nog een keer over banden

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Marcel de Boorder
Hercules Held

Berichtdoor Marcel de Boorder » ma 24 okt 2011 09:37

Dus toch nog verkrijgbaar: nieuwe nato's 9.00 X 16! Dat is goed nieuws, maar eens even vragen wat voor merk het is ...

En Erik bedankt voor de tip/waarschuwing. Als het banden met oorlogsprofiel worden zal ik erop letten ...

Waarom is Defensie ooit overgestapt op de nato's? Was dat voor standaardisatie (ze heten niet voor niks nato-banden neem ik aan) of bevielen de banden met oorlogsprofiel minder goed?

Dikkedaf
Hercules Held

banden

Berichtdoor Dikkedaf » ma 24 okt 2011 22:49

Dus toch nog verkrijgbaar: nieuwe nato's 9.00 X 16! Dat is goed nieuws, maar eens even vragen wat voor merk het is ...

En Erik bedankt voor de tip/waarschuwing. Als het banden met oorlogsprofiel worden zal ik erop letten ...

Waarom is Defensie ooit overgestapt op de nato's? Was dat voor standaardisatie (ze heten niet voor niks nato-banden neem ik aan) of bevielen de banden met oorlogsprofiel minder goed?
Marce de Boorder,

in het midden van de jaren '50 moesten voertuigen voldoen aan de Nato eisen, dus ook de banden. Deze waren natuurlijk ook toepasbaar voor voertuigen in andere landen. De ontwikkeling is te zien bij de YA 318 met bv 12 volt en niet waterdichte ontsteking etc die uiteindelijk aangepast aan de Nato eisen als YA 328 in productie is gegaan.
Er wordt gezegd dat de Nato band betere rij eigenschappen op de weg heeft heeft dan de zandprofiel band ivm waterafvoer. Zelf rij ik een YA 328 met de oude zandprofielbanden, en heb niet of nauwelijks een idee van een slechtere grip op de weg. Rijden in de winter doe ik niet, dus risico op glijden is er ook niet. In het terrein zijn de zandprofiel banden beter omdat deze beter zand lossen. Een Nato eis was dat aan het bandenspoor niet te zien was in welke richting het voertuig reed, overigens voldeden de zandprofiel banden van de KL hier ook al aan. Vergelijk: de bananenbandjes van de Engelse voertuigen voldeden hier dus niet aan. Overigen hebben meerdere Mob voertuigen tot aan de afvoer nog hun zandprofiel banden behouden..
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"

ruben
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor ruben » ma 24 okt 2011 23:08

er waren vroeger ook 2 soorten oorlogs profiel, de uitvoering met een rond loopvlak, zoals bij ons bekend als zand banden. de andere uitvoering had het zelfde profiel maar de wangen waar hoger waardoor er een vlak loopvlak ontstond, deze reden ook beter in de regen, die met vlak looplvlak worden aan geduid als NDT voor Non Directional Tire, die met rond loopvlak werd aan geduid als NDCC, Non Directional Cross Country,
De philosofie voor deze banden kwam ook van het feit dat deze banden vooruit en achteruit evenveel grip hebben,, maar het bleef een compomis in vergelijkingn met een band die echt gemaakt is om vooruit te rijden.

Terug naar “Techniek YA126”