Mannen,
Kan iemand mij vertellen waar de massa van de hoofdschakelaar aangesloten wordt?
Is dat op het chassis of het motorblok? en is dat met een massastrip of een dikke kabel?
Heeft misschien iemand hier ook foto's van?
Alvast bedankt voor jullie reactie terug.
Gr,
Patrick
Massaschakelaar aansluiten
Moderator: ruben
-
Hoppa69
- Sir Spam-a-lot :-)
Re: Massaschakelaar aansluiten
Man.
Van je nato stopcontact, gaat er 1 draad bij je hoofdschakelaar van boven.
En 1 richting je accubak rechts aan de onderkant.
Dus van je schakelaar af gaan er 3 naar beneden richting je rechter accubak.

Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij gaat die 1-ne van je stopcontact naar de accu's
1 van de hoofdschakelaar aan de bout die achter je rechter accubak zit.
Die andere van je schakelaar gaat door de balk heen naar de linker accubak.

Dan zit er bij mij tussen de rechter accubak een massastrip.
1 klem onder het moertje waar ook de klem op zit waar je accukabels vanaf je schakelaar doorheen gaan. En de andere kant met een moertje tegen de andere balk.

En dan een massastrip vanaf je gondel naar de bout van je startmotor.

Van je nato stopcontact, gaat er 1 draad bij je hoofdschakelaar van boven.
En 1 richting je accubak rechts aan de onderkant.
Dus van je schakelaar af gaan er 3 naar beneden richting je rechter accubak.

Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij gaat die 1-ne van je stopcontact naar de accu's
1 van de hoofdschakelaar aan de bout die achter je rechter accubak zit.
Die andere van je schakelaar gaat door de balk heen naar de linker accubak.

Dan zit er bij mij tussen de rechter accubak een massastrip.
1 klem onder het moertje waar ook de klem op zit waar je accukabels vanaf je schakelaar doorheen gaan. En de andere kant met een moertje tegen de andere balk.

En dan een massastrip vanaf je gondel naar de bout van je startmotor.

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Goedemiddag Hoppa (LOL weet je naam Niet),
Bedankt voor je uitgebreide bericht, nog wat aanvullende vragen en meer bevestigend dat ik je goed begrijp
:
- Het motorblok pakt dus massa via de startmotor op de steun waar het motorblok voor op ligt? bedoel je dat met Gondel? en zo voorkom ik dus dat mijn gaskabel roodgloeiend wordt
- De Cabine maakt Massa via koppeling naast accubak en dan naar chassisbalk?
- De onderste aansluiting van de massaschakelaar toont een kabel die samen met de rest naar beneden loopt, echter is mij nog onduidelijk waar die fysiek aangesloten wordt, kan je dat voor mij nog verduidelijken?
nogmaals, ontzettend bedankt voor je hulp zover.
Gr,
Patrick
Bedankt voor je uitgebreide bericht, nog wat aanvullende vragen en meer bevestigend dat ik je goed begrijp
- Het motorblok pakt dus massa via de startmotor op de steun waar het motorblok voor op ligt? bedoel je dat met Gondel? en zo voorkom ik dus dat mijn gaskabel roodgloeiend wordt
- De Cabine maakt Massa via koppeling naast accubak en dan naar chassisbalk?
- De onderste aansluiting van de massaschakelaar toont een kabel die samen met de rest naar beneden loopt, echter is mij nog onduidelijk waar die fysiek aangesloten wordt, kan je dat voor mij nog verduidelijken?
nogmaals, ontzettend bedankt voor je hulp zover.
Gr,
Patrick
-
Hoppa69
Hallo Patrick, zal je ff moeten wachten tot het weekend, loop ik het ff na.
En met de gondel bedoel ik dat gehele stuk waar je vliegwielhuis in zit.
Das dus aan de achterkant.
M.v.g. Ruud
En met de gondel bedoel ik dat gehele stuk waar je vliegwielhuis in zit.
Das dus aan de achterkant.
M.v.g. Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Goedemiddag Ruud,
Dat zou fantastisch zijn, alvast bedankt voor de moeite!!
Gr,
Patrick
Dat zou fantastisch zijn, alvast bedankt voor de moeite!!
Gr,
Patrick
-
Hoppa69
Ben er nu ff ingedoken.
Op de site kan je onder andere het elektrische schema downloaden.
Lekker groot, kan je goed inzoomen.
3e vanaf onderen.
https://www.ya126.nl/index.php/download ... y/2-de-126
Heb het gedeelte wat jij nodig heb er van tussen gehaald.
Met ctrl op je toetsenbord ingedrukt houden en aan je muiswiel draaien, kan je nog wat inzoomen.

Gaan we nog een keer.
Onderste aansluiting massaschakelaar 1 draad (groen op de foto en groen op de tekening)
Bovenste aansluiting massaschakelaar 2 draden (zwart op de foto en zwart op de tekening) 1 is een kort stukje en die gaat naar je nato stopcontact dat is dus de min.
En die andere loopt met die groene mee.
Die rode komt van je stopcontact af en is dan dus ook de 24 volt plus en gaat ook mee met die groene en zwarte.

Dan kom je tussen je chassi en rechter accubak uit.
De groene loopt door tot waar die op de foto stopt, daar zit een boutje waar die samen vast zit met een aardstrip aan je chassi.
De zwarte gaat naar de min van je accu.
Die blauwe die ook uit je accubak komt is de plus 12 volt.
En die gaat samen door met de rode naar de andere kant.

Deze nog even waar die groene ophoudt. (das dus de onderste aansluiting vanaf je massaschakelaar) Aan dat boutje zit ook een aardestrip (geel) die dan onder dat boutje zit van de klem aan de overkant.

Dan gaan we dus verder met die blauwe (+12v) en de rode van je stopcontact.
Die blauwe gaat al gelijk dat balkje in en de rode hebben ze gedeeld en aan een geïsoleerd van je chassi blokje vast gemaakt, om die (bruine) erbij te doen, die komt uit in je kastje in de laadbak voor het aansluiten van je radio's.

Dan bij je linker accu zit dus ook zo'n gat, waar die blauwe en rode uitkomen.
Beide gaan je accubak in.
De blauwe op de min van je accu en de rode op de plus.
En vanaf de plus gaat die door naar je startmotor met daar naast een aardstrip (geel) aan 1 bout van je startmotor en dan 1 bout aan de binnenkant van je gondel. Waar dat plaatje zit in je vliegwielhuis om het T.D.C merkteken op je vliegwiel op te zoeken, wat je dan niet kan zien omdat de gondel er voor zit.
De rode draad die op deze foto doorloopt vanaf de startmotor is de draad die naar de BAF kast gaat.

Houdt er rekening mee, zoals het nu aangesloten zit, dan blijft er op je nato stopcontact en het radiokastje in je laadbak gewoon 24 volt aanwezig, ondanks dat je massa schakelaar uit is.
Heb het hele verhaal nu tig keer door gelezen, van dit verhaal is zodra je het gelezen heb per direct de garantie verlopen, dus zit je haar in de war, mij niet bellen.
Op de site kan je onder andere het elektrische schema downloaden.
Lekker groot, kan je goed inzoomen.
3e vanaf onderen.
https://www.ya126.nl/index.php/download ... y/2-de-126
Heb het gedeelte wat jij nodig heb er van tussen gehaald.
Met ctrl op je toetsenbord ingedrukt houden en aan je muiswiel draaien, kan je nog wat inzoomen.

Gaan we nog een keer.
Onderste aansluiting massaschakelaar 1 draad (groen op de foto en groen op de tekening)
Bovenste aansluiting massaschakelaar 2 draden (zwart op de foto en zwart op de tekening) 1 is een kort stukje en die gaat naar je nato stopcontact dat is dus de min.
En die andere loopt met die groene mee.
Die rode komt van je stopcontact af en is dan dus ook de 24 volt plus en gaat ook mee met die groene en zwarte.

Dan kom je tussen je chassi en rechter accubak uit.
De groene loopt door tot waar die op de foto stopt, daar zit een boutje waar die samen vast zit met een aardstrip aan je chassi.
De zwarte gaat naar de min van je accu.
Die blauwe die ook uit je accubak komt is de plus 12 volt.
En die gaat samen door met de rode naar de andere kant.

Deze nog even waar die groene ophoudt. (das dus de onderste aansluiting vanaf je massaschakelaar) Aan dat boutje zit ook een aardestrip (geel) die dan onder dat boutje zit van de klem aan de overkant.

Dan gaan we dus verder met die blauwe (+12v) en de rode van je stopcontact.
Die blauwe gaat al gelijk dat balkje in en de rode hebben ze gedeeld en aan een geïsoleerd van je chassi blokje vast gemaakt, om die (bruine) erbij te doen, die komt uit in je kastje in de laadbak voor het aansluiten van je radio's.

Dan bij je linker accu zit dus ook zo'n gat, waar die blauwe en rode uitkomen.
Beide gaan je accubak in.
De blauwe op de min van je accu en de rode op de plus.
En vanaf de plus gaat die door naar je startmotor met daar naast een aardstrip (geel) aan 1 bout van je startmotor en dan 1 bout aan de binnenkant van je gondel. Waar dat plaatje zit in je vliegwielhuis om het T.D.C merkteken op je vliegwiel op te zoeken, wat je dan niet kan zien omdat de gondel er voor zit.
De rode draad die op deze foto doorloopt vanaf de startmotor is de draad die naar de BAF kast gaat.

Houdt er rekening mee, zoals het nu aangesloten zit, dan blijft er op je nato stopcontact en het radiokastje in je laadbak gewoon 24 volt aanwezig, ondanks dat je massa schakelaar uit is.
Heb het hele verhaal nu tig keer door gelezen, van dit verhaal is zodra je het gelezen heb per direct de garantie verlopen, dus zit je haar in de war, mij niet bellen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Dikkie
- Site Admin
- Contacteer:
Dan kom ik er graag tussendoor.. als het goed is (althans, in ieder geval in mijn 126) heeft het radiokastje gewoon massa via de massapik en zal derhalve dus geen gesloten kring hebben als de massapik verwijderd is. In andere woorden, alle accessoires die je daar op aansluit gaan uit.
Voor zover mij bekend is het nato stopcontact, ook wel eens varkensneusje genoemd, het enige onderdeel dat direct op de accu's zit en altijd een voedingsbron is.
Voor zover mij bekend is het nato stopcontact, ook wel eens varkensneusje genoemd, het enige onderdeel dat direct op de accu's zit en altijd een voedingsbron is.
Goedenavond mannen,
Bedankt voor de verheldering, bij mij is helaas de schroefdraad die in het chassis hoort te zitten nog maar een stompje. Ik zal ff een andere plek op het chassis moet zoeken om hem aan vast te zetten. Maar dat gaat zeker goed komen nu. Dat krijg je als je een bouwpakket koopt en het niet zelf uit elkaar hebt gehaald, dan heb je wat sturing nodig. Nogmaals dank!!!!
Gr,
Patrick
Bedankt voor de verheldering, bij mij is helaas de schroefdraad die in het chassis hoort te zitten nog maar een stompje. Ik zal ff een andere plek op het chassis moet zoeken om hem aan vast te zetten. Maar dat gaat zeker goed komen nu. Dat krijg je als je een bouwpakket koopt en het niet zelf uit elkaar hebt gehaald, dan heb je wat sturing nodig. Nogmaals dank!!!!
Gr,
Patrick
-
Hoppa69
Nog is goed gekeken naar het schema.heeft het radiokastje gewoon massa via de massapik en zal derhalve dus geen gesloten kring hebben als de massapik verwijderd is.
Je heb gelijk.
Ging de mist in met de vaste verbinding naar het chassi.
En deze wordt natuurlijk door de massaschakelaar onderbroken.
My bad.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Dikkie
- Site Admin
- Contacteer:
Patrick,
Ik zou haast zeggen, stompje afslijpen en een nieuwe bout erop lassen. Is de kortste klap om op de juiste plek weer de boel aan te sluiten.
Ik zou haast zeggen, stompje afslijpen en een nieuwe bout erop lassen. Is de kortste klap om op de juiste plek weer de boel aan te sluiten.
Dat was wel het mooiste geweest, ben alleen niet zo'n ster met het las apparaat. Ik heb hem daarom toch maar op de gondel erbij gezet waar ook de startmotor op zit. Wellicht in de toekomst iemand vragen of toch zelf een poging wagen. Maar dan kan ik in elk geval de motor is gaan starten na 26 jaar.