onderhoud
Moderator: ruben
-
blijedafrijer
- Cabine Coureur
onderhoud
Van de technische commissie
Na 10 jaar en 18 Dafs ervaring ben ik er achter dat de ya126 een mooi stukje techniek is
Als je het handboek vth9-326 bezit wat je als lid kan downloaden via de site en technisch geïnteresseerd bent en eventueel een keer de sleuteldagen bezoekt zul je merken dat het niet zo’n hele moeilijke auto is om aan te sleutelen.
Gezien de leeftijd en de vaak onbekende geschiedenis heeft de Daf wel extra aandacht nodig
Het eerste wat ik na aanschaf doe is de auto rondom op bokken zetten
De wielen eraf de remtrommels eraf de remmerij contoleren schoonmaken wat nodig is vervangen remvloeistof controleren of als nodig vervangen
Remleidingen controleren en waar nodig vervangen
De wiellagers controleren als nodig is opnieuw in het vet of vervangen
Vooras fusees controleren op speling
Rondom tandwielkasten olie controleren of vervangen
Mijn laatste aanschaf had in de voorste wiellagers en tandwielkasten alleen maar water en vuil zitten
Stuurinrichting stuurhuis olie contoleren hulpstuurhuizen en stuurkogels op speling controleren en doorsmeren
Kruiskoppelingen van de aandrijfassen op speling controleren en doorsmeren
Deze voorgaande punten hebben veel met de verkeersveiligheid te maken
En gezien de afschaffing van de APK moeten we toch zelf zorgen dat de Dafs verkeersveilig blijven
De rest van het onderhoud kan men in de loop van de tijd doen
Na 10 jaar en 18 Dafs ervaring ben ik er achter dat de ya126 een mooi stukje techniek is
Als je het handboek vth9-326 bezit wat je als lid kan downloaden via de site en technisch geïnteresseerd bent en eventueel een keer de sleuteldagen bezoekt zul je merken dat het niet zo’n hele moeilijke auto is om aan te sleutelen.
Gezien de leeftijd en de vaak onbekende geschiedenis heeft de Daf wel extra aandacht nodig
Het eerste wat ik na aanschaf doe is de auto rondom op bokken zetten
De wielen eraf de remtrommels eraf de remmerij contoleren schoonmaken wat nodig is vervangen remvloeistof controleren of als nodig vervangen
Remleidingen controleren en waar nodig vervangen
De wiellagers controleren als nodig is opnieuw in het vet of vervangen
Vooras fusees controleren op speling
Rondom tandwielkasten olie controleren of vervangen
Mijn laatste aanschaf had in de voorste wiellagers en tandwielkasten alleen maar water en vuil zitten
Stuurinrichting stuurhuis olie contoleren hulpstuurhuizen en stuurkogels op speling controleren en doorsmeren
Kruiskoppelingen van de aandrijfassen op speling controleren en doorsmeren
Deze voorgaande punten hebben veel met de verkeersveiligheid te maken
En gezien de afschaffing van de APK moeten we toch zelf zorgen dat de Dafs verkeersveilig blijven
De rest van het onderhoud kan men in de loop van de tijd doen
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!

-
PartySafari
- Hercules Held
Re: onderhoud
Kijk, dat is nou een mooi eerste To-do lijst..
Sleutelen, afvinken en het bos in.
Bedankt blijedafrijer!
Sleutelen, afvinken en het bos in.
Bedankt blijedafrijer!
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Contacteer:
Vergeet niet na het bos de remmen weer schoon te maken, vuil in de remmerij betekend een sterke vermindering van het remvermogen 
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
Dafinknouleuk
- Vierwielend Vooruit
Toen ik een keer bij het GAF wegreed was dat "het opheffen van het remvermogen".een sterke vermindering van het remvermogen
Uurtje raggen -> 3 uur schoonmaken/vetnippels aflopen
-
PartySafari
- Hercules Held
Remmenleidingen zijn doorgespoeld en ontlucht. Kwam behoorlijk vieze drap uit na 15 jaar stilstand.
We kunnen ondertussen goed druk opbouwen, maar dit is na een tijdje weer weg. Dus toch een lek ergens.. Linksachter blijkt de boosdoener nadat er een nachtrust op druk overheen gegaan is. Remvloeistof loopt uit de reminrichting.
Het is even wachten op onze assteunen voordat we er bij kunnen voor verdere inspectie.
Verder komen we de volgende "verassingen" tegen
- Oliecarter van het luchtfilter is lek. Er zitten twee kleine gaatjes is met een liter motorolie op de grond tot gevolg... Ik denk dat we dit wel kunnen solderen. Het is even afwachten of dit tegen alle trillingen kan.
- De voorste kap van de tussenbak is kapot. Er is een stuk uitgeslagen, maar lijkt al oud leed te zijn. (zie onderstaande foto's) De tussenbak krijgen we ook niet in de lage giering, dus misschien zit hier verband tussen. Weet iemand hoe dit heeft kunnen gebeuren en of zo'n nieuwe kap makkelijk te verkrijgen is? Waar moeten we bijvoorbeeld op letten als we de boel lostrekken? Is het te doen om dit onder de auto te repareren of is het beter om de complete tussenbak + verdeelkasten er onder uit te halen. We hebben gelukkig de auto boven een smeerput staan, dus rechtop onder de auto doorlopen gaat fantastisch!
Tot nu toe heeft dit projectje in ieder geval al veel lol opgeleverd en dit forum is ook een schat van informatie, dus bedankt daarvoor!
Simon
We kunnen ondertussen goed druk opbouwen, maar dit is na een tijdje weer weg. Dus toch een lek ergens.. Linksachter blijkt de boosdoener nadat er een nachtrust op druk overheen gegaan is. Remvloeistof loopt uit de reminrichting.
Het is even wachten op onze assteunen voordat we er bij kunnen voor verdere inspectie.
Verder komen we de volgende "verassingen" tegen
- Oliecarter van het luchtfilter is lek. Er zitten twee kleine gaatjes is met een liter motorolie op de grond tot gevolg... Ik denk dat we dit wel kunnen solderen. Het is even afwachten of dit tegen alle trillingen kan.
- De voorste kap van de tussenbak is kapot. Er is een stuk uitgeslagen, maar lijkt al oud leed te zijn. (zie onderstaande foto's) De tussenbak krijgen we ook niet in de lage giering, dus misschien zit hier verband tussen. Weet iemand hoe dit heeft kunnen gebeuren en of zo'n nieuwe kap makkelijk te verkrijgen is? Waar moeten we bijvoorbeeld op letten als we de boel lostrekken? Is het te doen om dit onder de auto te repareren of is het beter om de complete tussenbak + verdeelkasten er onder uit te halen. We hebben gelukkig de auto boven een smeerput staan, dus rechtop onder de auto doorlopen gaat fantastisch!
Tot nu toe heeft dit projectje in ieder geval al veel lol opgeleverd en dit forum is ook een schat van informatie, dus bedankt daarvoor!
Simon
-
Dafinknouleuk
- Vierwielend Vooruit
Flens tussenbak heeft een tandwiel wat met vulringen is afgesteld op het binnenwerk.
Je kan dus niet zomaar een nieuwe flens er tegenaanschroeven.
Misschien dat het kan maar zou niet weten waar je een losse flens vandaan moest halen, nooit tegengekomen.
De mensen die dat aanbieden willen meestal dat je de rest van de tussenbak erbij neemt
Tussenbakken worden zo hier en daar weleens aangeboden, anders bij van Dam Bennekom.
Die tussenbak die nu op marktplaats staat is van een 314 en niet van een 126
Je kan dus niet zomaar een nieuwe flens er tegenaanschroeven.
Misschien dat het kan maar zou niet weten waar je een losse flens vandaan moest halen, nooit tegengekomen.
De mensen die dat aanbieden willen meestal dat je de rest van de tussenbak erbij neemt
Tussenbakken worden zo hier en daar weleens aangeboden, anders bij van Dam Bennekom.
Die tussenbak die nu op marktplaats staat is van een 314 en niet van een 126
-
B. van der Veer
- Clublid
Ben je al lid van de club??? indien JA,
moet je eens bij Thomas, de "magazijnmeester"
vragen. Misschien heeft hij er wel een liggen.
ik reed YA126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
hmm als ik zo kijk en zie het goed hoort hier het eerste lager ook al te zitten,is die niet aan gort??
pieter
pieter

-
PartySafari
- Hercules Held
hmmm, okee bedankt voor de tips voor de tussenbak. Deze bewaren we nog even tot we er goed bij kunnen en deze verder los kunnen halen met het juiste gereedschap...
De auto staat nu op de bokjes (stap 1 van blijedafrijer dus het schiet al op
) om de remmen eens goed te bekijken. Niet alleen is links achter helemaal lek. De remolie komt door de schroefgaten van de remcylinder zetten. De remcylinders zitten ook allemaal helemaal vast! Geen beweging in te krijgen. Aangezien dit allemaal van alluminium is wil ik er ook niet te veel "overtuiging" tegenaan gooien.
Hoe krijg ik nu de cylinders in beweging. Ik heb ze nu in onderdelen in de week in een bak met peut gelegd, kijken wat dat doet. Een zadelpen van een fiets (ook alluminiumoxide) kun je wel eens los krijgen met gootsteenontstopper. Zou dat hier ook werken? Of sloop ik dan de rubbers? Hoewel ik denk dat hier toch nieuwe in moeten,
Al met al liggen de eerste onderdelen dus al op de keukentafel
gelukkig is het een projectje zonder haast...
De auto staat nu op de bokjes (stap 1 van blijedafrijer dus het schiet al op
Hoe krijg ik nu de cylinders in beweging. Ik heb ze nu in onderdelen in de week in een bak met peut gelegd, kijken wat dat doet. Een zadelpen van een fiets (ook alluminiumoxide) kun je wel eens los krijgen met gootsteenontstopper. Zou dat hier ook werken? Of sloop ik dan de rubbers? Hoewel ik denk dat hier toch nieuwe in moeten,
Al met al liggen de eerste onderdelen dus al op de keukentafel
- peter80
- Contacteer:
De remcylinders kun je uit elkaar krijgen door er de vetspuit op te zetten, komt er iets meer kracht op vanaf de achterkant.
Bij mij zat alles vastgerot, toch te oude cupjes kunnen gebruiken

Bij mij zat alles vastgerot, toch te oude cupjes kunnen gebruiken

YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
PartySafari
- Hercules Held
Top tip was dat. 1 van de ontluchtnippels een beetje bijgevijld zodat de vetspuit er op past. En na een heel vet klusje is de eerste cylinder weer in tip-top conditie. Cylinder en cupje zien er eigenlijk nog prima uit, dus beetje schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Nu de andere 3 cylinders nog doen en de flexibele remleidingen vervangen (zijn nogal vergaan) Bijna klaar dus
De koperen ringetjes zorgen voor goede afsluiting van de koppelingen. Ik heb gehoord dat je deze ringetjes gewoon even goed warm moet stoken en dan snel af laten koelen in water om ze weer zacht te krijgen. Werkt dit? Of moeten er gewoon nieuwen op.
Nu de andere 3 cylinders nog doen en de flexibele remleidingen vervangen (zijn nogal vergaan) Bijna klaar dus
De koperen ringetjes zorgen voor goede afsluiting van de koppelingen. Ik heb gehoord dat je deze ringetjes gewoon even goed warm moet stoken en dan snel af laten koelen in water om ze weer zacht te krijgen. Werkt dit? Of moeten er gewoon nieuwen op.
-
Hoppa69
Dat werkt best goed zo koperringen zacht maken, nieuw is natuurlijk altijd beter.
I.p.v. de ontluchter vijlen had je er ook een smeernippel in kunnen draaien.
I.p.v. de ontluchter vijlen had je er ook een smeernippel in kunnen draaien.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
blijedafrijer
- Cabine Coureur
verkeerde zuinigheid in ieder geval het cupje vervangen en niet vergetenTop tip was dat. 1 van de ontluchtnippels een beetje bijgevijld zodat de vetspuit er op past. En na een heel vet klusje is de eerste cylinder weer in tip-top conditie. Cylinder en cupje zien er eigenlijk nog prima uit, dus beetje schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Nu de andere 3 cylinders nog doen en de flexibele remleidingen vervangen (zijn nogal vergaan) Bijna klaar dus![]()
ATE remmenpasta gebruiken om in elkaar te zetten

Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!

- jabami
- Cabine Coureur
- Contacteer:
Ja, net wat Gerard zegt.
Op remmen moet je niet bezuinigen.
Voor een paar euro koop je nieuwe cupjes én koperen ringen.
Jan.