Ambulance

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Powervijl
Hercules Held
Contacteer:

Berichtdoor Powervijl » di 17 mar 2009 22:12

Hartelijk dank voor de reacties.

Mijn enige referentie was de ambulance van Gerard / Walter.
Vandaar dat ik d8 dat dat origineel was.

Aan jullie reacties te zien is dat i.d.d. zelfbouw geweest! Wel erg netjes moet ik zeggen.

Rick
Clublid

Berichtdoor Rick » wo 15 apr 2009 00:09

Omdat ik al een aantal jaren een Ambulance op mijn lijstje had staan heb ik er een 3 weken geleden toch eindelijk een goede en vooral originele gevonden. Gerard had een tijd geleden ook 1 maar die was al voorbestemd om naar Finland af te reizen...

Maar mijn ambu stond alleen nog in de buurt van Oirschot en hij moest nog ff naar Den Helder zeg maar.
Gelukkig was Peter bereid zodat we de ambu gisteren met zijn Daf ff een sleepie van 230km konden geven. Klein stukje maar, het halve land door :shock:
Ik ben eerst om 645 met de triangel op schoot en wat gereedschap in de luxe auto richting Peter gereden, vandaar samen met zijn Daf richting zuiden gereden.
Onderweg op de A2 kwamen we ook nog de Red Bull Daf tegen!

Om 1000 ter plaatse.
Zo eerst maar even uit zn slaapkamer getrokken.

Afbeelding

Beetje stoffig.

Afbeelding

Afbeelding

Er moest wel wat wind in de bandjes.

Afbeelding

Bij het slepen is het belangrijk dat de verlichting van het trekkende voertuig zichtbaar is. Ik heb daarvoor speciaal een set magneet lampen gemaakt. En die kan je normaal zo achter op een andere Daf of ahw plakken waarvan de verlichting niet deugt.
Echter DE COMPLETE BAK van een ambulance is van aluminium en daar plakt een magneet niet op :? Gelukkig bleven ze wel op de oorlogs verlichting hangen, anders hadden we met de tape aan de gang gemoeten

Afbeelding

Omdat we meer dan 200km moesten slepen is het wel zo verstandig om de aandrijfassen van de tandwielkasten los te maken. Dat kostte evengoed veel tijd en moeite. De Assen hebben we opgehangen aan de onderkant. (Voor de kijkers thuis: Ja ik weet dat mijn remcilinder LA lek is)

Afbeelding

We zijn onderweg een paar keer gestopt om een bakkie te doen en ff de banden, tandwielkasten en wiellagers (temperatuur) te controleren, maar alles bleef mooi op temperatuur.
We hadden nog wel rekening gehouden met panne, maar alles ging boven verwachting goed!

Paar uur later rond 1630 zijn we bij mijn garage. Nog even een stukje rangeren...

Afbeelding

En hij staat eindelijk lekker binnen :)
Uiteraard operationeel geparkeerd om bij een uitruk zo snel mogelijk weg te kunnen rijden 8)

Afbeelding

Peter, Nog bedankt he!
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

jerry
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor jerry » wo 15 apr 2009 08:40

leuk gedaan
werkt goud dat triangelen ik ben de zelf ook super over te spreken doe het met heel men verzameling gaat best :wink:
maare om een hoop sleutel werkt te voorkomen zet gewoon je tussen bak in zijn neutraal dan kan je bak ook niet aan stront draaien !
bij defentie halen ze ook de aandrijving niet los en zetten ze de tussen bak ook in zen vrij.

suc6 laters

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » wo 15 apr 2009 21:13

zet gewoon je tussen bak in zijn neutraal dan kan je bak ook niet aan stront draaien !
bij defentie halen ze ook de aandrijving niet los en zetten ze de tussen bak ook in zen vrij.

suc6 laters
Das wel zo, maar hoe lang heeft deze daf geen onderhoud gehad ?

Denk toch dat hoe minder er mee draait hoe beter.

Maar gaat het van die tussenbak wel onthouden. 8)

Zou n.l. bij pech ook gewoon de assen los halen. :oops:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

wesley
Cabine Coureur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » wo 15 apr 2009 21:44

Men verwijderd idd alleen de aandrijfassen als het voertuig gesleept word, door b.v een takelauto.
Omdat dan het voertuig achterover hangt en de tandwielen in de tussenbak dan niet genoeg gesmeerd worden.
Bij triangel slepen is het idd voldoende om de tussenbak in neutraal te zetten.
Maar het kan nooit kwaad om alle assen even netjes los te halen, vooral bij lange afstanden.
En wie zegt dat er b.v wel voldoende olie (water) (Schuim) in de tussenbak zit :evil:
Dus ik denk dat het geen onverstandige keuze is :D
Grtn v/d Ouwe Daf

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » wo 15 apr 2009 22:15

Ook bij deze ambu zitten de spiegels weer waar ze niet horen.

Getuige de gaatjes in de spatborden waar ze wel horen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

jerry
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor jerry » wo 15 apr 2009 23:37

das idd waar als je weet dat het gesleepte voertuig in goede staat is en de olieen op pijl zijn gaat dat best :D
ja en als je niet weet of er wat in zit ken je het wel doen idd scheeld je een hoop gezijk
als ik een vreemd voertuig ga triangelen doe ik eerst goed lucht in de banden en smeer ik altijd ff het voertuig door zodat hij makkelijk kan volgen en hij goed mee stuurd :idea:
laters

Rick
Clublid

Berichtdoor Rick » wo 15 apr 2009 23:44

Ook bij deze ambu zitten de spiegels weer waar ze niet horen.

Getuige de gaatjes in de spatborden waar ze wel horen.
En wat zie je op deze manier als je in de spiegels kijkt?
Juist GEEN REET! Je ziet namelijk alleen de bak :?

Dat is waarschijnlijk gedaan omdat een RDW keurmeester in zn boekje had staan dat de spiegels van binnenuit verstelbaar moesten zijn. Die regel vond hij belangrijker dan dat je uberhaupt nog wat in je spiegels zag...

Eerste wat ik vandaag heb gedaan is die spiegels er vakkundig af getrapt :roll: (lees: Netjes gedemonteerd)
Ik ga ze dan ook gewoon weer op de originele plaats doen.
En ook gelijk even nieuwe platen gehaald.

Wat die assen betreft: Ook met het idee, alles wat niet hoeft te draaien... Helemaal omdat het zo'n eind was. Normaal met een klein stukje slepen (tot 50km) haal ik de assen ook niet los.
Afbeelding

Rick
Clublid

Berichtdoor Rick » ma 20 apr 2009 00:31

Vrijdag even geprobeert te starten maar met de bocht die in de tanks zat lukte dat natuurlijk niet, maar op remmenreiniger wilde hij wel :D
Vandaag al een aantal rem onderdelen eraf gehaald en van de week even reviceren.

Alleen electrisch moet er hier en daar nog wel wat gebeuren.
Hoofdlicht schakelaar werkt alleen in de standen oorlogsverlichting en verders kan ik hem bijna rond draaien :?

Hee Rogier hoe ver ben jij onder tussen?
Bij mij is de schoring van het trapje van de achterdeur afgebroken. Ik weet niet of die er bij jou nog wel op zit, maar als het kan moet je maar eens een foto plaatsen dan zal ik het eens proberen na te maken.
Afbeelding

Rick
Clublid

Berichtdoor Rick » di 19 mei 2009 23:21

Een kleine uitdate (zonder foto's :? )
Motor draait weer mooi, verlichting is weer op orde, koelsysteem bijna mee klaar, en met de remmen al goed opweg.
Naast de lekke remcilinder LA bleek dus ook de olie keerring van de steekas lek... dus alles in de remtrommel zat onder de cardan olie.

Er bleek op het achterportier ook aardig wat plamuur te zitten en bij verwijdering van het binnenwerk bleek er een stalen plaat aan de binnenkant te zetten die al een lekker eind heen was verrot, dus we doen het binnenkort even goed over.

En toch hoop ik met een week of binnenkort te kunnen rijden.
Afbeelding

Powervijl
Hercules Held
Contacteer:

Berichtdoor Powervijl » do 18 jun 2009 01:46

Zo dan, daar ben ik weer.

Als eerst even een kleine vergelijking tussen onze dafjes.
Heb namenlijk bijna dezelfde combi als jullie.

Diesel + radiobak met dezelfde wielen eronder en daarachter op de triangel een opknap ambulance. Best grappig 8)

Zal binnekort even een foto voor je maken van het trappetje ik heb mijn fototoestel eindelijk terug!

Heb nu de voorkant helemaal kaal (gedemonteert) en aan een kant (voor) de steekas vervangen. Deze was gebroken net als bij die sloper van laatst. Verder loopt het motortje en heb ik er al een stuk mee gereden voor het op pootjes zetten. Nu rest mij nog voornamenlijk het opknappen van de cabine (rot/roest) en het remsysteem.

Wordt vervolgd

Powervijl
Hercules Held
Contacteer:

Berichtdoor Powervijl » do 18 jun 2009 17:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rick
Clublid

Berichtdoor Rick » do 18 jun 2009 18:24

Hee Dat is grappig, dat komt me bekend voor.
Je hebt zelfs de armen er voor afliggen.
Ik mis alleen een aantal riemen die jij nog wel in de bak aan het plafond hebt hangen zie ik. Alleen mijn plaatwerkt is wel een stuk harder.
Ik heb alleen dat het plaatwerk achter het linker steunwiel aan vervanging toe is. Maar dat is van later zorg.

Maar bij mij is de achterkant weer strak.
LA bleek naast een lekke keerring in de tandwielkast ook een klinknagel afgebroken en door het tandwiel vermalen. Gevolg: aardige lager schade... Andere bak erop en de stukke nog eens de lagers vervangen.
De remmen voor blijken ooit achter remcilinders te zijn geweest waar gewoon de kabels van zijn afgeknipt :?
Hier en daar ook cosmetisch wat bezig geweest. De bumper blijkt nogal wat tekens enzo te bevatten maar zijn ook een aantal over elkaar heen gezet. Ik zal wel eens een foto maken, maar ik kom er niet uit wat het geweest moet zijn...

De sirene en zwaailamp werken ook, als die er nog op hadden gezeten :? De installatie is er nog wel.

Laatst van Peter ook twee gloed nieuwe dikke 140Ah accu's gehad dus we hebben iig prik zat aanboord.

Hee Rogier. Denk jij dat je jou ambu begin aug ook weer operationeel hebt? ze zoeken voor de Flamboree in België nog een ambulance voor onherbergzaam terrein 8)
Afbeelding

Rick
Clublid

Berichtdoor Rick » wo 24 jun 2009 01:27

Nu lag ik vanavond zowaar alweer eronder om iets met aandrijfassen te doen ofzo en toen viel mij voor de tweede keer op dat het chassis is voorbereid voor een lier. Alle gaten ztten er al in en de plaatjes met getapt draad zitten er ook al op.
Toch raar eigenlijk.

Vanwege de ambu bak kan je nooit meer de lier ontkoppeling aan de rechterkant monteren (geen ruimte) en in het chassis verlengstuk zit ook geen gat om de lierkabel naar achteren uit te doen. Maar achterin het eigenlijke chassis zit dan weer wel een gat :?
Afbeelding

Gertjan
Hercules Held

Berichtdoor Gertjan » wo 24 jun 2009 12:33

Dat is op zich niet zo vreemd omdat voor de ZAU uitvoering er standaard chassis omgebouwd werden.
Het kon dus voorkomen dat men een chassis waar een lier onder zou komen heeft gebruikt om een ZAU van te bouwen.

Ik moet hier ergens nog DAF documentatie van hebben. Mocht ik het tegenkomen dan zal ik een scan maken en deze hier plaatsen.

Terug naar “Overig”