kromme klep...hoe kan dat nou?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » wo 11 apr 2012 11:13

:D ik weet niet eens waar dat ligt :lol:

aha, even op googlemaps gekeken, das de afsluitdijk.
gelukkig niet zo ver weg vanaf brabant of zo. eerst maar eens zorgen dat ie goed rijdt

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » za 14 apr 2012 15:31

Zojuist de eerste testrit gemaakt. (hè, de handrem werkt al). Even een paar 100 meter tussen de weilanden door hier. Helaas was 35 km per uur de top in z'n 3. In z'n 4 is er geen power verder. Misschien toch maar eerst even de olie vevangen van de motor en de bak. Ook zo even kijken of alle cilinders meedoen.

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » di 17 apr 2012 12:22

update van de wagen:

een tweede laklaag eroverheen gezet dit weekend en de stikkers aangebracht. wat een verschil met het begin zeg, het begint er goed uit te zien.

de bougies eruit gehaald en het viel me op dat 5 en 6 biede erg zwart waren en een kool/roet verbinding hadden tussen de elektroden. schoongemaakt en de elektroden meer uit elkaar gezet. cilinder 1 en 2 waren juist weer een stuk witter in de bougie.... erg vreemd. de motor loopt verder netjes rond, maar nog geen olie vervangen. wel al van 2 tandwielkasten de olie vervangen (rechter voorwiel e, verdeelkast rechts) daar kwam aardige donkere zooi uit en ook wat te weinig, heb ik het idee. met de nieuwe olie is het wel meteen te merken dat het soepeler draait als je het wiel met de hand rond gooit.

de rem van het rechter voorwiel is ook klaar. de tip van de vaste nippel in de bankschroef zetten heeft gewerkt. ik heb de remcilinder van achter die vast zat kunnen reviseren en die zit nu voorop. rem nippel van de oorspronkelijke remcilinder kwam netjes los dacht ik, totdat bleek dat al het schroefdraad nog in de nippel zat en ik dus een mooi glad gat in het aluminium huis had daar waar ik de nieuwe ontluchtings nippel in wilde zetten. ook de expansiecilinder gereviseerd.
een probleem was dat de remtrommel vol olie zat. remolie van de lekkende oude cilinder. de remvoering zat dus vol olie. die heb ik eerst proberen schoon te maken met remreiniger wat dus niet werkt en daarna heb ik er de brander op gezet, wat dus een stuk beter werkt en de olie netjes verbrand. je krijgt dan weer een redelijk schone remvoering. niet bepaald ideaal, maarja. de remvoering was nog ongeveer nieuw. heeft er iemand ervaring mee om het weer schoon te krijgen of moet er toch maar nieuwe remvoering op.

nog 1 wiel te gaan en dan is alles vernieuwd aan het remsysteen. de hydrovak doet het ook weer uitstekend en ik ga vandaag de andere remcilinder die van achter komt ook reviseren, zodat die ook naar voren kan.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor ruben » di 17 apr 2012 22:03

Vraag Ruud (Hoppa69) even die doet het ook met de brander en een staalborstel zegt hij altijd

Hoppa69

Berichtdoor Hoppa69 » di 17 apr 2012 22:32

De brander en dan borstel of schuurpapier er overheen.

Of een nacht in een emmer met water, als het alleen remvloeistof is wat er overheen gegaan is.

Mijn ervaring is tot nu toe dat dat prima werkt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » di 17 apr 2012 22:41

Update dinsdagavond.
Net de Daf een rondje uitgelaten. De remmen werken al best goed (alleen links voor nog niet, die is nog niet vervangen) het systeem moet natuurlijk ook nog ontlucht worden, maar de eerste keer trappen is stevig remmen. De tweede keer is blokkerende wielen :D
De wagen kwam net al tot de 40, en heb nog niet de olie vervangen. Toen ik terugkwam liep de wagen 500 toeren en kwamen er wolkjes zwarte rook uit de uitlaat. Het is in ieder geval ook oude benzine (al heb ik er 40 liter vers bijgegooid)

ruben

Berichtdoor ruben » di 17 apr 2012 22:45

de rook uit je uitlaat kan veel zeggen.

Zwart is te rijk mengsel, wat ook goed kan kloppen met die 2 zwarte bougies van je, meestal heb je dan een zachte zwarte aanslag, bijna als zacht poeder.

Wit is van water wat mee verbrand word, ook vaak als je op gas rijd omdat daar vaak meer water in zit dan in benzine.

blauw/grijs is verbrande olie, te verwachten na montage of slechte zuigerveren op uitgelopen klepgeleiders. Of ls er oude olie in je benzine zit als je afval benzine gebruikt

Misschien heb je er wat aan.
Ruben

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » wo 18 apr 2012 09:25

ik ga eerst even de olie verversen van de motor en de carb schoonmaken/nakijken. ik heb al vanaf het begin het idee dat de wagen veel te rijk afgesteld staat.
de wagen loopt overigens gewoon op benzine, er zit geen LPG in.
vanavond weer verder met de hobby.

trouwens ook eens het brandstoffilter schoonmaken. gisteren met rijden ook de choke volledig uitgetrokken, en dat maakte geen enkel verschil..... vreemd.

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser

choke

Berichtdoor dafya126 » wo 18 apr 2012 09:42

wees je er goed van bewust dat de choke op de YA126niet werkt op een gebruikelijke manier , het deels dichtzetten van de luchtinlaat op de carburateur en dat de benaming choke( verstikken ) nu dus niet op zijn plaats is.
onze solex carburatuer is uitgerust met een speciale startsproeier die extra veel benzine geeft op het moment dat jij de 'choke"-manette open draait.

ook hier geldt en misschien nog wel meer dan anders :
gevaar dat je je smering van de cilinders spoelt.....
koolvorming
naverbranding in je uitlaat. knalt leuk maar kans op schade...

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » wo 18 apr 2012 12:49

ik zat al te lezen in het technisch handboek en besefte me inderdaad dat het uittrekken van de chokeknop niet het "normale" effect heeft bij deze carb en ik er dus niks aan kan " "aflezen" uit mijn ervaringen met "normale" carb.'s

ik ga vanavond ook weer even de bougies bekijken, aangezien dit de eerste keer was deat de motor een stuk op last gelopen heeft en ik kan me niet voorstellen dat er verschil kan zitten tussen de bougies voor wat betreft kleur/roet. maar dat zie ik vanavond wel.

harley jack
Cabine Coureur

Berichtdoor harley jack » wo 18 apr 2012 17:03

ik lees steeds hij gaat nog niet snel maar
als ik olie hebt ververst :x dit hebt totaal niets te maken met de olie.al goi je er bijvoorbeeld dikke stroop in.techische kennis is een vereiste bij oldtimers. 8) begin bij je bougie's / kabels / ontsteking zelf,vooral op tijd want ander trek hij voor geen meter.verse benzine en je carburateur eventueel goed afstellen.succes
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » wo 18 apr 2012 21:22

Dat klopt wel, maar een motor wordt erg blij van verse olie en dat is ook de bedoeling. Technische kennis is geen probleem hier hoor, maar de olie is jaren en jaren oud en bevat veel water dus. Smeert dus niet meer zoals het moet en die moet dus vervangen worden voordat er verder mee gereden wordt. De ontsteking is als allereerste aangepakt en werkt uitstekend, timing is ook in orde. Carb schoonmaken en opnieuw afstellen is het volgende na de olie. Ook brandstoffilter en verse brandstof staan op het programma.
Helaas heb ik meestal niet hele dagen de tijd om even flink door te pakken en duurt het dus wat langer als ik zou willen, maar ik vind het wel leuk om de vorderingen hier bij te houden. Bedenk dat de wagen twee maanden geleden helemaal niets deed en ik natuurlijk steeds meer gebreken tegenkom die komen door het lange stil staan.
Voor wat de olie betreft, ik denk dat het een kwestie wordt van de carteblanche erafhalen, want de plug zit muur vast. Zelfs de passende sleutel en shockspray was niet toereikend om hem los te krijgen.
Later meer

Jop
Hercules Held

Berichtdoor Jop » za 21 apr 2012 08:39

Het lijk er op of dat de motor langzaam los begint te komen. Gisteravond de laatste rem in orde gemaakt en een 20 minuten rond gereden. Begon met max 40 en op het einde was het al max 55-60. Ik ga dus rustig door met alle tandwielkasten ed te voorzien van verse olie en alle speerpunten te smeren.
Ik zie bij de voorwielophanging moeren zitten. Kunnen hier vetnippels in om de nylon bussen te smeren?

harley jack
Cabine Coureur

Berichtdoor harley jack » za 21 apr 2012 09:56

Ja jop dat kan.maar er zijn er wel eens bij die te strak zijn aan gedraaid en dan zitten er platte kanten aan en krijg ze er moeilijk uit.( tip hier ergens op het forum soldeer de moer vast op de draad eind en draai hem er uit. daarna de moet weer warm maken en van het draad eid af draaien.)dus bij het monteren aan is aan dus niet te strak draaien.succes
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Kees64
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor Kees64 » za 21 apr 2012 10:01

Het lijk er op of dat de motor langzaam los begint te komen. Gisteravond de laatste rem in orde gemaakt en een 20 minuten rond gereden. Begon met max 40 en op het einde was het al max 55-60. Ik ga dus rustig door met alle tandwielkasten ed te voorzien van verse olie en alle speerpunten te smeren.
Ik zie bij de voorwielophanging moeren zitten. Kunnen hier vetnippels in om de nylon bussen te smeren?

Zo'n 10 jaar geleden ging ik samen met een maat van me naar een Moto Guzzi meeting. Hij had de dag ervoor een Guzzi gekocht die zo'n 5 jaar had stilgestaan. Hij had hem gekocht, nieuwe accu erin en naar huis gereden, Motor ging niet harder als 100. Hij s'morgens getankt en toen samen daarnaartoe. Ik voorop niet harder als 100, ineens komt hij voorbij met 140 ! Combinatie van nieuwe benzine en zo hier en daar wat troep uit de carbs eruit "geblazen".

mzzl
Kees

Terug naar “Techniek YA126”