ya 328

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 30 sep 2008 10:21

Gaat een zondag om een 328 motor met versnellingsbak.

Is bij de domeinen vandaan gekomen en er is hoogst 100 km mee gereden, voor de rest weet ie het ook niet.

Als ik dan zo het verhaal van gerard lees, zet ik vliegwiel en de bak van de 126 over en heb ik dus een vliegwiel over en dus weer voor de 328. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 03 okt 2008 16:59

Daar we toch nog niet aan visite doen, omdat de vrouw ontzettend veel moet rusten.

Zit ik natuurlijk te prutsen in mijn schuurtje.

De gebroken steekas zat mij niet lekker en dus gaan we maar is tandwielkasten verwijderen, want de steekas was ook zeiknat aan de buitenkant, hetgeen duidt op een kapote keering, daar moet de tandwielkast er zeker voor vanaf.

Nou, die is toch stuk he ?

Afbeelding

Kunstofbussen en vulringen zien er nog schitterend uit.

Afbeelding

Das dus die keering.

Afbeelding

Die je er zo uitslaat vanaf de andere kant met een stuk pijp en een hamer.

Afbeelding

Nou dat afgebroken stuk in de tandwielkast nog.

Afbeelding

Nooit gedacht dat het zou lukken maar gaatje geboord en m6 draad er in getapt, slotbout er in gedraaid.

Afbeelding

2 beitels onder de rand van de slotbout en toen drukte ik hem zo los.

Afbeelding

Afbeelding

Heb er al 3 gedaan en de 4e is bijna los, dan nog 2 aan de voorkant.

Je ziet wel een oliespoor langs de zijkant maar denk dat dat komt, omdat de ontluchtingsnippels allemaal geheel dicht zitten.

Afbeelding

Stofhoezen heb ik gelukkig al liggen.

Afbeelding

En de uitlaatpot zit gelukkig niet verstopt.:mrgreen:

Ben op zoek naar 2 potten, daar er ook een 328 motor in de 126 komt.

Wil niet de 126 pot gebruiken, anders hadden ze dat van daf uit al gedaan, daarbij heb ik dan ook dat specifieke geluid niet.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » za 04 okt 2008 20:06

Vandaag is wat geklooiëd aan het tandemstel.

Ging al piepend en knarsend op en neer.

Maar das niet zo gek, de smeernippels waren allen dicht geverfd, dus veel vet is er niet meer in gegaan de laatste tijd.

Daar het vet van de wiellagers ook niet best meer was, zeker omdat er tandwielkastolie door heen zat, de banden er af, de trommels er af.
Remschoenen zijn nog lekker dik en niet verglaasd. 8)

Afbeelding

Afbeelding

De gehele remmerij schoon gemaakt en alle afstelbouten en moeren gangbaar gemaakt, wou dat de 126 ook zo'n remschoenafstelling had, das een stuk prettiger op een 328 maar voor zit volgens mij zo'n beetje hetzelfde als de 126 maar daar ben ik nog niet.

Nu viel het mij op dat aan de linkerkant waar de kunstofbussen zitten, er aan beide zijde schroefdraad met stiften zaten om de bus te borgen.

Deze dingen dus.

Afbeelding

1 was om de bus op zijn plek te houden en 1 zat er maar een paar slaagjes er in, dus neem ik aan om te vetten.

De stiften die geen nut hadden verwijderd en vervangen voor een smeernippel.

En de stiften ook maar voorzien van een smeenippel.

Eerst het draad is schoon maken.

Afbeelding

En na een behandeling in de draaibank voorzien van een nippel.
De nippel zit nog is extra vast met locktide, de nippel doet nu namelijk ook dienst om de stift er in en uit te kunnen draaien, daar ik de schroevedraaier inkeeping heb weg gehaald.

Afbeelding

Blijkt het rechter tandemstel niet die dubbele stiften te hebben, dus gewoon met 1 stift is de bus geborgd en meer niet.

Gelukkig heb ik van de andere kant nu 8 stiften in reserve, want 1 wilt er al niet uit, dus dat wordt boren.

Tandemstel doet het veel beter met een dot vet er in.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 05 okt 2008 21:06

Ik helemaal blij vandaag, ben de 328 motor en bak op wezen halen.

Aanhangertje vondt het toch niet helemaal fijn maar was dichtbij en geheel binnen door gegaan.

Daarbij, had het maar geen aanhanger moeten worden. :mrgreen:

Afbeelding

Eerste wat ik probeerde was de bougie's los te maken, motor stond al een jaar of 6 in een hoek, hij is in ieder geval los.

5 gingen los en natuurlijk zegt er 1 knak. :evil:

Afbeelding

Heb alle kennis er op los gelaten maar kreeg het er niet uit, dan kan je nog maar 1 ding doen en das de kop er af.
Was toch nieuwschierig naar de rest.

Afbeelding

Op de werkbank de boel maximaal uit geboord en daarna met een kleine schroevendraaier de restanten uit de schroefdraad gepeuterd.

Helemaal gelukt en ik dol gelukkig.

Totdat mijn oog op het volgende viel. :cry: :cry: :cry: :cry:

Afbeelding

Nou hou ik wel van een goede scheur maar niet hier in. :lol:

Afbeelding

Nou heb ik nog een 126 onderdelen blok liggen, en ja hoor, geen enkel verschil in de kop.
Dus ben voorlopig gered.
Toch maar ff goed gekeken of ik geen 126 blok had maar inderdaad de boring is een stuk groter, de rest is allemaal eender. 8)

Als ik onder de waterpomp roestwater zie en op de carterrand ook, kan je er wel vanuit gaan dat die pomp lek is.
Nu zit ik te dubben, ik heb nog ergens een pomp liggen, die ga ik beide open maken en kijken of het lukt om er een revisiesetje in te doen, maar de ervaring leert, dat dit niet te doen is omdat alles van binnen vast rot, mijn eigen daf heeft voor nog geen 2 jaar geleden een nieuwe pomp er op gekregen, maar eigenlijk wil ik dat blok lopend verkopen als de 328 er in zit maar om nou weer dik 200 uit te geven aan een pomp, ik weet het nog niet.

Afbeelding

Ga er toch maar een hele pakkingset tegen aan gooien, dus ben al lekker op weg.

Afbeelding

Afbeelding

En voor de kenners onder ons, als ik de thermostaat in heet water zet, dan gaat hij lekker open.

Afbeelding

Maar na afkoeling blijft hij open staan, das toch niet goed of wel ?

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 05 okt 2008 21:36

Gerard, help mij is uit de brand.

Krijg die stink poellie er niet af, en wil hem absoluut niet stuk maken.

In het boek staat met een trekker 1 tot 2 mm naar voren trekken en dan terug slaan.

Lukt niet erg, of komt dit omdat de drukgroep er nog op zit ?

M.v.g.r. Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 02:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » zo 05 okt 2008 22:08

weer lekker bezig zie ik
wat de poelie betreft is het toch
de enige manier om hem eraf te krijgen
zoals het boek zegt heeft
niets met de drukgroep te maken en als je toch zover gaat
zou ik de zuigerveren ook vervangen wel een
hoon door de cilinders halen en de kleppen
weer netjes inschuren

Afbeelding

Afbeelding

heb ik bij de 575 motor ook gedaan

ruben
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2626
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 20:35
Locatie: deventer

Berichtdoor ruben » zo 05 okt 2008 22:12

jongens das pech hebben zeg zo'n scheur, je hebt er weer zat mee te doen, weinig kilometers zegt dus echt niet alles blijkt maar weer

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 05 okt 2008 22:16

Gerard ik snap het niet helemaal uit het boek, in het kort staat d'r 1 a 2 mm naar voren trekken met een trekker en dan meppen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 05 okt 2008 22:17

jongens das pech hebben zeg zo'n scheur, je hebt er weer zat mee te doen, weinig kilometers zegt dus echt niet alles blijkt maar weer
Das zeker, ben blij dat ik nog een kop heb liggen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Vierwielend Vooruit
Berichten: 2626
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 20:35
Locatie: deventer

Berichtdoor ruben » zo 05 okt 2008 22:19

lijkt mij ook, heb vanmiddag ergens gelezen dat de blokken bijna het zelfde zijn maar dat de 328 een boring heeft van 4 inch en de 126 3 3/4 inch, en nog een heeeeeeleboel haandige dingen meer, vooral geschreven door montji, hier wel bekend dacht ik zo

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 05 okt 2008 22:55

zou ik de zuigerveren ook vervangen
Aan 1 kant zeg ik ja en aan de aan de ander kant zeg ik: dat ik dat bij de 126 toen ook niet gedaan heb, daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds geen spijt van.

Daarbij zullen die veertjes wel weer een hoofdprijs zijn.

Maar ik denk er nog ff over.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » ma 06 okt 2008 22:13

Nog wat aan het klooiën geweest met die stinkpoellie.

Had nog een kapotte liggen en daar het achter stuk van af geslepen.

Afbeelding

Op de draaibank recht gemaakt.

Afbeelding

Deze zo afgedraaid dat de ring er over heen viel.

Afbeelding

Heb je dit dus.

Afbeelding

Boeltje er op gedraaid en er zeker van zijn dat hij binnen niet tegen die tapsebus aanzat.

Afbeelding

Dus nu trek ik aan de krukas en duw ik op de poellie.

Afbeelding

Maar wat ik ook probeerde, onder spanning er ook nog op slaan, hij gaf geen krimp, maar opgegeven en maar hopen dat de keering heel is, mocht dat niet zo zijn, dan 1 opzoeken van een 126 en die op de motor monteren die in de verkoop gaat over een hele lange tijd en die dubbele poellie dan weer gebruiken voor deze.
Want deze kan er volgens mij niet vanaf zonder hem te slopen. :evil:

Dus maar verder met de kleppen.

Deze had ik dus nog liggen van de kleppen doen van de 126, maar voor wie dat verhaal niet ken, bij deze dan.

Afbeelding

Hier en daar zitten wat oliekanalen.

Afbeelding

Doe er een doekie in, wordt vervelend als er zo'n maantje van de klep in verdwijnd.

Afbeelding

Als je de klem er op zet, niet geheel indraaien, als de maantjes er uit zijn zakt de veer wat verder.

Afbeelding

Opdraaien tot de 2 halve maantjes vrij zijn.

Afbeelding

Ik neem een schroevendraaier met een magneet om de maantjes te verwijderen. :idea:

Afbeelding

2 dus.

Afbeelding

Klem weer geheel laten zakken en verwijderen.
Dan klep er uit.

Afbeelding

Nu met een schroevendraaier de veerschotel iets lichten en naar voren halen.

Dan heb je dus deze onderdelen in je hand.

Afbeelding

In een zakje doen met het nummer van waar hij kwam.

Afbeelding

Zo ook de kleppen nummeren.

Afbeelding

Toch wel nodig met motoren die al een poos stil staan.

Afbeelding

Na ontroesten, ziet het er al beter uit maar nog niet goed genoeg.

Afbeelding

En dan ben je lekker bezig met schuren en polijsten. :evil:

Afbeelding

Links ziet er al veel frisser uit.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 02:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » ma 06 okt 2008 23:55

goed bezig zo maar heb je geen uitleg en foto's
hoe je de kleppen inschuurd? met slijppasta
bvb

Afbeelding

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 22:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » di 07 okt 2008 00:37

Hee Ruud, over die poelie los halen.
Waarom zet je er geen brander op (zuurstof/acetyleen)
Heet stoken, onder spanning zetten en een subtiel klapje erop. Zou zomaar kunnen dat de keerring het niet overleefd, maar ja die wilde je toch al vervangen :wink:
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 15:02
Locatie: 't Gooi

Berichtdoor Jorrit » di 07 okt 2008 07:01

Vind het raar dat die poelie zo moeilijk los laat, heb er al twee keer eerder een afgehaald (een keer om de keerring te vervangen en de andere keer om een dubbele poelie te monteren) en die gingen allebei erg makkelijk...


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten