Vervangen van de nylon lagering in de voortrein v.d. 126

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

montji
Hercules Held

nylon bussen linkervoorkant.

Berichtdoor montji » ma 07 mei 2012 17:47

Naa een jaar vertraging wegens andere verplichtingen en een druk programma met evenementen,de linkerkant maar weer opgepakt.
Het demonteren ging redelijk voorspoedig,gelukkig met het juiste zware gereedschap want sommige bouten zaten muurvast.
De conditie v.d. hoofdlagering v.d. draagarmen waren in goede staat d.w.z. goed gangbaar zonder de roestvorming die we aan de rechterkant aantroffen en bewogen daarom soepel op en neer.
In tegenstelling waren de vier kleine bussen in de fuseedrager,daar troffen we weer behoorlijke roestvorming aan,geen wonder er ontbrak een v.d. nylon opsluitringen en de bijbehorende borgplaat van een v.d. twee trekbouten waarmee de fuseedrager a.d. tandwielkast is gemonteerd was water ingekomen en ernstig verroest,dus die moet vervangen worden,ook de ronde verchroomde stalen bussen zagen er niet florissant uit.
Eigenlijk moeten die vervangen worden en zeker de borgplaat met lip voor een v.d. trekbouten.
Nu de prangende vraag ,kan iemand mij aan deze item's helpen tegen vergoeding,anders v.Dam proberen.

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » do 10 mei 2012 16:59

Ik heb maar afgezien v.h. plaatsen van foto's en detail tekeningen,omdat het een spiegelbeeld is v.d. vorige oefening,en het plaatsen van deze voor mij te omslachtig is, en alweer vergeten hoe dat moest.
Voor de geïnteresseerden de tekeningen zijn blz. 65 en 66 uit het VTH-1326B.
Inmiddels de O"ringen verwijdert en de nylonbussen uit het buitenste en binnenste inklemkasten,de eerste ook wel buitenste steunlager genoemd(hoe consequent);
Van de bovenste wieldraagarm waren de nylonlagers goed te noemen zoals ook de conditie v,h. metalen binnenwerk ,redelijk glad dus weinig roest.
In tegenstelling was de conditie inwendig van de onderkant ,ik had grote moeite om dat nylonlager te verwijderen want die zat letterlijk vastgerot door roest,na het verwijderen en behandeling met een roterende staalborstel bleef een pokdalig oppervlak over.
Nu hoeft de de nylonlager bus daarin niet te bewegen,kan ook niet want hij is geborgd door de messing borgbout maar toch had ik het liever anders gezien.
De inklemkasten of buiterste steunlagers zijn wel voorzien van O" ringen in een bemanteling oftewel stalen stofring genoemd,maar die worden gefixeerd door middel van drie vette centerpunten,een gebruikelijke methode in vroeger jaren maar natuurlijk is deze verre van waterdicht door vervorming waardoor er gemakkelijk water in kan komen ,zeker als men graag door water of poelen rijdt.
Vandaag de draagarmen schoon geborsteld en voorzien van drie lagen primer en afgewerkt met drie lagen RAL 6014,gisteren de buitenste inklemkast en fuseedrager dezelfde behandeling gegeven.
De verzonken dekplaat met borgplaat ,waarvan er een vervangen moet worden is morgen klaar,er word door een metaalbedrijf een replica gemaakt,de holle verchroomde assen ,daar zal ik v.Dam morgen over benaderen want de chromen glij laag is hier en daar verdwenen precies op de draaipunten v.d. wieldraagarmen,oorzaak roest.
Alle werkzaamheden word buiten uitgevoerd onder een party tent en dit keer staat de 126 met de kop naar de garage zodat al het gereedschap en benodigdheden droog staan achter de garagedeur en de temperatuur is goed,wel jammer v.d vochtigheid.
Komend weekend worden de POM lagers exact op maat gedraaid en kunnen hopelijk de volgende week weer gemonteerd worden.

Gezien de karige reacties zeg maar geen, ben ik kennelijk de enigste met een 126 met het in de vorige hoofdstukken beschreven probleem dus mijn conclusie is beste lezers, jullie zijn bofkonten en ondergetekende de pechvogel.

m.v.g. montji

Frans
Matgroentje

Nylon bussen

Berichtdoor Frans » do 10 mei 2012 19:39

Hallo Montji,

Voorwat het waard is mijn Dafje heeft het zelfde probleem, bij mij begint het feest al bij zo'n 55 km/u. Heb voor rondom alle bussen al in mijn bezit maar ik ben nu bezig met het plaatwerk Heb de laadbak en de cabine reeds vervangen, de komplete neus ligt nu bij een straalbedrijf om gestraald te worden en als dat klaar is ga ik aan de draagarmen beginnen. Ik volg jouw verhaal vol intrese dus vooral zo doorgaan.

mvg Frans
To Daf or not to Daf ........

pietjedaf
Cabine Coureur

Berichtdoor pietjedaf » do 10 mei 2012 21:26

montij

Heb dit hele verhaal al helemaal gehad met daf het staat hier vast nog ergens.
heb alleen voor de o ringen gekozen voor bijna passende keerringen met stof lip!
bevalt goed alleen met doorsmeren ff oppassen dat je ze er niet uitperst.

veert allemaal weer heerlijk,en hij staat weer veel rechter op zijn pootjes.

succes

pieter

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » do 10 mei 2012 21:38

Gezien de karige reacties zeg maar geen, ben ik kennelijk de enigste met een 126 met het in de vorige hoofdstukken beschreven probleem dus mijn conclusie is beste lezers, jullie zijn bofkonten en ondergetekende de pechvogel.

m.v.g. montji
Ook ik heb er een berg geld toen aan uit gegeven om ze te laten maken.

Mooi foto verslag van gemaakt enzo.

Maar was nog in de tijd dat na verloop van tijd het topic verdween, als er lang niet in gereageerd is.

Dus wees niet bang, je ben echt niet de enige met die nylon bussen.

Toch denk ik om wat meer reactie's te krijgen het plaatsen van foto's een pre is.

En hier een daar een enter tussen de regels, leest wat fijner weg.

Greetz

Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

apenboom
Knipperlichtje

wielophanging

Berichtdoor apenboom » do 10 mei 2012 21:51

hallo
bij de dyc hebben we een aantal dafjes gesloopt afgelopen jaren
bij deze dafjes was 90% van de wielophangingen slecht of rot cq vast
dit geeft volgens mij wel aan hoe de meeste dafjes erbij staan
waar van sommige denken dat men het met vet nippels en vet het wel oplossen
gr wim

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » zo 13 mei 2012 20:39

Inmiddels v.d andere onderdelen zoals fuseedrager,fusee en remankerplaat alle

overtollige vet van jaren her verwijdert,schoongemaakt in de primer gezet en groen

gespoten. De expansie cilinder v.d. remmerij ook maar vervangen die liep wat stroef

door vuil,en het vervangen exemplaar knappen we t.z.t. wel weer op.

Dus ruilexemplaar gemonteerd met bijbehorende pakkingen.

Bij het demonteren bleek er speling aanwezig te zijn in de aandrijfas(homokineet)

en ook in de spline v.d. aandrijfflens.Besloten om beide te vervangen.De POM bussen

voor de onderste wieldraagarm pasten in eerste instantie prima ze waren met enige

moeite er op te schuiven maar de volgende dag was de temperatuur een flink aantal

graden koeler en pasten ze voor geen mm. meer,besloten is ze een fractie 0,05 uit te

draaien,maar toen was het zaterdag laat in de middag en zondag avond is de draaibank

weer tot onze beschikking.Een kleine tegenslag dus maar dat niet alleen want bij het na

tellen van de reeds voorbereide messing borg stiften met nippel,bleek ik er twee te kort te

komen dus ook weer een kleine vertraging.

Tijdens mijn tel. contact met Joop v.d. firma v.Dam bleek de door mij gezochte

onderdelen zoals verchroomde bussen niet leverbaar te zijn,dat moeten we dus anders

oplossen.

Kortom enige vertraging in ons programma maar we hopen voor het voorjaars bivak

v.d. S.R.S.(Surplus Radio Society) op tijd klaar te zijn.

Als we de wiel ophanging met de samengestelde delen goed beschouwen,dan is het

verre van waterdicht ,hooguit spatwater dicht.Bij de aflevering vanuit de fabriek waren alle

nylon lagerringen uiteraard goed ingevet en de verdere afdichting bestond uit een

bemantelde O"ring,maar dat was eerder bedoelt als stofafdichting.

Een degelijke laag verf moest het verder doen.Maar vet verdroogt en verf verdwijnt ook

in de loop der jaren en dan kan vocht en water zijn langzame sloopwerk beginnen.

Ik zie wel eens foto's en filmpjes op diverse fora waar men door water of meertjes

rijdt, maar er is ook een keerzijde, bij deze spectaculaire exercities gaat het proces van

slijtage wel sneller,ook bij het rem systeem

denk maar aan vuil en fijne zand deeltjes die in het water zweven.

Ik heb mij daar altijd verre van gehouden,ik beschouwde deze taferelen vanaf het droge.

Morgen de aandrijfflens verwijderen en vervangen,en nog wat kleine dingetjes doen in

afwachting v.d. uitgedraaide bussen en verder opbouwen tot het klaar is.

word vervolgd; m.v.g. Montji

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » di 15 mei 2012 20:36

De bussen zijn inmiddels klaar en passen goed,de draagarmen inmiddels weer gemonteerd

met een lik molybdeen vet.Ik gebruik molybdeen vet speciaal voor de smering v.d.

nylonlagering omdat deze elkaar het beste verdragen.

Vandaag de fuseedrager geplaatst en de tandwielkast weer gemonteerd,de verchroomde

bussen zo goed mogelijk opgeknapt het is niet anders,wel nieuwe nylon bussen en ringen.

De dekring met borgplaat met pakking hopelijk dicht gekregen.

Uiteraard de nylon lagerringen goed gefixeerd met de doorboorde borgstiften met nippels.

Na het een en ander met primer en RAL 6014 te hebben bijgewerkt de vervangende

aandrijfas geplaatst en direct daarna de fusee.

Nu zal menigeen denken ,die Montji vervangt maar onderdelen alsof het tegenwoordig

niets kost,jaren geleden ,nog in het gulden tijdperk heb ik vlak in de buurt een sloop 126

gekocht met een zeer slechte carrosserie door jaren buiten stil te hebben gestaan.

De motor en aandrijflijn bleek achteraf nog in bijzonder goede staat te zijn,daar doe ik nu

mijn voordeel mee.

De aandrijfas (homokineet) ,daarvan worden later de naaldlagers weer vervangen en

komt hij weer in het magazijn.

In de fusee bleek ook teveel speling aanwezig te zijn,dus de pennen en bronzen bussen

maar gelijk vervangen.

De nieuwe stofplaten voor de fusee pennen met behulp v.d.de achterkant van een

bolhamertje in het midden een deuk geslagen om ze goed te fixeren.

Stamt nog uit de voorraad uit begin 90 er jaren toen dit soort artikelen op de groene

beurzen nog voor een habbekrats verkrijgbaar waren.

Als ik toch km. moest maken voor beursbezoeken,altijd wat nuttigs mee terug nemen

je weet maar nooit.

Ik had het geluk bijna gelijktijdig met de aanschaf van mijn 126 ook een detailllijst te

pakken te krijgen met alle Nato Stocknrs. en maatvoeringen dus ik had altijd een lijstje op

zak met nuttige informatie.

Het hielp toen enorm dat de h.h. handelaren vaak niet wisten wat het was en voor welk

voertuig want er stond buiten de nummers alleen maar DAF op.

Die kochten het bij pallets vol op bij de domeinen,ongesorteerde nieuwe onderdelen ,dat

waren nog eens goede tijden.

Daarna de naaf en remankerplaat geplaatst ,de remschoenen er weer in en gelijk de

remcilinder maar vervangen want die was ook ernstig vervuild en die knappen we later

ook weer op.,daarna remtrommel geplaatst en het e.e.a. weer cosmetisch afgewerkt.

Tot zover vandaag ,morgen hopelijk de laatste lootjes.

m.v.g. Montji

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » di 15 mei 2012 22:54

Daarna de naaf en remankerplaat geplaatst ,de remschoenen er weer in
Toevallig ook is dat remschoenen afstelapparaat er op gehad ?

Heb ik van de week ook is gedaan, nha, dat was wel nodig zeg. :shock:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » wo 16 mei 2012 09:54

Nee Ruud,dat apparaat heb ik helaas niet maar bij inspectie v.d. remvoeringen hadden ze nog de goede dikte en geen onregelmatigheden ontdekt.
En je woont mij te ver weg om het even te komen lenen.
En mijn 126 heeft altijd een goed remgedrag vertoont ondanks zijn leeftijd,je moet het natuurlijk niet vergelijken met een modern voertuig in dezelfde gewicht klasse.

m.v.g. Montji

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » wo 16 mei 2012 21:21

Nee Ruud,dat apparaat heb ik helaas niet maar bij inspectie v.d. remvoeringen hadden ze nog de goede dikte en geen onregelmatigheden ontdekt.
En je woont mij te ver weg om het even te komen lenen.
En mijn 126 heeft altijd een goed remgedrag vertoont ondanks zijn leeftijd,je moet het natuurlijk niet vergelijken met een modern voertuig in dezelfde gewicht klasse.

m.v.g. Montji
Die van mij remde goed, dikte is goed en geen gekkigheid, vondt alleen met de eerste aanzet dat ie nogal bruut met remmen begon, 3 schoenen stonden er scheef, remmen zijn nu nog zo goed alleen die wilde eerste aanzet is nu weg.

Die dingen om af te stellen liggen vaak op de beurs voor weinig, gebruik je niet vaak maar als je hem heb en je naven liggen toch open, kleine moeite en een hoop plezier.

Greetz

Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » do 24 mei 2012 13:36

Even voor Ruud,het door jou omschreven verschijnsel niet waargenomen.

Na een korte vakantie de draad weer opgepakt en hij

staat inmiddels weer op zijn 4 wieltjes.

Ik had toch een klein foutje gemaakt,gelukkig zonder

gevolgen.

N.l. bij het demonteren van de wielremcilinder en de

remleiding had ik die opgehangen met een ty wrap om

er geen last van te hebben maar ik was vergeten de

schaar ook te fixeren met als gevolg dat de schaar

wijd open stond en het rem cupje te ver naar buiten

kon en daarom langzaam rem olie lekte.

Gelukkig had ik vorig jaar het reservoir opgetopt dus

die was nog niet volledig leeggelopen.

M.a.w. ik hoef het hele systeem niet te ontluchten,

alleen de vervangen linker voorrem.

Resumerend:

Ten eerste was deze operatie hard nodig,m.n. de

rechter voorzijde,de linker voorzijde viel mee,

behalve de bussen in de fusee drager.

Ten tweede,als men aan zo iets begint,zorg dat je

alles in huis hebt in voldoende mate,het is niets

zo frustrerend om ieder keer tot de ontdekking te

dat je iets mist of op is,dat vreet tijd.

Dus zorg er voor,buiten het juiste gereedschap voor

genoeg roterende staalborstels,die slijten bij het

leven,die v.d bouwmarkt dan.

Zorg er voor genoeg primer en verf voor handen te

hebben en een voldoende hoeveelheid

remmenreiniger,olien en vetten.

En ten leste omdat toch alles los moet, fusee pennen

en bussen,mocht je teveel speling aantreffen.

Het laatste wat we doen is de controle van het

toespoor,maar als het goed is daar niets aan

verandert,de vorige keer maten we +/- 3 mm.en ik

neem aan dat die hetzelfde is gebleven,maar je weet

maar nooit.

En dan rest nog ,de wiel uislag naar links en naar

rechts en eventueel nog stuurhuisspeling controleren

en eventueel afstellen.

Ondanks dat ik geen lichtbeelden(foto's) heb

geplubliceerd,hoop ik dat verhaal duidelijk is over-

gekomen juist voor diegenen die deze stap overwegen

te maken.

En let op,nooit door water rijden,maar misschien

hebben vorige eigenaren dat wel gedaan.

m.v.g. Montji

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 24 mei 2012 15:06

Toch ook wel eens fijn om een echt verhaal te hebben in deze mediacultuur :)

Niet door water/bagger (!strand!) is idd wel een aanbeveling (als je tenminste wat langer van je Daf wil genieten).

Ik ben vorig jaar in Axel een uurtje of twee aan het crossen geweest, ten eerste is de terug weg levensgevaarlijk (remweg zo ongeveer verdubbeld), ten tweede is de duur van de afterparty (schoonmaken) een factor 3 van je crosstijd. Ik ben een middag bezig geweest om alles los te halen en schoon te spoelen.

En de remmen vanaf de buitenkant afspoelen en dan zeggen dat het ook van binnen dik in orde is: slaap rustig verder... :wink:

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » do 24 mei 2012 20:10

let op,nooit door water rijden
Waarschijnlijk heb je ze laten maken van nylon PA6, dat zet wat uit als het vochtig wordt als je ze daar in tegen laat maken van POM dan heb je dat niet, uiteraard is dat net als met alles in het leven wel weer duurder.
En als je net zoals ik geen terreinrijder ben, zou ik voor de PA6 gaan.

In ieder geval, leuk dat je toch je verhaal met ons gedeeld heb en omdat ik het ook is gedaan heb, en ook nog is van een dikke daf, weet ik wat erbij komt kijken om dat klusje uit te voeren. :wink:

Greetz

Ruud

PA6 http://www.proga.nl/page/Polyamide6-PA6-Nylon.htm
POM http://www.perlaplast-kunststofshop.nl/ ... elrin.html

Hier valt dus ook uit op te maken dat PA6 beter is ondanks dat ie niet van vocht houdt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » do 24 mei 2012 20:50

Even voor Dafiniknouleuk,ik herinner mij een fotoserie van een club uit Z.Nederland die

strand gingen rijden en uiteraard de zee in,waarbij het pittig waaide en de branding nogal

hoog stond,en een v.d. voertuigen liet het afweten en die hebben ze er nog op tijd uit

weten te lieren bij opkomend tij dus die heeft tot aan de bovenkant v.d. wielen in het zoute

water gestaan.

Ruud,terrein rijden heb ik geen probleem mee als het maar geen waterbad word,in dat

geval neem ik wel de droge bypass.

Op de Veluwe en de Harskamp ben ik vaak v.d. partij. als ik er zin in heb.

Terug naar “Techniek YA126”