versnellingsbak
Geplaatst: za 20 nov 2021 22:18
Hallo allemaal, hierbij reageer ik even op de vraag hoe ik mijn versnellingsbak heb ingebouwd. De ZF S5 35 2 was 10cm langer dan origineel en is na de inkorting 2mm korter dan de originele bak. Graag had ik wat foto's toegevoegd maar dat wilde nog niet lukken. Bestanden te groot ofzo?? . De prise as heb ik 3cm ingekort en het tussenstuk tussen de versnellingsbak en het vliegwielhuis dus ook. Eerst heb ik 4cm van het tussenstuk afgeslepen en er een nieuwe ring voor gelast, waarmee de versnellingsbak aan het vliegwielhuis gebout is. Nu is lassen aan gietijzer vaak niet erg verstandig maar dit ging nog redelijk goed. Wel heb ik onder, aan de beide zijkanten en boven platen aan de ring gelast en deze aan het tussenstuk gebout, om er zeker van te zijn dat de bak er niet achter weg valt. Zou wat slordig zijn . Achter is de bak 7cm ingekort. Eerst heb ik een stuk van het achterste aluminium deksel afgezaagd waar ook de tacho aandrijving in zit. Toen ontstonden er wel wat gaten en deze heb ik dicht gemaakt met 2 componenten aluminium epoxy. Daarna heb ik geprobeerd om een gedeelte van de spiebanen van de hoofdas af te draaien voor de juiste diameter om schroefdraad te kunnen snijden voor de kroonmoer van de aandrijf flens. Dit lukte niet op de draaibank en nadat de beitel tot 2keer toe door de werkplaats werd gelanceerd - de as was buitenom knijter hard- de as naar een berdrijf gebracht met een grote slijpbank. Deze hebben de as op de juist diameter geslepen. Gelukkig was de binnenkant van de as wel wat taaier zodat schroefdraad snijden wel lukte. Wel moesten de spiebanen nog naar binnen toe wat verlengd worden. Omdat de as zo hard was heb ik dit gedaan met een haakse slijper. Deze gemonteerd op een steun om het uitslijpen van de spiebanen zo netjes mogelijk te krijgen. Van de oude aandrijf flens alleen het hart gebruikt en daar omheen een nieuwe krans gelast waar de originele kruikoppeling aan te monteren is. Deze krans heb ik extra dik gemaakt en schroefdraad in getapt zodat er geen moer achter hoeft. Deze flens kan dan bijna tegen de bak aan en dat scheelt weer lengte. Ook moest de oliekering wat naar binnen gezet worden. De afstand tussen de flens van de versnellingsbak en de tussenbak is nu 28,5cm. Deze lengte is ook wel nodig om een te grote hoekverdraaiing van de kruiskoppelingen te voorkomen. De flens van de tussenbak zit wat rechts van het midden en de flens van de versnellingsbak 1cm links van de midden van het chassis. Deze kan ook niet verder naar rechts omdat dan de startmotor tegen het chassis aan komt, en aan de voorkant staat de diesel ook stijf in het chassis. Ik had er graag wat foto's bij gedaan hoe de bak nu gemonteerd is. Misschien hebben jullie voor mij een paar tips. Gr Douwe