Even voorstellen; Rob Briggen

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

ramon
Cabine Coureur

Berichtdoor ramon » di 19 apr 2011 20:27

Nou met dit weer is een overdekte opslag niet nodig :lol:
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » di 19 apr 2011 20:32

Het schijnt dat er in Achthuizen nog plek genoeg is om droog te kunnen sleutelen :twisted:
Ligt tegen zevenhuizen aan, zie ik je daar wel. :twisted:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

peter80
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » di 19 apr 2011 21:38

Helaas, het gaat nou juist om dat achtste huis :lol:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » di 19 apr 2011 22:03

We gaan weer drukke tijden tegemoet met allerlei vakanties en feestdagen.

Enne ja, hij staat op de oprit, enne ja met dit mooie weer is een overdekte werkplaats inderdaad niet zo'n noodzaak.

Maar tot nu is alleen de oudste zoon in dit topic aan de orde geweest, ik heb er echter nog vier die af en toe eens wat aandacht van me vragen. Dochter Denise (bijna 17), Dochter Sigrid (15), Remco (13) en dan nog onze tweeling boy en girl Jarno en Thirza van 11. Vandaar de drukke tijden met vakanties en feestdagen....
Maar je hoort mij niet klagen hoor! Ze zijn allemaal gezond en doen het prima, dus wat wil een mens nog meer. (Die YA eind Mei van de oprit als het effe kan....!) :wink:
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 08 mei 2011 21:51

Ben weer terug van eerst een week goed ziek te zijn geweest en afgelopen week zijn we even verhuisd geweest naar de Veluwe met het gezin. Tussen alle bedrijven door afgelopen zaterdag een paar uurtjes kunnen werken en me maar gestort op de remleiding van linksvoor naar rechtsvoor.

Hij zit er inmiddels in. Door de DT615 motor en de gewijzigde voorste motorophanging moest er een andere route bedacht worden, en dit is hem geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb inmiddels ook onderdelen binnen om de uitlaat af te maken en ook voor de verplaatsing van het oliefilter zijn er vorderingen. Hoop de komende tijd weer wat vorderingen te kunnen maken.

Groet,
Rob

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » za 14 mei 2011 22:34

Vandaag weer lekker een paar uur kunnen werken met de zon op de rug.
Eerst een paar luchtleidingen getrokken:

Afbeelding

Afbeelding

Kom nog wat onderdelen tekort om de aansluiting vanaf de compressor naar de tank te kunnen maken, dus die gaan we komende week maar weer zoeken.
Daarna aan de slag gegaan met het verplaatsen van het oliefilter:

Afbeelding

Afbeelding

Heb bij Pirtek een paar slangen laten maken want kreeg het anders niet voor elkaar. De bedieningscilinder van de vlinderklep moest een stukje verplaatst worden, steuntje gelast en daarna duwstang van de cilinder ingekort en klep opnieuw afgesteld. (Hij moet natuurlijk mooi vlak staan om zo min mogelijk weerstand te geven als ie niet bediend wordt)
De positie van het filter heb ik inmiddels ook bepaald, deze komt aan de versnellingsbak te hangen, zitten een paar mooie bevestigingspunten op de bak en met een schetsplaat kan ik dan de zaak mooi ophangen. Da's weer een karwei voor komende week.
Zojuist bij mijn vader op de draaibank de flens van de tussenbak afgedraaid evenals een 8-gats flens van een andere aandrijfas. (sloop). Natuurlijk meteen even gekeken of het past, en ik vind het prima. Mooi een paar mm ruimte in het schuifstuk om nog in te kunnen veren en daarmee dus maximale overlap van de splines.

Afbeelding

Afbeelding

De flens moet nog wel worden gelast en keer worden nagedraaid.
Weer wat verder maar nog steeds een hoop te doen. Morgen wordt niks, eerst mountainbiken en 's middags verjaardag 17 van oudste dochter.

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » do 02 jun 2011 23:19

Hier de vorderingen van een hemelvaartsdagje sleutelen: (Tussendoor ook nog een renfiets "gereviseerd" en de katalysator van de Espace vervangen)

Flens tussenbak inmiddels gelast en gevlakt:

Afbeelding

Afbeelding

En gemonteerd met splitpen:

Afbeelding

De aandrijfas op de tussenbak vastgezet:

Afbeelding

Op de versnellingsbak zit ie nog niet vast, moet nog een shim tussen omdat het schuifstuk naar mijn mening toch wat teveel werd uitgetrokken. Wil zoveel mogelijk spline overlap hebben.

De oliepeilstokhouder heeft inmiddels vorm gekregen, moet de peilstok nog op lengte maken.

Afbeelding

Afbeelding

Samen met DAF collega nog een pienter pookje proberen uit te doktoren maar daar zijn we nog niet uit. Eerst moet de cabine erop en dan puzzelen we verder.

Afbeelding

Het verplaatsen van het oliefilter is ook al weer wat verder maar daar heb ik nog geen foto's van. Komen morgen wel.

Groet,
Rob

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » vr 03 jun 2011 23:33

Hier de vorderingen van een vrije vrijdag:

Eerst verder gegaan met het verplaatsen van het oliefilter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen van alu plaat (moet aan de kilootjes denken....) een shim gemaakt voor tussen de aandrijfas:

Afbeelding

Afbeelding

Projectje aandrijfas daarmee klaar!
Toen de brandstoftanks met de roterende staalborstel aangevallen en daarna met de verfspuit:

Afbeelding

Het is gespoten met RAL 6031F9 en dat is toch wat anders groen dan het donkere groen van de YA. Maar ja, er veranderd wel meer aan het ding, dus dan ook de kleur maar.

Tankdragers ook schoongemaakt en van nieuwe tochtstrip voorzien.

Afbeelding

Nou nog even uitzoeken waar de alu pijpjes met daarin de bedrading van de vlotters moet worden vastgezet (losgemaakt was zo gebeurd) en dan morgenmiddag (morgenvroeg met de ATB-jeugd het bos in) weer een paar uur verder zien te komen.

martijn
Hercules Held

Berichtdoor martijn » za 04 jun 2011 09:45

een hoop werk allemaal maar het ziet er wel allemaal netjes en deugdelijk uit. interesant project

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » za 09 jul 2011 23:14

Vandaag eindelijk weer eens wat tijd aan de YA kunnen besteden. Verder gegaan met het project uitlaat waarvoor ik inmiddels de benodigde onderdelen had weten te verzamelen.

Met dit "gat" tussen turbo en flex was ik een paar weken terug geeindigd:

Afbeelding

Van dikwandige buis die ze gebruiken in de installatietechniek het volgende verloopstuk gemaakt:

Afbeelding

En het past ook nog op de turbo na enig schuren en vijlen:

Afbeelding

Met de flex erop:

Afbeelding

Met de flex erop vastgelast:

Afbeelding

Remco druk doende om de aandrijfbouten los te draaien (nadat ik ze effe op weg had geholpen) om de rubbers te vernieuwen. Voorste 2 zijn inmiddels gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Flex aan de andere kant aan een stuk van de uitlaatpijp vastgemaakt, moest de pijp nog wel een keer delen anders kreeg ik hem niet meer gemonteerd. Volgende week een verbindingsstuk halen.

Afbeelding

Ook nog een paar trekveren gemonteerd (hadden wel iets kleiner gemogen, maar ja je moet het maken met wat je hebt....)

Afbeelding

Hitteschilden op de turbo weer gemonteerd. Moet nog even kijken of ik de rest van de pijp moet voorzien van hitteschilden.

Afbeelding

Morgenmiddag hoop ik wat te kunnen spuiten, de brandstoftanks te kunnen monteren etc. Nog werk zat en veel te weinig tijd. Maar daar zullen er zich wel meer in herkennen.

Groet,
Rob

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor Dafinknouleuk » za 09 jul 2011 23:46

Goed bezig 8)

Ben ook bezig met aandrijfas, welke rubbers heb je gebruikt? Nos of iets nieuws met ongeveer dezelfde maten?

Hoe heb je de as gedeeld, ik dacht dat je ze zo uit elkaar kon trekken maar bij mij lijkt het alsof er een stop op zit

martijn
Hercules Held

Berichtdoor martijn » zo 10 jul 2011 10:55

als je de stofhoes opschuift zit er een soort dop die los te draaien is. als die los is trek je hem zo uit elkaar

faD
Hercules Held

Berichtdoor faD » zo 10 jul 2011 20:50

De rubbers heb ik besteld bij carrosseriebedrijf Peter. Eerst betalen en dan komen ze netjes als pakketje bij je binnen.
De aandrijfas kan inderdaad pas uit elkaar als je de schroefdop die op het kortste stuk van de aandrijfas zit losdraait. Daarachter zit een borg- en stofring.

Vandaag met roller en kwast alles onder de brandstoftanks geverfd, de voorste aandrijfassen, het jerrycanframe en een stuk van de voorkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben bang dat het project voorlopig weer even stil ligt. Komende week nog werken en erg druk, daarna 3 weken vakantie naar Croatie.
Jullie merken het wel als ik weer terug ben. Als de brandstof is aangesloten moet de motor toch maar eens een paar klappen gaan geven.

Groet,
Rob

peter80
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » ma 11 jul 2011 19:31

De stofhoezen kan je bij de willekeurige auto-onderdelenzaak halen. Als ik me niet vergis zijn het dezelfde als van een BMW 7-serie
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

faD
Hercules Held

Project ligt even stil, nieuwe plandatum Mei 2012.....

Berichtdoor faD » zo 27 nov 2011 22:30

Het is al weer veel te lang stil op dit topic, maar ik kan helaas rondom de YA niet veel voortgang melden. Heb al wel nieuwe banden op de velgen liggen (jawel, de echte Michelins) en heb zeer waarschijnlijk nu ook de onderdelen voor het schakelhuis in het vizier. Intussen wel wat andere projecten gedaan (skelter voorzien van electrische aandrijving) en ben nog bezig om een cross buggy op te knappen en te voorzien van een 250 cc blok van een motorscooter. Oh ja, er kwam ook nog een verbouwinkje benedenverdieping thuis tussendoor. Alles tot op het zand eruit en weer opnieuw opgebouwd.
Om mezelf maar niet teveel te stressen heb ik de opleverdatum maar herpland naar Mei 2012 uiterlijk!. Oudste dochter rond dan haar Havo opleiding af en wie weet mag ik haar dan met de YA afleveren bij het afstudeerfeest. Is hier alijd een hele happening.
Als er weer wat voortgang is volgen er natuurlijk weer foto's.
Enne, als er iemand zin heeft om een keer te komen sleutelen (remmen bijv.) dan hoor ik het graag!
Groet,
Rob

Terug naar “Overig”