C Rijbewijs.

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

C Rijbewijs.

Berichtdoor Hoppa69 » di 17 jun 2008 21:50

Ben er aan begonnen deze avond. 8)

Misschien leuk om de kosten is bij te houden hier, als je het via een rijschool doet.

Voor hen die er ook aan denken om te gaan doen in de toekomst.

Wat ik al wel gehoord heb is dat het volgend jaar misschien alweer gaat veranderen om het te halen maar ja, in dit land denken ze wel is wat uit wat dan weer niet doorgaat, dus hang mij niet op aan dit verhaal.

Ik post het zoals het nu gaat.

Dus maak ik nieuwe kosten, dan post ik het hier.

Dit was in ieder geval het verhaal van jorrit als je het op eigen houtje regeld.
Ik regel mijn theorieexamens overigens zelf, dus zelf leren uit de boekjes en zelf examen aangevraagd bij het CBR. Scheelt een kleine 1200 euro aan theoriecursussen bij een rijschool.

Voor het totale pakket incl. intest, 22 lessen, examens, medische keuring, theorieboekjes etc. ben ik een kleine 2000 euro verder.

Gr Jorrit
Ik ben nu dus begonnen aan de cursus techniek.
6 delen van 2 uur les.

Kosten voor deze lessen inclusief boeken. 315,- euro.

Overigens als je voor techniek slaagt is deze 2 jaar geldig
De administratie is ook 2 jaar geldig
En de theorie is 1 jaar geldig.

Maar als je rijschool het goed regeld is er tijd zat om het halen.

M.v.g.r. Ruud.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

marco
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 09:48
Locatie: 's-Gravenzande
Contacteer:

Berichtdoor marco » di 17 jun 2008 23:46

hoi ruud,

sucses met de cursus, ik heb het chauffeurs diploma sinds dit jaar ook in mijn zak en mijn werkgever is €1100 euries lichter.
maar je mag de boeken goed bewaren want in de toekomst moeten we weer een opfris cursus doen voor het chauffeurs diploma, en daar zal ook wel weer een leuk prijskaartje aanhangen.
ik ben benieuwd welk onderdeel je het lastigst vind.
de meeste struikelen over het verkeer.

groetjes marco

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Berichtdoor Jorrit » wo 18 jun 2008 00:10

Ruud, succes d'r mee! Hou ons maar op de hoogte hoe het gaat.

328 rijden is... leuk! :D

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 18 jun 2008 22:56

Bedankt mannen. 8)

Wat ik er tot nu toe van begrijp van dat opfrissen eens in de zoveel jaar is als je met koelwagens en tankwagens enzo rijdt.

Denk dat het voor onze ouwe jongens niet hoeft maar goed je weet het niet in dit land, als er weer is ergens wat te halen valt. :evil:

En euh jorrit, leg mij is precies het dubbel klutsen :oops: is uit, als je wilt en als je niet wilt dan ook graag. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Berichtdoor Jorrit » wo 18 jun 2008 23:46

En euh jorrit, leg mij is precies het dubbel klutsen :oops: is uit, als je wilt en als je niet wilt dan ook graag. :lol:
Dubbel klutsen? Da's een verhaal apart... :lol: Hoop dat ik het een beetje uit kan leggen.

Omdat in de 328 een ongesynchroniseerde versnellingsbak zit moet je dus twee keer ontkoppelen (dubbel klutsen) om de tandwielen van de volgende versnelling hetzelfde toerental te laten draaien.

Zo gaat dat: doortrekken tot 2800 toeren. Dan ontkoppelen en in z'n VRIJ zetten. Pedaal vervolgens weer helemaal op laten komen. In z'n vrij terug laten zakken tot ong. 1500 toeren. Dan weer ontkoppelen en door naar de volgende (hogere) versnelling.

Bij terugschakelen gaat het iets anders. Je moet dan, nadat je hem in z'n vrij hebt gezet een dot tussengas geven. Omdat je natuurlijk in toeren omhoog gaat als je een versnelling lager gaat (bij dezelfde snelheid).

Opschakelen is niet lastig en heb in principe zo door als je op de toeren let. Terugschakelen is lastiger. Beslissen naar welke versnelling je terugschakelt bij welke snelheid is lastig. Dat is nogal kritisch namelijk... :?

Ik heb laatst bij een ex-328 instructeur in de 328 gezeten. Na 23 jaar niet in zo'n ding gereden te hebben liet hij me feilloos het schakelen zonder ontkoppelen zien. Want ja, dat kan. :shock: :P

En dan hebben we het nog niet eens over rijdend van 2 hoog naar 3 laag. :shock: :shock:

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » do 19 jun 2008 11:15

Leuk Jorrit, Nodig hem eens uit voor een club evenement. Dan regelt ik wel een fles Jutters bitter of Ketel 1! dan weten een aantal hier wel wat er bedoeld wordt :wink:

Maar wat mijn C betreft:
Ik zit hier in het Noorden aan goedkopere tarieven, dan wel goedkoopste.
CCV-B Was ik in totaal 750,- kwijt. Tel daar nog je keuring en eigenverklaringe enzo bij op wordt het 800,-

22 uren maal 50,- = 1100,-
Examen catagorie C = 260,-

CE (ahw achter C)
Je hoeft verder geen theorie meer te doen, dus dat scheelt.
22 uren maal 60,- = 1200,-
Examen catagorie CE = 295,-

Ik kan ook adviseren dat als je je C hebt gehaald en je nog wat geld over hebt, ook gelijk de CE te doen.
Per volgend jaar wordt het namelijk moeilijker en veel duurder. :shock:

Momenteel hoef je namelijk maar met 1 soort ahw af te rijden.
Per volgend jaar moet je met 3 catagoriën ahw's afrijden nl: Wipkar, Schamelwagen en Oplegger. daardoor wordt het 3 keer lastiger en vooral 3 keer duurder en kost 3 keer zoveel tijd.

Verder: Als je per volgend jaar je CE haalt (ongeacht de catagorie) is dat niet meer geldig voor de BE (ahw achter B)
Dus dat betekend: als je met 18,75 mag rijden, dan mag je niet meer je atuo met caravan rijden. :shock:

Ja en dat wrodt allemaal aangevoerd onder het mom van de 1 wording van de EU :?
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Gebruikersavatar
finndaf
Knipperlichtje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 jan 2007 22:44
Locatie: oulunsalo
Contacteer:

Berichtdoor finndaf » vr 11 jul 2008 13:32

hier in finland kun je je CE niet zomaar halen. je moet 8 maanden naar school, elke dag van 8.oo tot 15.oo en dan nog 6 weken stage lopen bij een bedrijf. :shock: :shock:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 11 jul 2008 23:35

FF terug komen dan. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » za 12 jul 2008 01:23

hier in finland kun je je CE niet zomaar halen. je moet 8 maanden naar school, elke dag van 8.oo tot 15.oo en dan nog 6 weken stage lopen bij een bedrijf. :shock: :shock:
Euh en wat leren ze je dan? Koffie drinken en balletje eten? :shock:
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Gebruikersavatar
finndaf
Knipperlichtje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 jan 2007 22:44
Locatie: oulunsalo
Contacteer:

Berichtdoor finndaf » za 12 jul 2008 13:02

tja, ik weet ook niet wat ze daar dan leren want er word in het fins les gegeven.... en daar snap ik nog steeds niks van.... :shock:
iets van techniek en zo..... en de finnen zijn een beetje langzaam..... :twisted:
maar aan het einde krijg je toch je rijbewijs.... :D

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » za 12 jul 2008 19:25

Euh en wat leren ze je dan? Koffie drinken en balletje eten? :shock:
Wat dacht je is van mekaar inhalen met 1 km p/h terwijl er een inhaal verbod is. :evil:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 30 jul 2008 15:05

Bijkomende kosten voor het examen techniek voor vandaag.

1 Snipperdag.

Je krijgt 50 meerkeuze vragen schriftelijk,je moet er 40 of meer goed hebben om te slagen, je hebt er 75 minuten de tijd voor.

Ik was met een 30 minuten klaar en had er 47 goed, dus op naar het volgende. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

marco
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 09:48
Locatie: 's-Gravenzande
Contacteer:

Berichtdoor marco » wo 30 jul 2008 18:26

gefeliciteerd ruud, en nu verder met administratie?
lekker de voertuig documenten in :cry: ( mijn favoriete onderdeel was het niet.
succes met de studie.

groetjes marco www.trouwwep.nl :wink:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 30 jul 2008 20:36

Dank u.

Ik geloof dat ik hierna verkeer krijg.

Volgens de cbr man, was techniek de lastigste.

Maar ik heb de bibbers voor administratie, ben aardig thuis in knutselen maar papierwerk. :evil:

Maar ja, ik zal wel moeten, wil ik met de 328 kunnen crossen.

M.v.g.r. Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

marco
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 09:48
Locatie: 's-Gravenzande
Contacteer:

Berichtdoor marco » wo 30 jul 2008 20:47

ja en ik vond techniek juist het makkelijkst :lol: net waar je intresses leggen denk ik.
de meeste schijnen met verkeer onderuit te gaan, je denk dat het een eitje is maar er zitten heel veel instinkers in, ik wil je niet bang maken hoor. :mrgreen:
nee hoor het gaat best goed komen.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast