Daf yk 314
Moderator: ruben
-
- Knipperlichtje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
- Locatie: Hoogezand
Daf yk 314
Hoi iedereen
Ik heb vandaag bij een Daf yk 314 gekeken hier ff wat fotos ervan
http://www.theftsblog.nl/index.php?cont ... Daf/YK-314
hij heeft een gastank maar wil niet lopen omdat de onsteking en de dynamo eraf zijn, volgens de eigenaar zijn ze gestolen
er zit nog wel een kenteken bij wat het allemaal wel veel gemakkelijker maakt om hem weer rijdend te maken.
al met al een leuk opknapproject .
maar hoe werkt die kieper nou eingelijk ??? zag geen enkele hendel of wat ook zitten
Groeten Niels
Ik heb vandaag bij een Daf yk 314 gekeken hier ff wat fotos ervan
http://www.theftsblog.nl/index.php?cont ... Daf/YK-314
hij heeft een gastank maar wil niet lopen omdat de onsteking en de dynamo eraf zijn, volgens de eigenaar zijn ze gestolen
er zit nog wel een kenteken bij wat het allemaal wel veel gemakkelijker maakt om hem weer rijdend te maken.
al met al een leuk opknapproject .
maar hoe werkt die kieper nou eingelijk ??? zag geen enkele hendel of wat ook zitten
Groeten Niels
Hier wat antworden van een ervaren 314 rijder (Lees: Uit het 314 boek )
De Hefboom voor de kiepstand (links,rechts,achter zit links voor op de laadbak
De Hefbom voor het regeventiel om de bak te laten kiepen/laten zakken zit onder de bestuurdersstoel (zie je heel duidelijk op een foto)
Lier aandrijving zit linksacht de bestuurdersstoel
De Hefboom voor de kiepstand (links,rechts,achter zit links voor op de laadbak
De Hefbom voor het regeventiel om de bak te laten kiepen/laten zakken zit onder de bestuurdersstoel (zie je heel duidelijk op een foto)
Lier aandrijving zit linksacht de bestuurdersstoel
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
-
- Knipperlichtje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
- Locatie: Hoogezand
He
dank je weer wat geleerd, van ervaren 314 rijders leer je nog es wat heb de hele tijd naar een hendel of iet dergelijks gezocht en kon het gewoon niet vinden maarja als ze die hendel ook onder een stoel stoppen maare zit hier ook zo n speciale parkeer rem op voor tijdens het lieren/kiepen? moet jij zo uit het heilige boek der Dafs kunnen halen
Groeten Niels
dank je weer wat geleerd, van ervaren 314 rijders leer je nog es wat heb de hele tijd naar een hendel of iet dergelijks gezocht en kon het gewoon niet vinden maarja als ze die hendel ook onder een stoel stoppen maare zit hier ook zo n speciale parkeer rem op voor tijdens het lieren/kiepen? moet jij zo uit het heilige boek der Dafs kunnen halen
Groeten Niels
Nou euh dat dan weer niet. Hij heeft wel een lierrem op lucht, bnij de 126 werkt die mechanisch en wordt ingeschakeld gelijk met het ontkoppelen van de liertrommel.
De 328 met lier heeft wel een "parkeerrem" op lucht, maar die heeft ook een grondanker (een soort ploeg) onder de auto hangen voor als hij het moeilijk krijgt.
Dat staat het mooiste onder een 328 met lange bak
De 328 met lier heeft wel een "parkeerrem" op lucht, maar die heeft ook een grondanker (een soort ploeg) onder de auto hangen voor als hij het moeilijk krijgt.
Dat staat het mooiste onder een 328 met lange bak
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
-
- Knipperlichtje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
- Locatie: Hoogezand
oke
nou waar wacht je dan nog op met die 328 met lange bak en lier ?? :P heb net al ff gecheckt bij vd berg in kraggenburg moet nieuwe ontsteking (was daar 65 euro) hebben en een dynamo (was daar 50 euro ) ik kon ook daar een ombouwsetje kopen die kost dan 150 euries is dat veel voor zo'n setje ?? heb eingelijk geen idee bij mn 126 zat het er al op
Groeten niels
nou waar wacht je dan nog op met die 328 met lange bak en lier ?? :P heb net al ff gecheckt bij vd berg in kraggenburg moet nieuwe ontsteking (was daar 65 euro) hebben en een dynamo (was daar 50 euro ) ik kon ook daar een ombouwsetje kopen die kost dan 150 euries is dat veel voor zo'n setje ?? heb eingelijk geen idee bij mn 126 zat het er al op
Groeten niels
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 504
- Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
- Locatie: Alphen aan den rijn
wat zijn jullie tog allemaal geil van die lange bak das tog geen vreten zoon achteroverbouw rare bumpertjes zoon trekkertje is tog stoerder
ben zo blij met men trekkertje heb van t weekend ff met een yp 408 gereden maar das wel ff een droom hoor kom daar maar eens aan maar heb er in iedergeval al in gereden er zat niemand naast me lekker voor me eigen alleen is al een klein beginnetje egt bruut
laters
ben zo blij met men trekkertje heb van t weekend ff met een yp 408 gereden maar das wel ff een droom hoor kom daar maar eens aan maar heb er in iedergeval al in gereden er zat niemand naast me lekker voor me eigen alleen is al een klein beginnetje egt bruut
laters
-
- Knipperlichtje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
- Locatie: Hoogezand
he
Nou ja geil van een lange bak dr moet vooral veel zooi in kunnen (lees mensen/goederen scoutingrommel) bij een 314 heb je ook niet veel te kiezen 328 is mij te log en te duur in onderhoud met die aandrijflijn en wielophanging enzo is bij een 314 toch net simpeler en aangezien ik al een 126 heb die ook al een hele berg tijd vreet wil ik wel een grotere auto maar niet een hele berg meer werk afgezien van gewoon onderhoud maarja het houdt je van de straat en je portemetnix lekker dun
en ja wie droomt er nu niet van een yp 408 beetje pech alleen als je banden alle 8 in 1 keer versleten zijn
Groeten niels
Nou ja geil van een lange bak dr moet vooral veel zooi in kunnen (lees mensen/goederen scoutingrommel) bij een 314 heb je ook niet veel te kiezen 328 is mij te log en te duur in onderhoud met die aandrijflijn en wielophanging enzo is bij een 314 toch net simpeler en aangezien ik al een 126 heb die ook al een hele berg tijd vreet wil ik wel een grotere auto maar niet een hele berg meer werk afgezien van gewoon onderhoud maarja het houdt je van de straat en je portemetnix lekker dun
en ja wie droomt er nu niet van een yp 408 beetje pech alleen als je banden alle 8 in 1 keer versleten zijn
Groeten niels
als het goed is moeten de onderdelen voor de aandrijf lijn van een 314 toch ook veel makkelijker te krijgen zijn omdat ze ook onder veel andere wagens zaten? in plaats van nogal exclusief onder 1 daf model, maar er lijkt hier wel veeeeel minder intresse in een 314 te zijn dan voor zijn broer en broertje met de h-aandrijving
-
- Knipperlichtje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
- Locatie: Hoogezand
hoi
ik weet niet hoe specifiek alle onderdelen zijn voor de 314 maar de 314 is minder geliefd in het hobby circuit omdat ze niet zo goed in het terein zouden zijn als de ya 126 en de 328 maar er zit gewoon 4x4 op dus je moet toch nog een eind kunnen komen zeker met een lier dr onder kom je dr ook wel weer uit:P
ik vindt het persoonlijk ook wel een pluspunt dat de 314 niet zo snel duurder wordt als de 328
Groeten Niels
ik weet niet hoe specifiek alle onderdelen zijn voor de 314 maar de 314 is minder geliefd in het hobby circuit omdat ze niet zo goed in het terein zouden zijn als de ya 126 en de 328 maar er zit gewoon 4x4 op dus je moet toch nog een eind kunnen komen zeker met een lier dr onder kom je dr ook wel weer uit:P
ik vindt het persoonlijk ook wel een pluspunt dat de 314 niet zo snel duurder wordt als de 328
Groeten Niels
Hoi Niels, de voor en achterassen lijken mij erg op die van de A serie DAF's, die kikkerogen uit de jaren '60. Dat hield het ontwerp goedkoop. Een gereviseerde reductiebak in kist en lange aandrijfas heb ik laatst samen gekocht voor ca. 80 euro, dat valt dus wel mee.hoi
ik weet niet hoe specifiek alle onderdelen zijn voor de 314 maar de 314 is minder geliefd in het hobby circuit omdat ze niet zo goed in het terein zouden zijn als de ya 126 en de 328 maar er zit gewoon 4x4 op dus je moet toch nog een eind kunnen komen zeker met een lier dr onder kom je dr ook wel weer uit:P
ik vindt het persoonlijk ook wel een pluspunt dat de 314 niet zo snel duurder wordt als de 328
Groeten Niels
Het is een veel minder gecompiceerd ontwerp dan de YA 328 en de YA 126, daardoor is deze minder kwetsbaar.
De terreinvaardigehden zijn best goed. Ik kan mij voorstellen als die vol ligt met 3 ton zooi, dat het wat lastig wordt, maar leeg rijdt hij door die grote banden makkelijk door blubberige tankbanen. Het gaat niet snel maar wel mooi. Even in de gaten houden dat met de inschakeling van de voorwielen ook laag ingeschakeld wordt.
Ik denk dat die kieper wel een haalbaar project is, mits niet te duur. Die gele handel van de luchtkraan is voor de lierrem op de kieper, de lieren zitten standaard op kiepers.
Succes met je restauratie.
-
- Knipperlichtje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
- Locatie: Hoogezand
hoi
ik ga maandag weer kijken bij de kieper en dan maar een bod doen vindt zon lier der onder toch wel heel tof met de ya versie ist net als bij de 126 ene zit ie wel op ander niet bij mijn 126 dus niet heb alleen een sleep triangel nodig iemand in de buurt van hoogezand die zo'n ding heeft en die um ff aan mij wil uitlenen ??
Groeten Niels
ik ga maandag weer kijken bij de kieper en dan maar een bod doen vindt zon lier der onder toch wel heel tof met de ya versie ist net als bij de 126 ene zit ie wel op ander niet bij mijn 126 dus niet heb alleen een sleep triangel nodig iemand in de buurt van hoogezand die zo'n ding heeft en die um ff aan mij wil uitlenen ??
Groeten Niels
-
- Knipperlichtje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008 23:03
- Locatie: Hoogezand
-
- Hercules Held
- Berichten: 137
- Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
- Locatie: Hoogezand
- Contacteer:
TJa, Rick. de YK is net zo groot. en daar kunnen we waarschijnlijk behoorlijk van de prijs afhalen ivm onbrekende dynamo en onsteking. als die niet te duur is word het toch echt de YK, Deze staat namelijk al op kenteken & heeft al gas. Als ie er teveel voor vraagd. kunnen we altijd nog voor de YA gaan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten