Ik dank u vriendelijk.Ik herinner mij die discussie nog wel,mijn stelling was wat Ruud heeft geconstateerd.
YA 314
Moderator: ruben
-
Hoppa69
- Sir Spam-a-lot :-)
Re: YA 314
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
Soort van drevel gemaakt om de gebroken klepgeleider er uit te halen.

Lag er zo uit, is kijken of ik voor nieuwe of een gebruikte ga, volgens het boek mogen ze 0.076 mm spelling max hebben.
Of ik laat ze in brons maken.

Van de complete reserve motor de bak er af gehaald.

De lpg en nog wat losse touwtjes verwijderd.

Lag er zo uit, is kijken of ik voor nieuwe of een gebruikte ga, volgens het boek mogen ze 0.076 mm spelling max hebben.
Of ik laat ze in brons maken.

Van de complete reserve motor de bak er af gehaald.

De lpg en nog wat losse touwtjes verwijderd.

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
Er staat gelukkig nog koelwater in het blok, dus de waterpomp is niet uitgedroogd.

Alles is lekker schoon geblazen, bougies laat ik zitten, zien er niet naar uit, dat die los maken gaan waarderen.
De 2 aansluitpunten voor de verdamper aan elkaar gekoppeld, aansluiting in de kop is niet helemaal gelukt geloof ik, zit een hele berg kneedbaar staal op.

Met 5 liter was hij weer op peil.

Bovenkantje carb, moet ook een andere op, daar hebben ze zo'n pijp in geknutseld voor de lpg.

Alles is lekker schoon geblazen, bougies laat ik zitten, zien er niet naar uit, dat die los maken gaan waarderen.
De 2 aansluitpunten voor de verdamper aan elkaar gekoppeld, aansluiting in de kop is niet helemaal gelukt geloof ik, zit een hele berg kneedbaar staal op.

Met 5 liter was hij weer op peil.

Bovenkantje carb, moet ook een andere op, daar hebben ze zo'n pijp in geknutseld voor de lpg.

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
Alle vloeistoffen bijgevuld en benzine opgepompt.

Pot er aan geknoopt.

Tikken en lopen, draait prachtig.
Reageerd goed op gas geven.
Gaat in de toekomst ook geheel uit elkaar, het wordt tenslotte het reserve blok voor mijn beide wagens.

Pot er aan geknoopt.

Tikken en lopen, draait prachtig.
Reageerd goed op gas geven.
Gaat in de toekomst ook geheel uit elkaar, het wordt tenslotte het reserve blok voor mijn beide wagens.

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Dafinknouleuk
- Vierwielend Vooruit
Altijd weer verbazingwekkend hoe sommige stukken oud roest met een schop er tegen weer tot leven komen en dat het met sommige motoren tobben blijft tot in het oneindige. Maar ik moet misschien zeggen: sommige ontstekingen, de mijne loopt ook pas echt lekker nadat ik een compleet andere ontsteking heb gemonteerd. Kon doen wat ik wou met die ouwe maar altijd gelazer.
Hoeveel blokken heb je nou al onder handen genomen? Volgens mij kun je het nu ook met het licht uit terwijl je met één hand aan je reet krabt.
Hoeveel blokken heb je nou al onder handen genomen? Volgens mij kun je het nu ook met het licht uit terwijl je met één hand aan je reet krabt.
-
Hoppa69
Weet nu wel hoe het 1 en ander in elkaar steekt ja.
Nog even zitten bomen over die bronzen klepsteelgeleiders.
Krijg je te maken met andere uitzettingen en kan het rondom gewoon gaan scheuren.
Warmte afgifte aan het blok gaat beter via die gietijzeren dingen.
Helaas er ff 1 over zetten vanuit een ander blok dat gaat niet.
Dingen worden eerste geplaatst en dan geboord, zodat alles geheel op lijn ligt met de zitting.
Ga zoveel mogelijk proberen te verzamelen en dan blok naar een revisiebedrijf brengen.
Die worden trouwens schaars in deze weg gooi maatschappij.
Heb goede verhalen gehoord over krijgsman in overschie en reeds een mail gestuurd.
Nog even zitten bomen over die bronzen klepsteelgeleiders.
Krijg je te maken met andere uitzettingen en kan het rondom gewoon gaan scheuren.
Warmte afgifte aan het blok gaat beter via die gietijzeren dingen.
Helaas er ff 1 over zetten vanuit een ander blok dat gaat niet.
Dingen worden eerste geplaatst en dan geboord, zodat alles geheel op lijn ligt met de zitting.
Ga zoveel mogelijk proberen te verzamelen en dan blok naar een revisiebedrijf brengen.
Die worden trouwens schaars in deze weg gooi maatschappij.
Heb goede verhalen gehoord over krijgsman in overschie en reeds een mail gestuurd.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
dafya126
- Professioneel Pedaal Prutser
Ik herinner mij de discussie ook en heb destijds dit stukje geschreven.
NB de tabs in de tabel krijg ik alleen in het ediitten goed bij plaatsen schuift alles weer ineen
Inmiddels is gebleken dat men dus in de revisiewerkplaatsen ook jxd's heeft geproduceerd die voor jxld's door moesten gaan
Hercules JX Series
een familieportret
De motoren Die geplaatst zijn in de DAF YA126 YA314 YA324 en YA328 stammen allen uit de illustere 6 cilinder L-head(zijklep)JX series van Hercules Motors Corporation uit Canton Ohio USA
De eerste motoren uit deze reeks werden al in de dertiger jaren van de vorige eeuw geproduceerd.
Deze 6 cilinder motorenserie werd in twee groepen ingedeeld:
“Five gear Models”: motoren met 5 distributietandwielen met de volgende types:
MODEL BORING(INCH) SLAG(INCH) NACC-H.P. SLAGVOLUME kubieke inch/LITER
JXA 3 3/8 4 1/4 27.33 228/3.73
JXB 3 5/8 4 1/4 31.54 263/4.31
JXC 3 ¾ 4 1/4 33.75 282/4.62
JXF 3 13/32 4 1/4 27.84 232/3.80
JXG 3 1/2 4 1/4 29.4 245/4.01
JXLC 3 3/4 4 1/2 33.75 298/4.88
JXD 4 4 1/4 38.4 320/5.24
JXLD 4 4 1/2 38.4 339/5.56
“Three gear Models”: motoren met 3 distributietandwielen met de volgende types:
JXE-3 3 1/2 4 1/4 29.4 245/4.01
JXC-3 3 ¾ 4 1/4 33.75 282/4.62
JXD-3 4 4 1/4 38.4 320/5.24
De JXLC en de JXLD zijn dus de langeslag motoren .
De JXC en de JXLD zijn door DAF met geringe aanpassingen aan spruitstukken en koelventilateur en andere carburateurs toegepast in onder ander de militaire voertuigen.
In WWII is de JXC onder andere geplaatst geweest in de White Halftrack maar de JX-serie werd ook in vele ander voer- en vaar- en werktuigen toegepast
De originele motoren waren zowel met gietijzeren als met aluminium zuigers leverbaar tevens was er een breed scala aan cilinderkopuitvoeringen beschikbaar om verschillende compressievouden te realiseren voor het gebruik van verschillende soorten brandstoffen en of de toepassing van verschillende bougies dan wel twee bougies per cilinder.
Compressievoud Materiaal opmerking
5.35 Standard
5.35 Flat type
4.24 Kerosene
5.63
5.78
5.8 Flat type
5.63 Aluminium, 14mm bougies
4.75 Kerosene 4000ft altitude
5.0
5.35 18mm bougies
6.1
6.1 Thermostaat
5.8 Dubbele bougie, flat type
4.46 Flat type
6 Dubbele bougie, flat type, 4000ft altitude
6 Aluminium, 14mm bougies
5.78
6.7 Aluminium, 14mm bougies
7 Aluminium, 14mm bougies
6.7
6.35
6 Flat type
5.8
Uit het feit dat de JXC in de YA126 een opgegeven compressievoud van 6.5 heeft kunnen we concluderen dat DAF hierin dus ook nog een aanpassing heeft aangebracht dan wel door Hercules heeft laten uitvoeren.
Voor de JXLD was ook een vergelijkbaar scala aan cilinderkoppen beschikbaar waar van een zelfs speciaal voor het gebruik van aardgas.
Dat we tegenwoordig met grote regelmaat LPG verstoken is dus helemaal geen probleem voor de motor vooral omdat LPG zeer klopvast is.
NB de tabs in de tabel krijg ik alleen in het ediitten goed bij plaatsen schuift alles weer ineen
Inmiddels is gebleken dat men dus in de revisiewerkplaatsen ook jxd's heeft geproduceerd die voor jxld's door moesten gaan
Hercules JX Series
een familieportret
De motoren Die geplaatst zijn in de DAF YA126 YA314 YA324 en YA328 stammen allen uit de illustere 6 cilinder L-head(zijklep)JX series van Hercules Motors Corporation uit Canton Ohio USA
De eerste motoren uit deze reeks werden al in de dertiger jaren van de vorige eeuw geproduceerd.
Deze 6 cilinder motorenserie werd in twee groepen ingedeeld:
“Five gear Models”: motoren met 5 distributietandwielen met de volgende types:
JXA 3 3/8 4 1/4 27.33 228/3.73
JXB 3 5/8 4 1/4 31.54 263/4.31
JXC 3 ¾ 4 1/4 33.75 282/4.62
JXF 3 13/32 4 1/4 27.84 232/3.80
JXG 3 1/2 4 1/4 29.4 245/4.01
JXLC 3 3/4 4 1/2 33.75 298/4.88
JXD 4 4 1/4 38.4 320/5.24
JXLD 4 4 1/2 38.4 339/5.56
“Three gear Models”: motoren met 3 distributietandwielen met de volgende types:
JXE-3 3 1/2 4 1/4 29.4 245/4.01
JXC-3 3 ¾ 4 1/4 33.75 282/4.62
JXD-3 4 4 1/4 38.4 320/5.24
De JXLC en de JXLD zijn dus de langeslag motoren .
De JXC en de JXLD zijn door DAF met geringe aanpassingen aan spruitstukken en koelventilateur en andere carburateurs toegepast in onder ander de militaire voertuigen.
In WWII is de JXC onder andere geplaatst geweest in de White Halftrack maar de JX-serie werd ook in vele ander voer- en vaar- en werktuigen toegepast
De originele motoren waren zowel met gietijzeren als met aluminium zuigers leverbaar tevens was er een breed scala aan cilinderkopuitvoeringen beschikbaar om verschillende compressievouden te realiseren voor het gebruik van verschillende soorten brandstoffen en of de toepassing van verschillende bougies dan wel twee bougies per cilinder.
Compressievoud Materiaal opmerking
5.35 Standard
5.35 Flat type
4.24 Kerosene
5.63
5.78
5.8 Flat type
5.63 Aluminium, 14mm bougies
4.75 Kerosene 4000ft altitude
5.0
5.35 18mm bougies
6.1
6.1 Thermostaat
4.46 Flat type
6 Dubbele bougie, flat type, 4000ft altitude
5.78
6.7 Aluminium, 14mm bougies
7 Aluminium, 14mm bougies
6.7
6.35
6 Flat type
5.8
Uit het feit dat de JXC in de YA126 een opgegeven compressievoud van 6.5 heeft kunnen we concluderen dat DAF hierin dus ook nog een aanpassing heeft aangebracht dan wel door Hercules heeft laten uitvoeren.
Voor de JXLD was ook een vergelijkbaar scala aan cilinderkoppen beschikbaar waar van een zelfs speciaal voor het gebruik van aardgas.
Dat we tegenwoordig met grote regelmaat LPG verstoken is dus helemaal geen probleem voor de motor vooral omdat LPG zeer klopvast is.
-
MaartenKlop
- Knipperlichtje
- Contacteer:
Inderdaad niet gaan 'experimenteren' met bronzen geleiders, gewoon gietijzer voor gebruiken (en van de juiste soort)
Informeer ook eens bij Hans Grossouw in Amstelveen, ben er al jaren trouwe klant.
Goed werk voor zeer schappelijke tarieven, vindt je niet overal meer..
Informeer ook eens bij Hans Grossouw in Amstelveen, ben er al jaren trouwe klant.
Goed werk voor zeer schappelijke tarieven, vindt je niet overal meer..
-
Hoppa69
Bedankt , probeer er eerst 1 wat dichter in de buurt.
Schijnt nog een gast van de oude stempel te lopen, die hebben het met hun 75 jaar allemaal wel zo'n beetje mee gemaakt.
Schijnt nog een gast van de oude stempel te lopen, die hebben het met hun 75 jaar allemaal wel zo'n beetje mee gemaakt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
dafya126
- Professioneel Pedaal Prutser
wat zijn de afmetingen van de metalen steunen op het palletbokje
-
Hoppa69
Achterkant heb ik 42 cm hoog en de voorkant heb ik 22 cm hoog gehouden
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
Had nog een antivriespotje geregeld.
Deze was nu is voor de verandering nog geheel afgevuld met vloeistof, hier door is de binnenkant als nieuw gebleven.

Alleen het asje van de drukknop zat vast, was met een stukje schuurpapier en de draaibank zo opgelost.

Gemonteerd en weer afgevuld, zodat hij ook mooi blijft van binnen.

Asje wat vet aan en de dop kon er op.

Deze was nu is voor de verandering nog geheel afgevuld met vloeistof, hier door is de binnenkant als nieuw gebleven.

Alleen het asje van de drukknop zat vast, was met een stukje schuurpapier en de draaibank zo opgelost.

Gemonteerd en weer afgevuld, zodat hij ook mooi blijft van binnen.

Asje wat vet aan en de dop kon er op.

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
Liep ik nog tegen een blusser aan voor in de cabine, zonder kop, dacht dus dat die leeg was, dat is hij dus niet.
Zit een koperplaatje in en dat wordt door de knop verbroken bij het inslaan.

Dus kop over zetten en dan nog is tegen een bevestigingsbeugel aanlopen.

Heb nog 2 cilinderkoppen liggen. 1 met de revisiekleur en 1 met de fabriekskleur, die gaat op de motor voor in de 314.

Die verroeste jxc maar is uit elkaar getrokken.

Zit een koperplaatje in en dat wordt door de knop verbroken bij het inslaan.

Dus kop over zetten en dan nog is tegen een bevestigingsbeugel aanlopen.

Heb nog 2 cilinderkoppen liggen. 1 met de revisiekleur en 1 met de fabriekskleur, die gaat op de motor voor in de 314.

Die verroeste jxc maar is uit elkaar getrokken.

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
Hoppa69
En alles bij elkaar gesprokkeld om de jxld weer op te kunnen bouwen.

Dagje naar van dam geweest, wist op den duur niet meer waar ik zoeken moest, daar ligt nog een berg, maak je van je leven niet meer op.
JXLD spullen wordt al wat lastig maar kan mij eigen nog wel redden.
Daar liggen nog zoveel zuigers, zoveel jxld motoren zijn er volgens mij geen eens meer.
Praatje pot gehad over mijn plannen met de 314 motor en tot de conclusie gekomen, dat ik wat ik er aan wilde laten doen, dat leuk is voor dagelijks gebruik.
Enige wat ik nu nog aan de motor laat doen is de cilinders boren en hoonen.
Standaard zuigers waren er niet meer, alle overmaten wel.
De cilinders zien er nog netjes uit maar aan de zuigers die ik heb, twijvel ik toch wel een beetje.
Krijg over een poos van iemand anders 0.10 zuigers, dus die gaan er in.
Wat heb ik dan gekocht vandaag ?
En ik denk dat ik in de toekomst daar nog wel een paar keer heen gaat.
Revisieset voor de waterpomp, slangenwerk naar de radiateur en de omlooppijp, 1 kon ik er niet vinden maar dat is een recht stukje, komt wel goed.
Koppelingsplaat voor de jxc, de koppeling van de jxld zou compleet kunnen blijven zitten maar die vindt ik te zwaar trappen.
Is n.l veel zwaarder uitgevoerd en de platen zijn groter, neem aan dat ze dat gedaan hebben, omdat de 126 en de 314 lichter zijn als de 328
Priesas van de versnellingsbak van de 126/314 is het zelfde als van de 328 bak.
5 sets contactpunten, setjes voor de bougiekabels, revisieset carberateur,standaard krukas en drijfstanglagers.
Voorste motorsteunrubbers en radiateurrubbers.
Delco remy bobine. 5 pakkingen benzineglas, in en uitlaatkleppen en klepgeleiders.

Toch nog de krukas is draaien met een klok er op, waar ik hem ook zet, naald beweegt niet.

En is uitgezocht, wat ik van mijn leven niet meer ga gebruiken, krijg er bij de oud ijzerboer teminste nog geld voor.

Dagje naar van dam geweest, wist op den duur niet meer waar ik zoeken moest, daar ligt nog een berg, maak je van je leven niet meer op.
JXLD spullen wordt al wat lastig maar kan mij eigen nog wel redden.
Daar liggen nog zoveel zuigers, zoveel jxld motoren zijn er volgens mij geen eens meer.
Praatje pot gehad over mijn plannen met de 314 motor en tot de conclusie gekomen, dat ik wat ik er aan wilde laten doen, dat leuk is voor dagelijks gebruik.
Enige wat ik nu nog aan de motor laat doen is de cilinders boren en hoonen.
Standaard zuigers waren er niet meer, alle overmaten wel.
De cilinders zien er nog netjes uit maar aan de zuigers die ik heb, twijvel ik toch wel een beetje.
Krijg over een poos van iemand anders 0.10 zuigers, dus die gaan er in.
Wat heb ik dan gekocht vandaag ?
En ik denk dat ik in de toekomst daar nog wel een paar keer heen gaat.
Revisieset voor de waterpomp, slangenwerk naar de radiateur en de omlooppijp, 1 kon ik er niet vinden maar dat is een recht stukje, komt wel goed.
Koppelingsplaat voor de jxc, de koppeling van de jxld zou compleet kunnen blijven zitten maar die vindt ik te zwaar trappen.
Is n.l veel zwaarder uitgevoerd en de platen zijn groter, neem aan dat ze dat gedaan hebben, omdat de 126 en de 314 lichter zijn als de 328
Priesas van de versnellingsbak van de 126/314 is het zelfde als van de 328 bak.
5 sets contactpunten, setjes voor de bougiekabels, revisieset carberateur,standaard krukas en drijfstanglagers.
Voorste motorsteunrubbers en radiateurrubbers.
Delco remy bobine. 5 pakkingen benzineglas, in en uitlaatkleppen en klepgeleiders.

Toch nog de krukas is draaien met een klok er op, waar ik hem ook zet, naald beweegt niet.

En is uitgezocht, wat ik van mijn leven niet meer ga gebruiken, krijg er bij de oud ijzerboer teminste nog geld voor.

Laatst gewijzigd door Hoppa69 op do 04 jun 2015 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- peter80
- Contacteer:
Weet je zeker dat er niks bruikbaars meer tussen zit?En is uitgezocht, wat ik van mijn leven niet meer ga gebruiken, krijg er bij de oud ijzerboer teminste nog geld voor.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4