Schoonmaken en doorspoelen koelsysteem
Moderator: ruben
-
Hoppa69
- Sir Spam-a-lot :-)
Re: temperatuur
Sensor zit linksachter op de hoek van de cilinderkop.Ik heb hetzelfde probleem.
Maar de meter klopt in ieder geval ook niet.
Bij stilstand liep hij soms op naar 110 graden, maar als ik 300 meter gereden had stond hij weer op iets over de 90 graden.
In 300 meter zo'n 20 graden afkoelen kan niet!
Dus bij mij verdenk ik in ieder geval de meter of de sensor. (waar zit deze sensor?)
groet
Kees
Maar doe geen moeite, spul is 1 geheel, dus er valt niks te vervangen.
Er zit volgens mij een soort van gas in, hij die het draadje doorknipt en later denk het met een ampje weer aan elkaar te zetten, heeft wel weer een heel draadje maar een meter die het nooit meer doet.
En als je zulke temp verschillen heb en je wilt het zeker weten, haal ff de thermostaat er uit, in een pan water smijten, thermometer er aan hangen, pan op het vuur en kijken of ie open gaat en op welke temperatuur.
Als die van jouw maar half open gaat, kan ie wel is heter worden als normaal, als je dan gaat rijden en dus de waterpomp harder gaat draaien heb je dus meer door stroming en dus koelt ie maar zoals je zelf al aangeeft, hij blijft toch nog te hoog.
Heb je geen zin om de thermostaat er uit te halen, kan je bovenstaande ook doen met de themperatuur meter.
Dan zou ik de sensor in het water hangen en een elektronische erbij, boel op het vuur en kijken of ze samen gelijk op gaan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
ik zou in ieder geval eens de temperatuur opmeten als de motor warm is met een digitale of goede thermometer en deze eens vergelijken met de temperatuur meter op het dashboard. daar zal ongetwijfeld verschil in zitten.
als je het motorblok gespoeld hebt kunnen er ook vlokken en stukken loskomen uit het inwendige van je motor en deze kunnen dus ,als ze hardnekkig zijn, je spoelkanalen verstoppen (zomaar een bedenksel want ik heb het ook gedaan en er kwam me toch een bagger uit zelfs na een keer of 7 spoelen)
je zou het dus nog een keer kunnen proberen met een afwastablet, goed warm laten draaien en dan weer goed doorspoelen.
zooi die er dan nog in zit komt dan waarschijnlijk wel los.
je sensor zit aan de linker bovenkant van je motorblok vlakbij je olievulpijp en dat is een metalige draad met kern die naar je dashboard loopt.
deze zit in de zijkant van het motorblok waar je ook koelwater kunt laten aflopen.
groeten ronald
als je het motorblok gespoeld hebt kunnen er ook vlokken en stukken loskomen uit het inwendige van je motor en deze kunnen dus ,als ze hardnekkig zijn, je spoelkanalen verstoppen (zomaar een bedenksel want ik heb het ook gedaan en er kwam me toch een bagger uit zelfs na een keer of 7 spoelen)
je zou het dus nog een keer kunnen proberen met een afwastablet, goed warm laten draaien en dan weer goed doorspoelen.
zooi die er dan nog in zit komt dan waarschijnlijk wel los.
je sensor zit aan de linker bovenkant van je motorblok vlakbij je olievulpijp en dat is een metalige draad met kern die naar je dashboard loopt.
deze zit in de zijkant van het motorblok waar je ook koelwater kunt laten aflopen.
groeten ronald
weet je wat ik normaal doe met zulke problemen ???? koop 'n buisje steradent bruistabletten, voor je gebit normaal, laat je motor warm draaien, flikker alle tabletten erin, ga 'n stukje rijden, zodat 't spul zich goed kan verdelen en 'n nacht laten staan.
volgende dag aftappen, je wil niet weten wat er allemaal uitkwam bij mij. daarna 'n paar keer flink doorspoelen en afvullen met water, weer 'n stukje rijden en weer aftappen, weer 'n berg rotzooi, dan nog 'n keer goed door spoelen en klaar is klara.
afvullen met koelvloeistof en proef rijden. bij mij kwam de temp. niet hoger dan 80 graden op vol vermogen ong. 95-100 km/u, maar aangezien ik normaal 80-85 km/u reed, bleef ie zo rond de 70-75 graden schommelen.
wij gebruiken hier de steradent overal in waar bijv. kalkaanslag in voorkomt, werkt perfect, aangezien ons leidingwater erg " hard " is.
1 x p.maand 2 tabletten in de wasmachine / afwasmachine, gewoon bij 'n wasbeurt erbij.
koffiezetter 1 x p. 2 mnd op 'n tablet laten draaien en noem maar op.
't is goedkoop en werkt perfect !!!!!
volgende dag aftappen, je wil niet weten wat er allemaal uitkwam bij mij. daarna 'n paar keer flink doorspoelen en afvullen met water, weer 'n stukje rijden en weer aftappen, weer 'n berg rotzooi, dan nog 'n keer goed door spoelen en klaar is klara.
afvullen met koelvloeistof en proef rijden. bij mij kwam de temp. niet hoger dan 80 graden op vol vermogen ong. 95-100 km/u, maar aangezien ik normaal 80-85 km/u reed, bleef ie zo rond de 70-75 graden schommelen.
wij gebruiken hier de steradent overal in waar bijv. kalkaanslag in voorkomt, werkt perfect, aangezien ons leidingwater erg " hard " is.
1 x p.maand 2 tabletten in de wasmachine / afwasmachine, gewoon bij 'n wasbeurt erbij.
koffiezetter 1 x p. 2 mnd op 'n tablet laten draaien en noem maar op.
't is goedkoop en werkt perfect !!!!!
-
hans slagter
- Hercules Held
Coca cola spoeling
Hoi allemaal.
Ik las dat sommigen goede ervaring hebben met Coca Cola.
In Cola wordt een kleine hoeveelheid Fosforzuur van een lage graad gebruikt,Dit verklaard de roest/Tand glazuur verwijderende werking!.
In hoeverre dit pakkingen aantast weet ik niet?.
De tip om bruistabletten te gebruiken ga ik ook eens
in m'n radiator gebruiken.
Mvgr Hans.
Ik las dat sommigen goede ervaring hebben met Coca Cola.
In Cola wordt een kleine hoeveelheid Fosforzuur van een lage graad gebruikt,Dit verklaard de roest/Tand glazuur verwijderende werking!.
In hoeverre dit pakkingen aantast weet ik niet?.
De tip om bruistabletten te gebruiken ga ik ook eens
in m'n radiator gebruiken.
Mvgr Hans.
Het is niet wat je hebt.
Het is hoe je het gebruikt!.
Het is hoe je het gebruikt!.
Re: temperatuur
Eetst nog een keer doorspoelen met iets.Sensor zit linksachter op de hoek van de cilinderkop.Ik heb hetzelfde probleem.
Maar de meter klopt in ieder geval ook niet.
Bij stilstand liep hij soms op naar 110 graden, maar als ik 300 meter gereden had stond hij weer op iets over de 90 graden.
In 300 meter zo'n 20 graden afkoelen kan niet!
Dus bij mij verdenk ik in ieder geval de meter of de sensor. (waar zit deze sensor?)
groet
Kees
Maar doe geen moeite, spul is 1 geheel, dus er valt niks te vervangen.
Er zit volgens mij een soort van gas in, hij die het draadje doorknipt en later denk het met een ampje weer aan elkaar te zetten, heeft wel weer een heel draadje maar een meter die het nooit meer doet.
En als je zulke temp verschillen heb en je wilt het zeker weten, haal ff de thermostaat er uit, in een pan water smijten, thermometer er aan hangen, pan op het vuur en kijken of ie open gaat en op welke temperatuur.
Als die van jouw maar half open gaat, kan ie wel is heter worden als normaal, als je dan gaat rijden en dus de waterpomp harder gaat draaien heb je dus meer door stroming en dus koelt ie maar zoals je zelf al aangeeft, hij blijft toch nog te hoog.
Heb je geen zin om de thermostaat er uit te halen, kan je bovenstaande ook doen met de themperatuur meter.
Dan zou ik de sensor in het water hangen en een elektronische erbij, boel op het vuur en kijken of ze samen gelijk op gaan.
Daarna jou advies van de thermostaat eruit en in een pan water.
bedankt
Kees
koeling / steradent
Zojuist een buisje "steradent" gekocht bij het kruidvat voor € 1,50
Vanavaond dus de "tip van Flip".
Morgen alles aftappen.
Geen verbetering: Tip van Ruud, ik heb al een thermometer gekocht.
Morgen effe heel de DAF smeren, zaterdag naar 't Harde = totaal die dag ongeveer zo'n 300 km.
groet
Kees
Vanavaond dus de "tip van Flip".
Morgen alles aftappen.
Geen verbetering: Tip van Ruud, ik heb al een thermometer gekocht.
Morgen effe heel de DAF smeren, zaterdag naar 't Harde = totaal die dag ongeveer zo'n 300 km.
groet
Kees
Opgelost!
Flink rondje gereden (op gas en benzine)
Temperatuur blijft perfect! Soms bij lang stationair / stilstand loopt hij tegen de 90 graden.
verder mooi rond de 85 graden.
Probleem is dus een vuile thermostaat geweest.
Na demontage gewassen met benzine en daarna met water weer schoongespoeld.
Voor de 1e keer tijdens een rit weer meer op de weg gelet als op de temperatuurmeter!
Toch een prettig gevoel!
bedankt voor alle tips!
Kees
Temperatuur blijft perfect! Soms bij lang stationair / stilstand loopt hij tegen de 90 graden.
verder mooi rond de 85 graden.
Probleem is dus een vuile thermostaat geweest.
Na demontage gewassen met benzine en daarna met water weer schoongespoeld.
Voor de 1e keer tijdens een rit weer meer op de weg gelet als op de temperatuurmeter!
Toch een prettig gevoel!
bedankt voor alle tips!
Kees
-
bastiaan
- Professioneel Pedaal Prutser
nou een thermostaat kan wel tegen benzine, het messing tonnetje in het midden is een was-element en is vloeistofdicht als de was warm wordt zet deze uit en opent de thermostaat-klep zo werk ie zegma.
ik heb er ook wel eens een met de brander getest, ging wel open maar klapte ook gelijk uit elkaar.
gelukkig kosten ze voor ''gewone'' autos niet veel.
gr bastiaan
ik heb er ook wel eens een met de brander getest, ging wel open maar klapte ook gelijk uit elkaar.
gelukkig kosten ze voor ''gewone'' autos niet veel.
gr bastiaan