olie in 126
Moderator: ruben
olie in 126
beste heren ik wil mijn olie van mijn daf verversen maar ik krijg het niet meer
gevonden welke olie ik geloof 15W50 minerale als motor olie
en 80w90 als tandwiel versnellingsbak tussenbak lier
maar als ik aan het zoeken ga vind ik van alles daarom de vraag
groeten ferry
gevonden welke olie ik geloof 15W50 minerale als motor olie
en 80w90 als tandwiel versnellingsbak tussenbak lier
maar als ik aan het zoeken ga vind ik van alles daarom de vraag
groeten ferry
De moderne motorolie is niet geschikt voor de YA 126 omdat deze geen vuil laat bezinken maar juist laat circuleren in het carter. Ook de andere oliën en vetten moeten aan speciale eisen voldoen.
In de laatste Hercules staat precies welke olie het beste is en waarom. Er is wel lastig aan te komen en prijzen lopen erg uiteen. De goedkoopste aanbieder die ik heb kunnen vinden is De Kruiberg in Bedum. Zie: www.dekruiberg.nl Wel aangeven dat je YA 126 lid bent, want dan krijg je 50% korting!
Motorolie: Rimula R3+30, 20 liter €87,-
Versnellings- en tussenbak, tandwielkasten: Spirax A 80W90, 20 liter €89,-
Vet voor de smeernippels: Gades S2 V220 AC2, 400gram ca. € 4,55
Prijzen zijn dagprijzen dus kunnen afwijken. En mocht je, net als ik, niet in de buurt wonen kun je ook laten bezorgen. Koste mij €7,50
In de laatste Hercules staat precies welke olie het beste is en waarom. Er is wel lastig aan te komen en prijzen lopen erg uiteen. De goedkoopste aanbieder die ik heb kunnen vinden is De Kruiberg in Bedum. Zie: www.dekruiberg.nl Wel aangeven dat je YA 126 lid bent, want dan krijg je 50% korting!
Motorolie: Rimula R3+30, 20 liter €87,-
Versnellings- en tussenbak, tandwielkasten: Spirax A 80W90, 20 liter €89,-
Vet voor de smeernippels: Gades S2 V220 AC2, 400gram ca. € 4,55
Prijzen zijn dagprijzen dus kunnen afwijken. En mocht je, net als ik, niet in de buurt wonen kun je ook laten bezorgen. Koste mij €7,50
Ik ben geen expert op het gebied van olie. De club heeft het uitgezocht en deze olie (en vetten) komen daaruit. Voor de herculesmotor is het erg belangrijk dat vuildeeltjes niet zwevend gehouden worden maar juist bezinken. Anders kunnen er problemen ontstaan met de doorvoer en is er verhoogde slijtage. Ik kan niet beoordelen of dit het geval is bij de olie die jij gebruikt.
Wat opvalt is dat de geadviseerde oliën en vetten veel 'dopes' bevatten tegen (vreet) slijtage, corrosie etc. en bedoelt zijn voor extreme belasting en omstandigheden. De oliën en vetten die ik voorheen gebruikte bleken niet slecht maar eigenlijk meer bedoeld voor 'regulier' gebruik in m.n. personenauto's.
Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden. Anders je leverancier bellen; die weet ongetwijfeld precies hoe het zit en wat eventueel vergelijkbare olie is.
Wat opvalt is dat de geadviseerde oliën en vetten veel 'dopes' bevatten tegen (vreet) slijtage, corrosie etc. en bedoelt zijn voor extreme belasting en omstandigheden. De oliën en vetten die ik voorheen gebruikte bleken niet slecht maar eigenlijk meer bedoeld voor 'regulier' gebruik in m.n. personenauto's.
Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden. Anders je leverancier bellen; die weet ongetwijfeld precies hoe het zit en wat eventueel vergelijkbare olie is.
-
Ottie Snorro
- Hercules Held
-
Ottie Snorro
- Hercules Held
olie in ya 126
Nee, synthetisch heeft ook geen zin. OMD van OMD 110 betekent Oil Mineral Detergent. Er is dus een detergent aanwezig die het vuil zwevend houdt zodat dit ook neer kan slaan in het oliefilter. In niet gedoopte olie slaat vuil neer, raken je oliekanalen verstopt. Dit heb ik zelf gezien bij de restauratie van een Renault blok uit 1934, daarin was menig oliekanaal bijna dichtgekoekt met een dikke zwarte drab. In mijn YA 126 gebruikte ik 5 jaar 20W50, in mijn YA 328 gebruik ik al 10 jaar licht gedoopte olie 20W50 van Metropa. De originele motor draait al die tijd met constant 2 bar olie druk bij warme motor. Advies: niet experimenteren met olie, gewoon de licht gedoopte 20W50 of een licht gedoopte single grade gebruiken.
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"
-
Ottie Snorro
- Hercules Held
Juist het zwevend houden van het vuil is dus niet zo goed...
Zie de Hercules van dec. 2011, waar samen met het laboratorium van Shell de olie en smeermiddelen tegen het licht gehouden zijn: "Voor ons is belangrijk, dat er een olie in het motorcarter zit die de bezonken vuildeeltjes laten liggen waar het ligt, om te voorkomen dat deze deeltjes de fijne oliekanalen van bijvoorbeeld de krukas kunnen gaan verstoppen. Elke andere moderne olie houdt de deeltjes zwevend, wat fatale gevolgen kan hebben voor een motor als een Hercules, die zwaarder vuil aflevert dan de moderne motoren."
De geadviseerde olie is overigens wel zwaar gedoopt, maar dus juist niet op dit aspect.
Zie de Hercules van dec. 2011, waar samen met het laboratorium van Shell de olie en smeermiddelen tegen het licht gehouden zijn: "Voor ons is belangrijk, dat er een olie in het motorcarter zit die de bezonken vuildeeltjes laten liggen waar het ligt, om te voorkomen dat deze deeltjes de fijne oliekanalen van bijvoorbeeld de krukas kunnen gaan verstoppen. Elke andere moderne olie houdt de deeltjes zwevend, wat fatale gevolgen kan hebben voor een motor als een Hercules, die zwaarder vuil aflevert dan de moderne motoren."
De geadviseerde olie is overigens wel zwaar gedoopt, maar dus juist niet op dit aspect.
-
Ottie Snorro
- Hercules Held
De Kroon Classic Multigrade 20W50 lijkt ook geschikt als ik op de site kijk (http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... chrijving/), maar voor de zekerheid misschien even bellen?
De Kroon Super Multigrade 20W50 lijkt me minder geschikt.
De Kroon Super Multigrade 20W50 lijkt me minder geschikt.