er niet meer in zat....
Nou ja, gaat even over, ik zie later wel weer dacht ik, en dat later werd vandaag. Ik had een nieuwe leiding voor naar de carburateur en een nieuw stiftje, dus vrolijk de startmotor eraf gehaald en de benzinepomp, en wat gebeurt er met het eruit halen???????? De kop van het heveltje brak af!!!!!
Het stiftje bleek spontaan weer tevoorschijn gekomen en was over het heveltje heen geschoten, en heeft kennelijk de boel aardig dwars gezeten!
Vanmiddag dus van het oude pompje het heveltje over gezet, en voordat ik de boel weer ga monteren maar eens goed onderzoeken wat er nu aan de hand kan zijn (geweest).
Ik zal het stiftje eens volgen als er iemand met de slinger de motor rond draait. Wellicht ontdek ik iets vreemds.
Iemand suggesties of tips???