benzine ?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Hasaso
Matgroentje

benzine ?

Berichtdoor Hasaso » ma 27 dec 2010 14:27

Rij al 2 jaar op gas maar de laatste tijd met die vorst bevriest mijn gasverdamper steeds.
Dus ik dacht ik zet hem op benzine dus benzine tank met een tuinslang leeg laten lopen en er nieuwe benzine ( loodvrij 95 ) in gegooit maar hij loopt nu zo belabbert , zwarte rook , loopt niet stationeer , dus kan er niet mee rijden en mijn carbarateur bevriest eigenlijk ook !!! Dus mijn vraag is wat voor benzine moet erin , waarom bevriest mijn carbarareur en wat kan ik doen als ik op gas wil rijden dat mijn gasverdamper niet meer bevriest ?????????

Hans

ruben
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor ruben » ma 27 dec 2010 14:50

zwarte rook betekend te rijk mengsel, staat je choke misschien open?

Hasaso
Matgroentje

Berichtdoor Hasaso » ma 27 dec 2010 15:18

Ruben

Mijn choke staat dicht

ruben

Berichtdoor ruben » ma 27 dec 2010 15:40

dat je carburateur bevirest komt door 2 dingen, 1 door dat de luchtdruk daalt in je venturie, daalt ook de temperatuur, 2 doordat de brandstof verdampt ontrekt dit warmte aan de omgeving, dus deze 2 dingen samen laten de temperatuur in je venturi heel hard dalen. Zelfs tot 27 graden buitenlucht temperatuur kan je ijs vorming in een carburateur krijgen.Door deze 2 dingen vriest je venturi gewoon dicht. Veel oude auto's hadden hiervoor een klep waarmee warme lucht langs de uitlaat aangezogen werd, maar volgens mij heeft het dafje dat niet.

jabami
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor jabami » ma 27 dec 2010 16:06

Rij al 2 jaar op gas maar de laatste tijd met die vorst bevriest mijn gasverdamper steeds.
Ik heb vanmorgen (met een 328) nog een km of 20 gereden bij een temp van 0 tot 2 graden C., maar heb geen last van bevriezing van de verdamper.
Dat moet ook niet kunnen.
Zijn de slangen voor de verwarming van de verdamper wel goed aangesloten, zodat je een goede circulatie hebt ?????
Het beste is, dat je de warmte voor de verdamper "aftapt" vanaf de cilinderkop , daar is het koelwater het warmste.
De terugvoer vanaf de verdamper naar b.v. de onderste waterslang, vlak voor de waterpomp.
Zit er nergens een kink in de slangen, die de circulatie afknijpt ?????
Is de verdamper (koelwatercirculatie) wel goed ontlucht ????
Komt je motor goed of redelijk op temperatuur ????
Voelt de koelwaterslang naar de verdamper net zo warm aan als de bovenste waterslang van de thermostaat naar de radiateur ????

Rob
Matgroentje

Berichtdoor Rob » di 28 dec 2010 07:53

Heb vorig jaar hetzelfde gehad met mijn verdamper.
Heeft toch te maken met een blokkade in de doorvoer van koelwater.
De aanvoer van water naar de verdamper zit bij mij op het thermostaathuis geschroefd.
Deze was door oxidatie van aluminium compleet dicht gaan zitten.
Hele spul schoon gemaakt, en géén problemen meer gehad.

jawb
Hercules Held

Re: benzine ?

Berichtdoor jawb » wo 29 dec 2010 11:57

Dus ik dacht ik zet hem op benzine dus benzine tank met een tuinslang leeg laten lopen en er nieuwe benzine ( loodvrij 95 ) in gegooit maar hij loopt nu zo belabbert , zwarte rook , loopt niet stationeer , dus kan er niet mee rijden en mijn carbarateur bevriest eigenlijk ook !!! Dus mijn vraag is wat voor benzine moet erin , waarom bevriest mijn carbarareur en wat kan ik doen als ik op gas wil rijden dat mijn gasverdamper niet meer bevriest ?????????

Hans
als je 2 jaar niet op benzine heb gereden is waarschijnliik je vlotternaald defect.

Hasaso
Matgroentje

Berichtdoor Hasaso » wo 29 dec 2010 17:06

Bedankt voor jullie reacties maar hij moet nu eerst lopen en dat lukt me niet , hebt dus de vonk gecontroleerd en heb een hele zwakke vonk dus wil eerst mijn verdelerkap controleren. Wie kan mij een korte en goede beschrijving geven hoe ik dat moet doen ? Of woont er iemand in de buurt van Harderwijk zodat we er samen naar kunnen kijken ?

harley jack
Cabine Coureur

Berichtdoor harley jack » wo 29 dec 2010 18:31

ik weet dat er een aantal mannen
wonen in harderwijk.
maar of ze dit forum lezen?
ik kan hier wel het 1 en ander gaan beschrijven
maar spit even het forum door er staat van alles
over ontsteking en bougie´s en kabels beschreven.
succes
CHROME WON´t BRING YOU HOME

peter80
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » wo 29 dec 2010 19:51

ik zou toch even de gok wagen om je carburateur open te maken.
Als er iets blijft hangen (vlotter bijvoorbeeld) kan je hele vreemde dingen krijgen
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

jabami
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor jabami » wo 29 dec 2010 20:43

[quote="Hasaso"]hebt dus de vonk gecontroleerd en heb een hele zwakke vonk dus wil eerst mijn verdelerkap controleren. quote]

Natuurlijk moet je ook even naar de ontsteking kijken, maar je moet de sterkte van de vonk niet vergelijken met de auto's van tegenwoordig, met de electronische onstekingen.
Ik weet niet hoe de ervaring bij anderen is, maar bij mij trekt hij in de buitenlucht niet meer vonk, dan een millimeter of 3 tot 4.
Ik weet niet of je de originele kabels nog hebt, of een omgebouwde ontsteking i.v.m. je LPG.
De omgebouwde kunnen (vooral als de ombouwer niet zo precies is geweest), wat gevoelig zijn voor vocht of doorslaan, waardoor de vonk voortijdig weglekt.
Zorg er in dat geval voor, dat de binnenkant van de ontsteking, de verdelerkap, de bougiekabels en de bougiekappen goed droog zijn.
Als dat in orde is en hij nog niet aanslaat, moet het de benzine zijn.
Ruben zei het al, zwarte rook is een te veel aan benzine.
Dan, net wat Peter zei, je carburateur even open maken.
Niet te ver, voorlopig alleen het deksel eraf.
Kijken of door de droogte de vlotternaalt niet vastgekoekt zit.
Kijk even in de vlotterkamer. Als die schoon is, even niets aan doen.
Zit er een hoop vuil en/of van dat witte oxidatiepoeier in, dan zal hij uit elkaar moeten.
Je zegt, dat de choke dichtstaat.
Controleer dit ook even aan het hendeltje bij de caburateur, of dat wel heen en weer gaat als je de chokeknop uittrekt/induwd.
Dat niet alleen je (losgelopen) kabel heen en weer gaat en de choke aan de carburateur open blijft staan.

Verder, als hij weer rijdt, toch regelmatig een tien minuten of kwartiertje op benzine rijden.
Dat doe ik ook steeds.
De zaak droogt dan niet uit, oxideert niet, alles blijft gangbaar en je weet zeker, dat hij eventueel ook op benzine loopt, mocht er onverhoopt iets met het LPG gebeuren.

Hasaso
Matgroentje

Berichtdoor Hasaso » do 30 dec 2010 00:17

Hij heeft altijd goed op gas gelopen en gestart. Door de problemen van de vorst en omdat mijn gasverdamper steeds bevroor dacht ik ik zet hem op benzine zodat ik die problemen even met dit weer niet heb. Heb toen ook mijn accuus even opgeladen maar toen ik hem toen startte brande mijn zekering bij de accu door zodat ik geen stroom meer had op mijn "gasmeter" heb daarna de zekering vernieuwd zodat ik weer stroom had op mijn gasmetermaar nu wil hij ook niet meer starten op gas waar ik in het verleden nooit last van heb gehad want het was starten en lopen maar door de kou bevroor na een paar minuten mijn gasverdamper dus wilde ik hem zetten op benzine. Ben niet zo technisch maar de vlotter heeft toch niks te maken als ik op gas wil rijden of sla ik de plank nu helemaal mis. En als ik benzine rechtstreeks in mijn carbarateur gooi heeft hij wel de neiging om aan te slaan. Kan er iets doorgebrand zijn omdat mijn zekering bij de accu ook doorbrande ?

jabami
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor jabami » do 30 dec 2010 08:43

Nee, je vlotter heeft niets te maken met het LPG.

Je zekering is natuurlijk niet voor niets gesprongen.
Waarschijnlijk zit er dan toch ergens iets niet goed door een sluiting door een losse of blanco draad of iets dergelijks.
Daar zou je dan eerst eens naar moeten kijken.
Je hebt een electrische hoofdkraan aan je LPG tank en nog twee electrische kranen.
Een die je LPG toevoer naar je verdamper open en dicht zet en een electrische kraan die de benzinetoevoer vanaf je benzinepomp naar je carburateur open of dicht zet.
Beiden natuurlijk afhankelijk van je keuze met je LPG schakelaar.

Het kan in details afwijken, maar hier een pricipeschema.
Volgens mij heeft dit schema al eens op dit forum gestaan.

Afbeelding

Als je er verder niet uitkomt, zou je toch moeten proberen middels een oproep of dergelijke, of iemand uit je omgeving je even wilt helpen.

bastiaan
Professioneel Pedaal Prutser

Berichtdoor bastiaan » do 30 dec 2010 13:47

hmm, als je zelf niet zo handig bent snap ik dat dit nogal moeilijk gaat worden.
als je het zelf niet kan breng hem dan gewoon even naar een garage die in oudere
auto's doet.
vraag eerst even of ze kijken wat het probleem is voordat ze dingen gaan vernieuwen,
dan sta je niet voor verrassingen.

ik ben zelf automonteur geweest en iedere gediplomeerde monteur weet echt wel wat van autogas enzo.

voor een paar uurtjes arbeid weet je dan alles, succes ermee.

mvg bastiaan

harley jack
Cabine Coureur

Berichtdoor harley jack » do 30 dec 2010 18:57

normaal zou je beginnen of hij benzine krijg,
maar zoals ik hoor hebt hij al gelopen.
kan je controleren om de banjo bout die naast
je carburateur zit los te halen,en doe de koperen leiding even in een potje.laat iemand anders even starten en kijk of er benzine uit komt.kijk uit voor je ogen.ik denk zelf dat je vlotter blijft hangen als hij het eerst wel goed hebt gedaan.maar als je weinig of nooit op benzine rijdt zoals jan hier boven beschrijft kan het zijn dat je rommel in je vlotterkamer hebt en de vlotter op de bodem blijft zitten.met het gevolgd dat hij verzuipt / zwarte rook
en haal anders je slang eraf aan de boven kant van de carburateur.en bedien de choke even met de hand dan kan je gauw genoeg zien of hij na behoren werkt als je in je carburateur kijkt.mocht dit niet de oplossing wezen dan zou ik als ik jou was de carburateur eraf halen en schoon maken dus sproeiers eruit e.d.het mooiste is een sonar badje.succes
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Terug naar “Techniek YA126”