Remmen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

edwin bruckner
Hercules Held

Remmen

Berichtdoor edwin bruckner » ma 02 sep 2013 19:59

Hallo, ik heb even een vraag over de remmen.

Ik ben sinds zaterdag een trotse eigenaar van een YA126, het was bekend dat de remmen een beurt nodig hebben, maar toch even een vraag om te bepalen 'hoe erg het nodig is' .

Aangezien ik net ff een stukje met de 126 heb gereden, en een keer hard moest remmen (ging bijna fout :shock: ) , heb ik nu wel een aardige indicatie wat er met de wagen en de remmen mogelijk is. (of eigenlijk wat er niet mee mogelijk is :mrgreen: :roll: )

Maar, de vraag, stel je rijd 60km/u , en je moet 'vrij hard' remmen (zeg, iets harder als normaal) , hoeveel meter duurt het dan voordat je tot stilstand komt ?

Als we even een normale personen auto als voorbeeld nemen, hoe is de verhouding van de remmen van de 126 t.o.v. een normaal auto'tje ?

Als de remmen van de 126 in goede staat zijn, wordt je dan bij wijze van spreken ook 'tegen het voorraam gedrukt' , of is dat echt aanzienlijk minder ?

Misschien een beetje ongewone vragen, maar ik heb helaas geen voorbeeld, of indicatie hoe de remmen horen te zijn.
Ik las wel al op het forum dat de 126 in principe de wielen moet kunnen blokkeren, maar het zou fijn als er iets specifieker op ingegaan kan worden.

Alvast bedankt :)

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit

Re: Remmen

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 02 sep 2013 22:10

Een daf weegt grofweg 3500 kgs.

Dat is ff anders als de daihatsu van het meisje...

Ook al kunnen je wielen blokkeren (juist dan) is de remweg 'best lang'.
Daarom defensief rijden en goed vooruit kijken. Ga rijden alsof je een volle kiepwagen bij je hebt.

Ik kom wel eens aanrijden bij een rotonde (ik neem die in de 3e versnelling) en als er toch een malloot doorgaat terwijl die toch z'n knipperlicht uit heeft dan is het wel spannend ja :twisted:

Tja remweg, bij 60 is het denk ik een meter of 15 gok ik?

Dus als er iets onverwachts gebeurt ben je kansloos, dan ga je er vol op.

B. van der Veer
Clublid

Berichtdoor B. van der Veer » ma 02 sep 2013 22:21

vacuüm remmen zijn niet de moderne rembekrachtiging. toen ik mijn daf pas had remde alleen het rechter voorwiel nog een beetje, moest dus vol op het rempedaal staan,
na revisie van remcylinders, stellers, vacuümpot en hoofdremcylinder, en natuurlijk nieuwe dot4 remolie remt de daf nu weer als een zware auto, maar hij staat binnen een redelijke afstand stil als ik het vergelijk met mijn normale auto. de achterwielen piepen zelfs iets. ligt dus een schoon karwei voor je. Rij altijd met in je hoofd een stukje weg vooruit.
En ja, wat Dafinknouleuk zegt, soms is het spannend. :) :? 8) succes.
ik reed YA126
ik heb geen haast

peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » ma 02 sep 2013 22:36

Als je wielen niet blokkeren kan de bijrijder wat naar voren schuiven bij een volle remming (mogelijk raamafdruk na teveel bier). 4 strepen op de weg moet mogelijk zijn bij perfect werkende remmen
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

edwin bruckner
Hercules Held

Berichtdoor edwin bruckner » di 03 sep 2013 20:23

Oke, bedankt mannen, dat wou ik even horen.

Defensief rijden doe ik eigenlijk zoiezo al, ik rij ook motor (jaar rond) , en heb (helaas) ook al het nodige meegemaakt ermee.

Maar gisteren was het wel even een serieus schrik momentje, grotendeels mijn fout geweest, ik kwam gewoon te hard aanzetten op de rotonde, was gelukkig een grote rotonde dus ik kon hem nog makkelijk opzij sturen. Maar het was wel even schrikken.
Maarja, leermomentje noem ik dat dan maar :mrgreen:

Net ook nog even onder de kap gedoken, wellicht heb ik nu iets meer vaccuum op het systeem staan, het aanzuig rubber tussen de carb. en luchtfilter zat er niet helemaal goed op.
Zit nu weer zoals het hoort. Dus hij zal waarschijnlijk ietsjes beter remmen, maar dat neemt natuurlijk nog niet weg dat ik de boel verder moet nakijken :)

Ik had trouwens nog foto's beloofd van dat ding, maar ik maak wel een nieuw topic aan waar ik de gedane handelingen in ga beschrijven die ik heb gedaan aan de wagen.
Is altijd leuk om te lezen, en om later terug te lezen.

peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » wo 04 sep 2013 11:21

Vacuumslang zit op je inlaatspruitstuk. Kijk de vacuumslangen even na voor scheurtjes
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

B. van der Veer
Clublid

Berichtdoor B. van der Veer » wo 04 sep 2013 17:46

eerste echelons onderhoudsboek VTH9-326 staat op de site onder de kop downloaden. staat boordevol nuttige zaken. :wink:

succes
ik reed YA126
ik heb geen haast

edwin bruckner
Hercules Held

Berichtdoor edwin bruckner » wo 04 sep 2013 21:07

Ik heb al een onderhouds boekje, orgineel ding dat bij de auto zat.

Staat volgens mij alles in, en het klopt inderdaad dat het vaccuum pas na de carb. getrokken wordt voor de remmen, er zitten ook zoveel slangen aan :oops: :mrgreen:

Terug naar “Techniek YA126”