Plotseling geen kracht meer
Moderator: ruben
Plotseling geen kracht meer
Ik heb al een paar keer gehad dat ik aan het rijden was met de dikke en dat hij ineens niet meer voor uit wilde.
Blijft steeds wel goed stationair lopen, maar als je dan gas geeft lijkt het alsof geen extra benzine krijgt. Een paar minuten wachten met de motor uit en hij rijdt weer net zo goed als anders. Heeft iemand een idee wat het is?
Blijft steeds wel goed stationair lopen, maar als je dan gas geeft lijkt het alsof geen extra benzine krijgt. Een paar minuten wachten met de motor uit en hij rijdt weer net zo goed als anders. Heeft iemand een idee wat het is?
Re: Plotseling geen kracht meer
Van wat ik hier op het forum las liep zou die dan helemaal niet meer moeten lopen en ook helemaal moeten afkoelen voor weer te starten.
Denk het niet dus..?
Denk het niet dus..?
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Contacteer:
zou ik niet zeggen, heb ook bobineproblemen gehad, stationair ok, zwarte rook en sputteren bij gas geven.
Heb je andere uitlaatgassen? (rook, stinken)
Heb je andere uitlaatgassen? (rook, stinken)
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Volgens mij niet, maar ik heb er niet speciaal op gelet.
Hoe snel zou zo'n bobine warm moeten worden?
Zal de volgende keer mn GoPro op het raam plakken, dan staat het in ieder geval op film als het weer gebeurd.
Hoe snel zou zo'n bobine warm moeten worden?
Zal de volgende keer mn GoPro op het raam plakken, dan staat het in ieder geval op film als het weer gebeurd.
-
Hoppa69
- Sir Spam-a-lot :-)
Ook is een bobine probleem gehad.
Auto niks meer doen, 5 min wachten en weer goed rijden,
15 km weer uit.
Bobine was bloedheet, steeds een golf water eroverheen deed wonderen.
Maar eer ik daar achter was, was ik 9 uur verder onderweg.
Auto niks meer doen, 5 min wachten en weer goed rijden,
15 km weer uit.
Bobine was bloedheet, steeds een golf water eroverheen deed wonderen.
Maar eer ik daar achter was, was ik 9 uur verder onderweg.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Ik zou eerst zorgen dat je zeker weet dat het de bobine is. Anders kom je niet veel verder. Begin dus met doormeten en voelen of de bobine inderdaad zo warm wordt. Bovendien zijn bobine's zo langzamerhand zeldzaam en (dus) duur. Je kan het clubmagazijn (Thomas) proberen en anders Peter.
Valt dat dan correct door te meten als hij koud is (en dus gewoon zou moeten werken)?
En hoe warm hoort zo'n ding normaal te worden? (Kan ik het een beetje vergelijken)
En hoe warm hoort zo'n ding normaal te worden? (Kan ik het een beetje vergelijken)
Ik heb het wel eens gemeten. Bobine was de eerste verdachte, de voorregelweerstand uiteindelijk de boosdoener. Zie: http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... 1&start=15 (laatste post) of kijk op http://www.legervoertuigen.nl/techniek/ ... ntji10/02) bij ontsteking
Beide met dank aan Monji
Beide met dank aan Monji
Ik ga overmorgen op school alles nakijken.
Ben er (na nog wat andere dingen) niet meer aan toe gekomen om alles door te meten,
maar ben wel gewoon zonder enige problemen van Haarlem naar Beverwijk en terug gereden.
maar ben wel gewoon zonder enige problemen van Haarlem naar Beverwijk en terug gereden.
-
Dikkie
- Site Admin
- Contacteer:
Dus er is iets mis met de wagen dat nagekeken moet worden, en je gaat er wel gewoon mee rijden?? Jij durft..
-
blijedafrijer
- Cabine Coureur
Iedereen kent het wel of heeft ervan gehoord, vapour lock een verschijnsel wat soms optreedt maar wat zich goed laat verklaren. Wat is nu vapour lock? Vapour lock is niets anders dan lucht/dampbellen in de benzineleiding die de toevoer naar de carburateur of brandstofpomp afsluiten met als resultaat, de motor wil niet meer aanslaan. De benzine heeft dan ook een ‘kooktraject’ omdat er vele tientallen verschillende koolwaterstoffen in zitten die elk een eigen kookpunt hebben. Omdat benzine heel lichte fracties heeft, speelt daar het fenomeen vapour lock een grote rol. Juist die lichte fracties kunnen dus voor die dampbellen zorgen.
Eenvoudig verhaal, maar voor sommige mensen een hardnekkige kwaal die niet op te lossen is wat ze er ook aan doen. De benzineleiding verleggen, isoleren, elektrische pomp plaatsen, niets helpt. Het probleem blijft en het ontstaat meestal na een lange rit waarbij de motor behoorlijk warm is geworden. Na het stoppen voor een rustpauze zal de warmte die de motor uitstraalt ook de brandstofleiding verhitten met het gevolg dat minuscule dampbelletjes in de benzineleiding een grote dampbel wordt en hiermee de brandstoftoevoer naar de carburateur of brandstofpomp verhindert. Het resultaat, de mortor wil niet meer starten. Dan nu een belangrijke vraag, waarom bij de ene auto altijd dit probleem terwijl er andere auto”s zijn waar dit nooit voorkomt. Het probleem van die auto waarbij het optreedt heeft in de meeste gevallen meerdere problemen die je niet ziet. Willen we dus van die vapour lock afkomen, moeten we eerst die andere problemen oplossen. Wanneer we het brandstofcircuit bekijken dan zien we de brandstofpomp met een stukje brandstofleiding en daarna de carburateur. In dit stukje brandstofleiding ontstaat meestal het probleem. Onder normale omstandigheden zal de brandstofpomp een drukopbouw geven in deze leiding. De carburateur sluit immers de toevoer af in de vlotterkamer wanneer er voldoende brandstof aanwezig is. Door deze drukopbouw kan er geen vapour lock ontstaan! Juist door deze verhoogde druk komt ook het kookpunt van benzine hoger te liggen zodat er moeilijker dampbellen in kunnen ontstaan. Het is te vergelijken met een gesloten radiatorsysteem waarbij het kookpunt ook hoger komt te liggen wanneer deze gesloten is. Deze druk moet dus ergens weglekken. Dat kan dus de brandstofpomp zijn met een versleten klepje, of de carburateur die niet meer zo goed afsluit. Kunnen we dit verhelpen dan is het vapour lock probleem meestal verleden tijd. Ook in de toevoerleiding kan vapour lock ontstaan wanneer we rijden op vluchtige winterbenzine gedurende de zomer, of rijden op grote hoogte, waarbij het kookpunt van benzine daalt.
Ondanks al deze mogelijke oplossingen vereist het starten met een warme motor speciale handelingen die precies omschreven zijn in het instructieboekje van de Traction Avant. Wanneer we ons hier aan houden kunnen we onder de meeste omstandigheden starten. Zelfs met een warme motor!
Eenvoudig verhaal, maar voor sommige mensen een hardnekkige kwaal die niet op te lossen is wat ze er ook aan doen. De benzineleiding verleggen, isoleren, elektrische pomp plaatsen, niets helpt. Het probleem blijft en het ontstaat meestal na een lange rit waarbij de motor behoorlijk warm is geworden. Na het stoppen voor een rustpauze zal de warmte die de motor uitstraalt ook de brandstofleiding verhitten met het gevolg dat minuscule dampbelletjes in de benzineleiding een grote dampbel wordt en hiermee de brandstoftoevoer naar de carburateur of brandstofpomp verhindert. Het resultaat, de mortor wil niet meer starten. Dan nu een belangrijke vraag, waarom bij de ene auto altijd dit probleem terwijl er andere auto”s zijn waar dit nooit voorkomt. Het probleem van die auto waarbij het optreedt heeft in de meeste gevallen meerdere problemen die je niet ziet. Willen we dus van die vapour lock afkomen, moeten we eerst die andere problemen oplossen. Wanneer we het brandstofcircuit bekijken dan zien we de brandstofpomp met een stukje brandstofleiding en daarna de carburateur. In dit stukje brandstofleiding ontstaat meestal het probleem. Onder normale omstandigheden zal de brandstofpomp een drukopbouw geven in deze leiding. De carburateur sluit immers de toevoer af in de vlotterkamer wanneer er voldoende brandstof aanwezig is. Door deze drukopbouw kan er geen vapour lock ontstaan! Juist door deze verhoogde druk komt ook het kookpunt van benzine hoger te liggen zodat er moeilijker dampbellen in kunnen ontstaan. Het is te vergelijken met een gesloten radiatorsysteem waarbij het kookpunt ook hoger komt te liggen wanneer deze gesloten is. Deze druk moet dus ergens weglekken. Dat kan dus de brandstofpomp zijn met een versleten klepje, of de carburateur die niet meer zo goed afsluit. Kunnen we dit verhelpen dan is het vapour lock probleem meestal verleden tijd. Ook in de toevoerleiding kan vapour lock ontstaan wanneer we rijden op vluchtige winterbenzine gedurende de zomer, of rijden op grote hoogte, waarbij het kookpunt van benzine daalt.
Ondanks al deze mogelijke oplossingen vereist het starten met een warme motor speciale handelingen die precies omschreven zijn in het instructieboekje van de Traction Avant. Wanneer we ons hier aan houden kunnen we onder de meeste omstandigheden starten. Zelfs met een warme motor!
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!

Maar dat verklaart niet dat die van mij wel netjes stationair blijft lopen. Toch?
-
blijedafrijer
- Cabine Coureur
soms kan er nog net genoeg benzine doorkomen om stationair te lopenMaar dat verklaart niet dat die van mij wel netjes stationair blijft lopen. Toch?
in ieder geval de benzine toevoer schoonmaken en controleren
er kan onder in de tank vuil zitten wat soms net voor de aanzuigpijp komt
als je dan de motor uitzet kan het net weer even wegspoelen
weet ik uit ervaring tank schoonmaken en ik heb toen 2 centimeter van de aanzuigpijp afgezaagd
succes
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!

-
markwise
- Vierwielend Vooruit
@blijedafrijder e.a.: Kan het ook gebeuren als de pakking van het brandstof filter niet helemaal meer afsluit?
Dat is eigenlijk het enige wat ik ooit vervangen heb aan het brandstofsysteem van die Dikke....
Dat is eigenlijk het enige wat ik ooit vervangen heb aan het brandstofsysteem van die Dikke....