Vervangen van de nylon lagering in de voortrein v.d. 126

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » di 26 jul 2011 23:19

Afbeelding

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » di 26 jul 2011 23:22

Afbeelding

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » wo 27 jul 2011 13:55

Afbeelding

de grote schoonmaak.

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » wo 27 jul 2011 14:01

Om de zaak wat hanteerbaarder te houden,de wielnaaf,de kruiskoppeling en fuseedrager maar gesplitst ook om het schoonmaakwerk te vergemakkelijken .
Van de kruiskoppeling al het oude vet en troep verwijdert.

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » wo 27 jul 2011 14:06

Afbeelding

en ook junior flink aan het werk.

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » wo 27 jul 2011 14:12

Afbeelding

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » wo 27 jul 2011 14:22

Afbeelding

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » wo 27 jul 2011 14:24

Afbeelding

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » wo 27 jul 2011 14:51

Alles goed geborsteld,de inklemkasten inwendig schoongeborsteld en met fijn schuurpapier de hardnekkige roestbultjes weggehaald,de zware onderdelen kaalgeborsteld ,twee keer in de primer gezet en daarna drie keer gespoten in RAL 6014.
Ik had inmiddels een nieuwe inklem kast geritseld want ik had geen zin iets te verzinnen voor de verkrachte gaten voor de borgstiften.
De passingen nagemeten en voor de grootste maat voor de inklemkast kwam ik op rondom op 79,9 mm dus dat is redelijk voor een glijlager van 80.
Hierna kwam het momemt supreme,n.l.het voorzichtig intikken van de nieuwe glijlagers.
En daar kwam het,met geen mogelijkheid een mm. er in te krijgen,wat is dat nu,eruit en meten .
Daar kwam de aap uit de mouw,de maatvoering voor de glijlagers is 80 x 75 x 47,we kwamen uit op 80,9 x 76,1 x 47,5,deze krijg je er met geen mogelijk in en zou je hem erin persen dan komt het volgende probleem de wiel draag arm.
Dus alle bussen nagemeten,allen dezelfde afwijking,nu maar de glijlagers nagemeten die 65 x 60 x 49 moeten zijn,we maten 75,5 x 60,6 x 49,6 en de lagers voor de fuseedrager van 45 x 40 x 40 kwamen uit op 45,5 x 40,3 x 40,3.
Ook de bijgeleverde nylon drukringen meteen gemeten en je raad het al ,ook te groot en een aantal moeten precies binnen de glijlagerbussen passen anders kan je de wieldraag armen niet goed opspannen.
En daar sta je dan ,voor een klus waar op drie dagen rekenden met als uitloop een weekend.

word vervolgd;

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » vr 29 jul 2011 12:06

Gelukkig kon mijn zoon op zijn werk over een draaibank beschikken,maar dat moest tussen zijn reguliere werk door gebeuren en hij werkt en woont hier niet naast de deur.
Nylonbussen kan je niet zomaar inspannen en bewerken,daar moesten eerst wat hulpstukken voor gedraaid worden ,voordat in en uitwendig met het echte werk begonnen kon worden en daarbij natuurlijk tussendoor passen en meten en op het laatst tot op een 1/100 afdraaien.
Na een week waren de bussen op maat voor een kant,en het resultaat was eeen perfect zuigende passing in die zin dat de draagarmen er met enige moeite er ingeschoven konden worden en met spierkracht de afzonderlijke draagarmen op en neer konden bewegen,maar in dezelfde stand bleven staan.
Nu kon er eindelijk de zaak weer opgebouwd worden en dat is natuurlijk het minste werk met alle schoongemaakte en geverfde onderdelen.
De twee borgstiften v.d. twee fuseedrager lagers ook maar voorzien van smeernippels zodat alle bewegende delen van de voorvering gesmeerd worden.

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » vr 29 jul 2011 12:18

Afbeelding

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » vr 29 jul 2011 12:26

Afbeelding

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » vr 29 jul 2011 13:27

Afbeelding

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » vr 29 jul 2011 13:37

Even terug,na het plaatsen v.d. lagers kunnen de waterafdichtende 0 ringen geplaatst worden,de metalen bemanteling word vastgezet met fliexibel blijvende carosseriekit,i.p.v. bij de KL gebruikte methode van centerpunten.
Dit sluit beter af en het zit m.i. beter,deze methode met centerpuntjes werd ook toegepast bij de afdichting v.d. fuseepennen met als gevolg dat bij het doorsmeren vaak het vet tussen de randen doorkruipt of dat de stofdop helemaal loslaat.
Het is beter de groef goed schoon te maken en met behulp van een kleine bolhamer ,met een zwaardere hamer een stevige tik in het midden te geven zodat de afdichting rondom zich goed zet.

Inmiddels rijd de DAF weer en konden we de bijeenkomst met een dag vertraging toch nog meemaken,alleen zijn we door tijdnood niet a.d. linker voorkant toegekomen en dat is in augustus de bedoeling en door deze ervaring zal dat wel sneller kunnen want voor het draaiwerk zijn de hulpstukken al aanwezig..

Resumerend:
Het demonteren ging van een leien dakje,alle bouten en moeren waren goed gangbaar,.
De grote tegenslag waren de nylonlagers,dat was natuurlijk mijn fout ,ik had ze onmiddellijk na ontvangst moeten controleren op maatvoering.
Maar uiteindelijk is dat toch opgelost maar voor iemand die deze zelfde exercitie wil uitvoeren en niet over de juiste faciliteiten kan beschikken die heeft werkelijk een groot probleem.
Met alle nylonbussen en ringen hebben we ook de fuseepen en bus vervangen,er zat toch een 1/10 mm. speling in,een verstelbare ruimer is bij deze klus onontbeerlijk.
En meteen de lagering en rubber opsluitbussen voor stabilisator.
Na het demonteren v.d.naaf,fuseedrager etc. was bij de wieldraagarmen een radiale zowel axiale richting een significante speling waar te nemen.
Ook bij het opwaarts en neerwaarts bewegen was door de roestvorming flinke obstructies waar te nemen.
Conclusies zijn nog niet te trekken daarvoor moet eerst ook de linker kant nog worden gedaan en het toespoor worden gecontroleerd c.q afgesteld.
Maar ik zal op dit forum de lezers verslag doen v.h. uiteindelijk resultaat.

Mocht ik nog wat vergeten zijn te vermelden of zijn er nog vragen dan zal ik daar graag aan tegemoet komen.

m.v.g. montji

montji
Hercules Held

Berichtdoor montji » za 30 jul 2011 23:19

Bij het na lezen zie ik dat er een stuk tekst is weggevallen.
De voorgaande foto laat zien dat de borgstift niet ver genoeg was ingedraaid,zodat er een groef in de nylon lager is gsleten.
Verder bleek een v.d. 0 ringen die zorgen voor de waterdichting v.d wieldraagarm lager niet aanwezig te zijn.
De volgende foto toont,helaas zijn het drie dezelfde ( als gevolg van mijn ruzie met het foto upload programma) het buitenste steunlager waar de borgstiften kennelijk in het verleden om een of andere reden waren uitgeboord.Deze gaten,helaas niet goed te zien op de foto
waren ovaal geworden met aan twee kanten nog sporen van schroefdraad.
Ik heb een nieuw steunlager geritseld,want ik zag er geen gat in om de oude op te knappen met verloopbussen.
Het is nog een wonder dat ik de messing borgstiften niet ben kwijt geraakt,want ze aten natuurlijk erg los.
Deze 126 kwam uit een kavel van vier die ik indertijd met een paar kennissen rechtsstreeks op de domeinen heb gekocht.
D.w.z. dat er kennelijk voor die tijd bij de KL ook af en toe wat af geklooid werd.

Terug naar “Techniek YA126”