Een aantal mensen zijn al tegen een lekke waterpomp aangelopen en voor mij was het ook alweer een stief tijdje geleden dat ik het eens heb gedaan, dus laatst met Thomas de pomp van de ambulance vervangen, maar die nieuwe pomp bleek ook niet goed want het kwam er weer net zo hard uit als bij de eerste.
Daarom vandaag alvast van mijn Plan B (sloopblok) de pomp afgehaald, hij ziet er nog redelijk goed uit.

Hierboven zie je In het Geel de waterpomp.
Er is al wat voorwerk gedaan. De Koelvloeistof is afgetapt. In het Groen is de dynamo verwijderd. In het Rood is de ontsteking verwijderd. In het Blauw is de toerentellerkabel verwijderd en in het Paars is de vetleiding met vetpotje voor het smeren van de as al los gehaald met sleutel 5/8

Hier is het deksel mbv sleutel 5/8 van het oliefilterhuis verwijderd en het oliefilter uitgenomen.

Om het oliefilterhuis los te kunnen nemen moet de moer(Geel) worden losgedraaid met een pijpsleutel.

De olievulbuis (Rood)moet worden losgenomen, eerst bovenaan de koperen leidingen (buitenbeeld) loshalen met sleutel 5/8 en de moeren (Geel) met sleutel 3/4 losdraaien.

Deksel van Oliekoelerhuis losnemen door de boutjes (Rood) met sleutel 7/16 los te draaien.
De Oliekoeler zie je in het Geel
In Blauw de plaats waar het oliefilterhuis heeft gezeten.

De 3 moeren (Geel) onderop het Oliekoelerhuis losdraaien met sleutel 9/16 tot het einde van het draad. Als het nodig is kan je dan evt met een hamer erop tikken om de oliekoeler los te tikken en vervolgens de moeren helemaal losdraaien. En de oliekoeler uit het huis nemen.
In het Rood zie je de aansluiting waar de vetleiding heeft gezeten.
De moeren in het Blauw kunnen met sleutel 3/4 worden losgedraait. Iets rechts achter het huis zit ook nog een moer die moeilijk bereikbaar is. evt kan je dan een oude steeksleutel 19 wat krombuigen om erbij te kunnen.

De slangklemmen (Rood) Losdraaien. En de bout in het huis (Geel) met sleutel 3/4 losdraaien en vervolgens kan het huis worden afgenomen.

Hier is het huis dus afgenomen. Om kwijtraken te voorkomen draai ik alle bouten en moeren terug op hun plek.
De bovenste bout zat in het huis. De twee onderste hebben we hiervoor ook gezien. De moer rechts was dus moeilijk bereikbaar achter het huis. Mijn kromme "specialtool" zie je rechts onderin beeld liggen
Bij de Blauwe rechthoek heeft de olievulbuis gezeten.

Nu gaan we de waterpomp zelf loshalen.
In het Geel zijn twee bouten zichtbaar. Iets recht van de onderste zit nog een 3e bout (niet zichtbaar)
Alle 3 bouten losdraaien met sleutel 5/8 en vervolgens de pomp naar achter uitnemen.

Hier heeft de pomp dus gezeten (Geel)
In Rood zichtbaar waar de 3 bouten hebben gezeten.

Dit is hem dus!
In het Blauw het tandwiel welke de pomp aandrijft. In het Geel 2 van de 4 bouten . Deze losdraaien met sleutel 1/2 om de pomp uit elkaar te halen.

Hier zijn de 4 bouten (Blauw) losgehaald en de pomp uitelkaar gehaald.
De Waaier (of schoepenwiel) (Geel)
Rechts in de Rode cirkel komt het vet uit de vetleiding en die smeert de as (ook Rood) en DUS NIET de afdichting zoals sommigen denken.

De pomp nader bekeken.
De borgstift (Rood) die de waaier op zn plaats houd.
Er zitten ook twee gaten in de pomp (Geel). Dit is de onderste. Als de pomp (afdichting) lek is zal er hier rijkelijk koelvloeistof uitlekken.
Vaak kan je aan dit soort roestsporen zien dat er een kans is dat hij dus lek is, maar het lijkt mij minimaal en ik zie verder op het blok ook geen grove roestsporen dus ga ervanuit dat hij verder goed is.

Ook na inspectie van het slakkenhuis waar de waaier normaal gesproken dus inzit heb ik weinig of geen roest gezien en het ziet er verder knap uit in tegenstelling tot de vorige pomp die ik heb.
Bovenstaand is bij een uitgebouwd blok gedaan (in ongeveer 45 minuten) dus als het blok nog in de auto zit is het alweer een stukje lastiger.
Maar ik merk als je het een aantal keer achter elkaar doet gaat het steeds sneller
Binnenkort de pomp helemaal nalopen en gereedmaken voor inbouw bij de ambulance.