Zo, zijn de plaatjes fetishisten uitgeouwehoerd??
Afgelopen weekend had ik gehoopt de daf mee te kunnen nemen naar de sleutel dag maar ondanks dat de daf nu best remt, met nat asfalt slippende bandjes geen probleem trekt hij nogal naar links dus das niet veilig genoeg vond ik om dwars mee door Apeldoorn te sturen.

Ook was ik na een klein testrondje op rustige weggetjes op een brandstof verbruik van ruim 30 liter op 26 Km gekomen dus dat vond ik ook een indicatie dat de motor nog wat afstel werk behoeft.
Maar goed, we gaan vol goede moed verder.
Oorzaak van knipperlichten aan de voorkant die met de remlichten mee gaan is ondertussen gevonden, zit op de schakelaar op de contacten voor achter.

Die worden dus hier straks op puntje 74 en 73 gezet, dan moet het over zijn, ook het kastje kan wel iets frisser maar heb ook nog wel ergere gezien.
Maar goed, kwam ik gisteren bij de daf............. verassing!!!
grote rode plassen op de vloer... drup punt lag onder de tanks, dus ik dacht de tank zal wel ergens aan de bovenkant lek zijn en had ze tot vorige week nog nooit geheel gevuld, dus de tank zal er wel af moeten. Nou goed gaan we weer, reserve wiel er weer af, reserve wiel naaf eraf, begonnen aan de tank banden, binnenste had niet veel zin dus nog maar weer WD40 erop, gaan we met de stoel verder, stoel eruit, plaat eruit, verhip, alles rond de vlotter top nat.
Vlotter uitgebouwd, pakking keihard, schroefjes los, dus die is compleet uitgedroogd. Doordat ik de tanks dus tot aan de hals vol had gedaan om een ijkpunt te hebben is het niveau voorbij de vlotter hoogte gekomen en dus gaan lekken.....
Nieuwe pakking gemaakt, tank weer gevuld, nog steeds zweten, waarschijnlijk iets te vroeg geweest en de vloeibare pakking was half weggespoeld.
Dus weer nieuwe pakking gemaakt en in de vloeibare als steunpakking en nu maar een paar dagen laten uitharden.
Omdat er nu dus toch even niet gereden kan worden maar een begin maken aan de steekas keerring links, heb ik meteen wat meer ruimte als ik de waterpomp uit wil wisselen. Heb namelijk een hekel aan plasjes onder de auto.
Nou wiel eraf, rem schoenen eraf, naaf eraf, kennen we allemaal al ondertussen. Ankerplaat losgehaald en even weggehangen, en maar aan de fusee pennen begonnen. Splitpennen eruit, ging prima, moeren los ook, maar omdat ik nog geen fusee trekker heb de methode van Ruud maar besloten te proberen met een wig.
Dus op naar de buurman, dikke plaat staal mooi schuin doorgeslepen en vol goede moed weer naar de daf terug.
Eerst maar de stuurstang afkoppelen, moertje los, dikke hengst op de zijkant van het oog waar de conische pen in zit..... niks.
Nog een paar keer hengsten, niks, stuur andere kant op, van de andere kant slaan, nog steeds niks.....
Goed, dan moet dat maar aan de fusee blijven hangen in de takel. Dan de fusee pennen.
As wat ondersteund, moer een stuk naar beneden en wig er tussen. slaan, nog wat meer slaan, heeeeeel hard slaan en na een half uurtje ofzo, ja beweging. Iets meer moeite dan verwacht maar is gelukt, moer eraf, pen ziet er goed uit en eigenlijk geen speling op de bus boven in dus ik ben blij.
Onderkant dan maar, as weer wat opgestopt aan de bovenkant dit keer zodat de as wat minder te lijden heeft en je niet elke keer die speling eruit zit te meppen.
En maar weer slaan. nog wat meer slaan, wig naar de andere kant, weer slaan. nog steeds niks. Toen de onderste bus heet stoken, weer slaan en weer de andere kant. Nou om een lang verhaal kort te maken, anderhalf uur later, een bijna platte wig en een fusee pen moer die er steeds minder vrolijk uit zit ineens beweging.
De moer gaat nu wel vrij zwaar door het vele slaan helaas. dus pen weer terug naar boven getikt, zonder al te onbenullig te zijn.
Moer wat smeren met WD40, elke keer wat heen en weer halen en tot de laatste gang ongeveer eraf en toen draaide de bus weer mee.Dus bus weer naar boven, moer voorzichtig lossen maar nee bus draait meteen weer mee.
Dan voorzichtig de bus tegenhouden met een waterpomp tang, schiet eraf.... Moordenaar erop, schiet er ook af, griptang erop, schiet er ook af...
Dat ongeveer een half uur met meerdere opties geprobeerd maar dat bracht geen soulaas.
Dus of morgen een fusee trekker laten bouwen en daarmee de boel onder spanning zetten zodat ik hopelijk de moer er als nog af krijg en anders maar de moer doorslijpen iets anders zit er niet op.............
Dus waarschijnlijk morgen ochtend vol goede moed verder tot er weer wat werk komt landen
Ook eerst maar mijn pijpsleutel 30 en een olie filter ophalen en even kijken of ze daar misschien een goeie dikke koubeitel hebben voor de rechterkant en een wat mannelijkere hamer.