wisselstroom dynamo
Moderator: ruben
wisselstroom dynamo
wil graag een wisselstroom dynamo gaan monteren,maar kan ik dan de ampere meter ook behouden?
is volgens mi al een keer hier besproken maar kan het niet vinden
pieter
is volgens mi al een keer hier besproken maar kan het niet vinden
pieter

- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Contacteer:
Re: wisselstroom dynamo
ik heb de ampere meter laten zitten en werkte prima
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- peter80
- Contacteer:
bij mij lukte het goed, dus moet bij jou ook lukken
we zullen het zien
,maar heb er nu wel een 80 amp dynamo opgezet,zal wel niet vaak voor komen dat die 80 amo moet laden
pieter
pieter

-
Hoppa69
Ik heb een 120 amp, ging dat metertje in het dashboard toch niet waarderen.we zullen het zien,maar heb er nu wel een 80 amp dynamo opgezet,zal wel niet vaak voor komen dat die 80 amo moet laden
![]()
pieter
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
hoe heb je dat opgelost?Ik heb een 120 amp, ging dat metertje in het dashboard toch niet waarderen.we zullen het zien,maar heb er nu wel een 80 amp dynamo opgezet,zal wel niet vaak voor komen dat die 80 amo moet laden
![]()
pieter

Indertijd heb ik een wisselstroomdynamo ingebouwd in mijn 126 ,afkomstig uit een radio uitvoering dus de 100 A uitvoering.
De bestaande bedrading dus vanaf dynamo naar accu is daarvoor aan de dunne kant,de gelijkstroom dynamo van Bosch levert max. 30 A.
Daarom een dikke draad naar de accu,s getrokken,want bij een zware belasting of sluiting in het elektrisch circuit (let wel de bestaande bedrading is 50 jaar oud)kan het aardig gaan roken en brand ontstaan.
Indertijd hadden de EZB 126 ers bij defensie buiten een een wisselstroomdynamo ook een 100 A Collins PP-4015 netvoeding aan boord voor aggregaat gebruik.
Bij deze uitvoeringen zijn diverse malen brand uitgebroken,en daarom zijn deze radio installaties later overgebouwd naar de YA-4440.
De bestaande bedrading bleek niet bestand tegen de te hoge stromen en dan spreken we over de 80 a 90er jaren.
Het kan wel maar dan moet er wel een kabel met een dikkere kern met de accu,s verbonden worden in een circuit,parellel met de bestaande Ampere meter.
Hoppa schreef het al ,zij Ammeter vond het niet leuk.
m.v.g. montji
De bestaande bedrading dus vanaf dynamo naar accu is daarvoor aan de dunne kant,de gelijkstroom dynamo van Bosch levert max. 30 A.
Daarom een dikke draad naar de accu,s getrokken,want bij een zware belasting of sluiting in het elektrisch circuit (let wel de bestaande bedrading is 50 jaar oud)kan het aardig gaan roken en brand ontstaan.
Indertijd hadden de EZB 126 ers bij defensie buiten een een wisselstroomdynamo ook een 100 A Collins PP-4015 netvoeding aan boord voor aggregaat gebruik.
Bij deze uitvoeringen zijn diverse malen brand uitgebroken,en daarom zijn deze radio installaties later overgebouwd naar de YA-4440.
De bestaande bedrading bleek niet bestand tegen de te hoge stromen en dan spreken we over de 80 a 90er jaren.
Het kan wel maar dan moet er wel een kabel met een dikkere kern met de accu,s verbonden worden in een circuit,parellel met de bestaande Ampere meter.
Hoppa schreef het al ,zij Ammeter vond het niet leuk.
m.v.g. montji
wat de bedrading betreft had ik al ff bekeken ga ik voor 16mm2 kabels voor continu 80 amp iets te dun maar zal niet vaak voorkomen
pieter
pieter

-
Hoppa69
Meter niet gebruiken en een dikke kabel van de dynamo naar de aansluiting op de startmotor.hoe heb je dat opgelost?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- peter80
- Contacteer:
Je kan natuurlijk ook een voltmeter plaatsen.
Zelf had ik een 50A dynamo en dat ging goed
Zelf had ik een 50A dynamo en dat ging goed
In de TH 9-52 staat het inbouw beschrijving(voorschrift) voor de ombouw van gelijk naar wisselstroom installaties voor de YA-126 uiteraard bedoelt voor de 100 A Leece Neville generator.
Ik zag dat legervoertuigen.nl na lang verdwijnen ook weer online is....montji's technische stukjes (waaronder ombouw naar wisselstroom) zijn ook weer leesbaar, wel ff zoeken in site-map...