ik en mijn PM-26-45
Moderator: ruben
-
- Matgroentje
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58
ik en mijn PM-26-45
Sinds vandaag ben ik lid van deze club, al ben ik hier al regelmatig geweest om informatie te zoeken en lezen in aanloop naar de feitelijke aankoop van mijn DAF YA-126 met kenteken PM-26-45, na herkeuring door de RDW als oldtimer cabriolet met 9 zitplaatsen!
Voorheen had deze daf kenteken BE-05-93
Binnenkort zal ik het verhaal vertellen hoe ik daar aan gekomen ben en enkele foto's plaatsen.
Mijn naam is Jan Kouwenberg en ik ben 51 jaar en woonachtig in Asten.
Tot zover even mijn introductie.
Voorheen had deze daf kenteken BE-05-93
Binnenkort zal ik het verhaal vertellen hoe ik daar aan gekomen ben en enkele foto's plaatsen.
Mijn naam is Jan Kouwenberg en ik ben 51 jaar en woonachtig in Asten.
Tot zover even mijn introductie.
-
- Site Admin
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: ik en mijn PM-26-45
Hallo Jan, welkom op het forum en alvast heel veel plezier met jouw daf! We komen elkaar vast nog wel eens op een evenement tegen
Re: ik en mijn PM-26-45
Hallo Jan, welkom op het forum
When the going gets tough, the tough get going
Re: ik en mijn PM-26-45
Hoi Jan,
Welkom en veel plezier hier. Wellicht tot ooit op een club evenement en natuurlijk altijd leuk om ook hier te zien als je met leuke zaken bezig bent die met je.wepje te maken hebben
Welkom en veel plezier hier. Wellicht tot ooit op een club evenement en natuurlijk altijd leuk om ook hier te zien als je met leuke zaken bezig bent die met je.wepje te maken hebben
-
- Matgroentje
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58
Re: ik en mijn PM-26-45
Na een zoektocht van enkele maanden viel mijn oog op een advertentie op marktplaats van een DAF-YA 126 die aangeboden werd door een particulier met een garagebedrijf in het Limburgse Eys. (in ieder geval bewust niet op zoek naar een bepaalde aanbieder uit Havelte )
Voorheen was ik eigenlijk vooral op zoek naar een NEKAF, maar die zijn intussen dusdanig in trek bij opkopers en bedrijfjes die ze gebruiken voor verhuur dat de prijzen zodanig gestegen zijn dat ik van dat idee ben afgestapt.
Vandaar de interesse in de DAF YA-126.
Na enkele berichten en biedingen over en weer heb ik de betreffende DAF kunnen kopen binnen mijn gestelde aanschaf budget.
De DAF stond bij hem thuis, een grote hoeve, met nog een ander exemplaar en enkele grotere Amerikaanse Dodge vrachtwagens.
Samen met een vriend van me ben ik uiteindelijk afgereisd naar Eys en heb mijn potentiële aankoop grondig geïnspecteerd. Motorisch in prima staat, slechts enkele kleine ‘door’-roest plekjes maar verder in prima staat. (op de verkeerde kleur groen na dan).
Na de financiën te hebben afgehandeld nam de met me meegereisde vriend plaats in mijn auto en ik in de DAF en zijn we terug naar huis gereden.
Over de snelweg, wat niet de beste keuze bleek, en waar ik uiteindelijk dan ook maar vanaf ben gegaan en via N wegen verder richting huis ben gereden.
Aangezien ik mijn DAF uiteindelijk toch de weg op wil krijgen met de mogelijkheid ook personen legaal te vervoeren ben ik naar een RDW keurstation gereden alwaar een 1e inspectie werd uitgevoerd en ik een lijst met verbeterpunten meekreeg waaraan ik moest voldoen tijdens de herkeuring.
Remmen vooras weken 45 % af waar de limiet bij 30 % ligt, en er moest een binnenspiegel in!
Gelukkig ken ik vanuit de brandweer waar ik al 29 jaar deel van uitmaak een collega met een oldtimer garagebedrijf die een eigen rembank heeft zodat ik daar na schoonmaken en vervangen van een geplet veertje de voorremmen kon testen. Uiteindelijk bleek dat het noodzakelijk was eerst een stukje te rijden zodat de remmen zich konden ‘zetten’ waarna het testen op de rembank goed uitpakte. Een binnen spiegeltje plaatsen was natuurlijk een eitje.
Terug naar de RDW in Venlo dan maar, gelukkig is dat vanuit mijn woonplaats prima te doen via binnenwegen en kunnen de remmen zich goed zetten. Dit resulteerde dan ook in een 10 minuten keuring waarna ik tevreden naar huis terug kon.
Nu begon het consolidatie traject. Huif en cabinedoek eraf en gronding reinigen, ook de bak en cabine werden grondig gereinigd. Daarna met een krabber en staalborstel de grove stukken ontdoen van roest en oude verflaag, roestplekken behandelen en vervolgens grondig schuren.
Na enkele weken was de klus geklaard en kon er begonnen worden met het aanbrengen van de RAL 6014 mat die door ‘Peter Kraggenburg’ inmiddels bezorgd was om zo de huidige carrosserie in ieder geval te beschermen tegen verder verval en te zorgen voor een mooiere uitstraling.
Onderwijl maar eens contact gezocht met het RDW waar mijn nieuwe kenteken bleef, die maakte me kenbaar dat ze aan het wachten waren op de belastingdienst die een BPM verklaring moesten afgeven, dus dan maar contact opgenomen met de belastingdienst, of ik een nieuwe BPM aanvraag in wilde dienen, liefst schriftelijk en dan alleen maar tot vraag 6 omdat het een herkeuring betrof en een voertuig ouder dan 40 jaar kreeg ik vrijstelling maar moest ik toch de bureaucratische molen in.
Na een week kreeg ik keurig een brief van de belastingdienst met het verzoek de overige vragen in te dienen, onder andere de originele aanschafprijs wilde men weten.
Dus maar weer eens gebeld met de belastingdienst, daar werd geconstateerd dat de betreffende brief niet verstuurd had mogen worden, excuses aangeboden en zou nog diezelfde dag de BPM vrijstelling richting RDW gaan.
Diezelfde week kreeg ik dan eindelijk mijn kenteken en was blij verast dat bleek dat mijn DAF als oldtimer cabriolet was ingedeeld met 9 zitplaatsen.
Voorheen was ik eigenlijk vooral op zoek naar een NEKAF, maar die zijn intussen dusdanig in trek bij opkopers en bedrijfjes die ze gebruiken voor verhuur dat de prijzen zodanig gestegen zijn dat ik van dat idee ben afgestapt.
Vandaar de interesse in de DAF YA-126.
Na enkele berichten en biedingen over en weer heb ik de betreffende DAF kunnen kopen binnen mijn gestelde aanschaf budget.
De DAF stond bij hem thuis, een grote hoeve, met nog een ander exemplaar en enkele grotere Amerikaanse Dodge vrachtwagens.
Samen met een vriend van me ben ik uiteindelijk afgereisd naar Eys en heb mijn potentiële aankoop grondig geïnspecteerd. Motorisch in prima staat, slechts enkele kleine ‘door’-roest plekjes maar verder in prima staat. (op de verkeerde kleur groen na dan).
Na de financiën te hebben afgehandeld nam de met me meegereisde vriend plaats in mijn auto en ik in de DAF en zijn we terug naar huis gereden.
Over de snelweg, wat niet de beste keuze bleek, en waar ik uiteindelijk dan ook maar vanaf ben gegaan en via N wegen verder richting huis ben gereden.
Aangezien ik mijn DAF uiteindelijk toch de weg op wil krijgen met de mogelijkheid ook personen legaal te vervoeren ben ik naar een RDW keurstation gereden alwaar een 1e inspectie werd uitgevoerd en ik een lijst met verbeterpunten meekreeg waaraan ik moest voldoen tijdens de herkeuring.
Remmen vooras weken 45 % af waar de limiet bij 30 % ligt, en er moest een binnenspiegel in!
Gelukkig ken ik vanuit de brandweer waar ik al 29 jaar deel van uitmaak een collega met een oldtimer garagebedrijf die een eigen rembank heeft zodat ik daar na schoonmaken en vervangen van een geplet veertje de voorremmen kon testen. Uiteindelijk bleek dat het noodzakelijk was eerst een stukje te rijden zodat de remmen zich konden ‘zetten’ waarna het testen op de rembank goed uitpakte. Een binnen spiegeltje plaatsen was natuurlijk een eitje.
Terug naar de RDW in Venlo dan maar, gelukkig is dat vanuit mijn woonplaats prima te doen via binnenwegen en kunnen de remmen zich goed zetten. Dit resulteerde dan ook in een 10 minuten keuring waarna ik tevreden naar huis terug kon.
Nu begon het consolidatie traject. Huif en cabinedoek eraf en gronding reinigen, ook de bak en cabine werden grondig gereinigd. Daarna met een krabber en staalborstel de grove stukken ontdoen van roest en oude verflaag, roestplekken behandelen en vervolgens grondig schuren.
Na enkele weken was de klus geklaard en kon er begonnen worden met het aanbrengen van de RAL 6014 mat die door ‘Peter Kraggenburg’ inmiddels bezorgd was om zo de huidige carrosserie in ieder geval te beschermen tegen verder verval en te zorgen voor een mooiere uitstraling.
Onderwijl maar eens contact gezocht met het RDW waar mijn nieuwe kenteken bleef, die maakte me kenbaar dat ze aan het wachten waren op de belastingdienst die een BPM verklaring moesten afgeven, dus dan maar contact opgenomen met de belastingdienst, of ik een nieuwe BPM aanvraag in wilde dienen, liefst schriftelijk en dan alleen maar tot vraag 6 omdat het een herkeuring betrof en een voertuig ouder dan 40 jaar kreeg ik vrijstelling maar moest ik toch de bureaucratische molen in.
Na een week kreeg ik keurig een brief van de belastingdienst met het verzoek de overige vragen in te dienen, onder andere de originele aanschafprijs wilde men weten.
Dus maar weer eens gebeld met de belastingdienst, daar werd geconstateerd dat de betreffende brief niet verstuurd had mogen worden, excuses aangeboden en zou nog diezelfde dag de BPM vrijstelling richting RDW gaan.
Diezelfde week kreeg ik dan eindelijk mijn kenteken en was blij verast dat bleek dat mijn DAF als oldtimer cabriolet was ingedeeld met 9 zitplaatsen.
-
- Matgroentje
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58
Re: ik en mijn PM-26-45
Zoals ik heb aankocht
na een eerste consolidatie
- albertvrijborg
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 516
- Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
- Locatie: hoogeveen
- Contacteer:
Re: ik en mijn PM-26-45
Welkom bij de club !!!!
lekker genieten van je daf en we zien elkaar een keer bij een evenement
lekker genieten van je daf en we zien elkaar een keer bij een evenement
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl
Re: ik en mijn PM-26-45
Ziet er netjes uit!
En weer een 126 in Noord Brabant..Mooi!
Veel plezier met de auto.
En weer een 126 in Noord Brabant..Mooi!
Veel plezier met de auto.
-
- Matgroentje
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58
Re: ik en mijn PM-26-45
Weer eens tijd gemaakt om de Daf wat op te knappen.
Vloetplaten losgemaakt, wat nog niet meeviel maar een goede griptang op de bout en een goede dopsleutel/ringsleutel deed uiteindelijk wat er moest gebeuren, de roestige bouten zijn los en de vloerplaten er uit.
Nieuwe bouten en revetten liggen klaar.
Nu de vloerplaten er uit zijn alles eens grondig gereinigd met de hogedrukspuit en met een plamuurmesje de rotzooi uit de balken geschept.
nu heb ik twee vragen:
1. wat is wijsheid, de vloerplaten voorzien van ijzermenie en vervolgens aflakken, wat te doen met de onderzijde, deze lijkt een rubberachtige laag te hebben, deze laten voor wat het is en alleen de bovenzijde behandelen/lakken?
2. ik heb een pressol vetspuit om te smeren, maar heb geen flexibele slang om overal bij te kunnen, waar kan ik deze verkrijgen?
Tot eens..
Jan
Vloetplaten losgemaakt, wat nog niet meeviel maar een goede griptang op de bout en een goede dopsleutel/ringsleutel deed uiteindelijk wat er moest gebeuren, de roestige bouten zijn los en de vloerplaten er uit.
Nieuwe bouten en revetten liggen klaar.
Nu de vloerplaten er uit zijn alles eens grondig gereinigd met de hogedrukspuit en met een plamuurmesje de rotzooi uit de balken geschept.
nu heb ik twee vragen:
1. wat is wijsheid, de vloerplaten voorzien van ijzermenie en vervolgens aflakken, wat te doen met de onderzijde, deze lijkt een rubberachtige laag te hebben, deze laten voor wat het is en alleen de bovenzijde behandelen/lakken?
2. ik heb een pressol vetspuit om te smeren, maar heb geen flexibele slang om overal bij te kunnen, waar kan ik deze verkrijgen?
Tot eens..
Jan
-
- Site Admin
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: ik en mijn PM-26-45
Vloerplaatjes zou ik, als je ze er toch uit hebt, lekker geheel behandelen. Je weet immers niet want er onder die troep zit. Ik gok dat je een zwarte meuk bedoeld, lijkt heel sterk op tectyl.
Qua vetspuit: die kan je overal halen, hier bij ons in de stad zit een technische zaak met mooie spulletjes waar ik zulke dingen haal, maar op internet vind je er ook zat voor weinig. Zelf gebruik ik het liefst een enkelhands te gebruiken spuit met flexibele slang, beetje zoals dit: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... stoolgreep
Qua vetspuit: die kan je overal halen, hier bij ons in de stad zit een technische zaak met mooie spulletjes waar ik zulke dingen haal, maar op internet vind je er ook zat voor weinig. Zelf gebruik ik het liefst een enkelhands te gebruiken spuit met flexibele slang, beetje zoals dit: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... stoolgreep
-
- Matgroentje
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58
Re: ik en mijn PM-26-45
Dank voor je reactie,
na demontage vloerplaten
na demontage vloerplaten
- Bijlagen
-
- IMG_20220209_161757.jpg (231.84 KiB) 4188 keer bekeken
-
- Matgroentje
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 25 sep 2021 17:58
Re: ik en mijn PM-26-45
schoongemaakt en in de menie
Re: ik en mijn PM-26-45
Hoi Jan, erg leuk om je vorderingen te volgen. Maar wellicht is het handiger om hiervoor een onderwerp te openen in "projecten" dan is het voor iedereen ook duidelijk dat er weer een leuk project is dat mooi te volgens is en waar iedereen weer wat lering en vermaak uit kan halen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast