Project DL-10-90
Moderator: ruben
Project DL-10-90
Beste geïnteresseerden,
Zoals beloofd onder het hoofdstuk voorstellen, wil ik jullie op de hoogte houden van de restauratie van mijn Daf YA 126.
In mei heb ik de Daf gekocht bij Combat Havelte in Steenwijk. De motor liep, maar de remmen bleken niet te werken en de carburateur deed zijn werk ook niet naar behoren. Verder was het voertuig wel compleet met alle zeilen, klokken en nog extra banden. Ook waren de spatborden en motorgondels in verre staat van ontbinding, gelukkig lagen de nieuwe hiervoor al in de achterbak. Voor de rest was de Daf in goede staat, weinig roest aanwezig, en nog redelijk in de verf.
Dus al met en een compleet voertuig wat voor mij de reden om daarom juist deze aan te schaffen, en voor mij een nieuwe uitdaging. Hiervoor heb meer met trekkers gesleuteld, en 1 compleet gerestaureerd, dus even zien wat de Daf ons brengt.
Nadat de Daf in mijn werkplaats gearriveerd was (uiteraard vervoerd op een oplegger), ben ik begonnen met het verwijderen van alle kappen rondom de motor, deze waren toch rot, dus eerst maar eens werkruimte maken. hierna ben ik begonnen met het reviseren van de carburateur. Even een revisieset opgehaald bij Van Dam in Bennekom, en het e.e.a. besteld bij ons clubmagazijn. Na de revisie hiervan heb ik de wielen van de Daf gehaald en de wielremcilinders opengehaald, deze waren aardig vastgeroest maar met wat WD40 en een kleine gasbrander goed los te krijgen. Nieuwe cups erin en met ATE remcilindervet goed ingevet, en daarna weer in elkaar gezet.
Remvoering zit er nog bijna als nieuw op, dus dat laat ik nog even zitten. Mogelijk dat ik dat in een later stadium alsnog vervang. Eerst maar eens zien hoe hij remt. Vervolgens de remmen zo goed mogelijk ontlucht, hierna bleken de remmen goed te werken, dus de eerste stap in de goede richting is gezet.
In de maand juli vervolgens de banden weer gemonteerd waardoor er weer gereden kan worden.
In de afgelopen week ook alles rondom de achterbak gedemonteerd en vandaag de achterbak verwijderd, de Daf begint al aardig op een project te lijken, wordt steeds kaler.
Mijn insteek is om de gehele Daf opnieuw in de verf te zetten, en alle onderdelen die aandacht nodig hebben mee te nemen. Het lijkt mij niet persé nodig om de hele ophanging en aandrijving open te halen als dat nog prima is. Hetzelfde geldt min of meer voor de motor. Of zijn jullie van mening dat dit wel beter is? ik hoor graag jullie suggesties!
Wordt vervolgd.
MVG Erik
Zoals beloofd onder het hoofdstuk voorstellen, wil ik jullie op de hoogte houden van de restauratie van mijn Daf YA 126.
In mei heb ik de Daf gekocht bij Combat Havelte in Steenwijk. De motor liep, maar de remmen bleken niet te werken en de carburateur deed zijn werk ook niet naar behoren. Verder was het voertuig wel compleet met alle zeilen, klokken en nog extra banden. Ook waren de spatborden en motorgondels in verre staat van ontbinding, gelukkig lagen de nieuwe hiervoor al in de achterbak. Voor de rest was de Daf in goede staat, weinig roest aanwezig, en nog redelijk in de verf.
Dus al met en een compleet voertuig wat voor mij de reden om daarom juist deze aan te schaffen, en voor mij een nieuwe uitdaging. Hiervoor heb meer met trekkers gesleuteld, en 1 compleet gerestaureerd, dus even zien wat de Daf ons brengt.
Nadat de Daf in mijn werkplaats gearriveerd was (uiteraard vervoerd op een oplegger), ben ik begonnen met het verwijderen van alle kappen rondom de motor, deze waren toch rot, dus eerst maar eens werkruimte maken. hierna ben ik begonnen met het reviseren van de carburateur. Even een revisieset opgehaald bij Van Dam in Bennekom, en het e.e.a. besteld bij ons clubmagazijn. Na de revisie hiervan heb ik de wielen van de Daf gehaald en de wielremcilinders opengehaald, deze waren aardig vastgeroest maar met wat WD40 en een kleine gasbrander goed los te krijgen. Nieuwe cups erin en met ATE remcilindervet goed ingevet, en daarna weer in elkaar gezet.
Remvoering zit er nog bijna als nieuw op, dus dat laat ik nog even zitten. Mogelijk dat ik dat in een later stadium alsnog vervang. Eerst maar eens zien hoe hij remt. Vervolgens de remmen zo goed mogelijk ontlucht, hierna bleken de remmen goed te werken, dus de eerste stap in de goede richting is gezet.
In de maand juli vervolgens de banden weer gemonteerd waardoor er weer gereden kan worden.
In de afgelopen week ook alles rondom de achterbak gedemonteerd en vandaag de achterbak verwijderd, de Daf begint al aardig op een project te lijken, wordt steeds kaler.
Mijn insteek is om de gehele Daf opnieuw in de verf te zetten, en alle onderdelen die aandacht nodig hebben mee te nemen. Het lijkt mij niet persé nodig om de hele ophanging en aandrijving open te halen als dat nog prima is. Hetzelfde geldt min of meer voor de motor. Of zijn jullie van mening dat dit wel beter is? ik hoor graag jullie suggesties!
Wordt vervolgd.
MVG Erik
- Bijlagen
-
- IMG_2282.jpg (108.05 KiB) 14094 keer bekeken
-
- IMG_2239.jpg (75.11 KiB) 14094 keer bekeken
-
- DDBM10471.gif (95.13 KiB) 14094 keer bekeken
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Project DL-10-90
Als je em toch uit elkaar hebt liggen, kijk even naar de bussen van de ophanging (8 per wiel). Zijn nylon bussen die nog wel eens slijtage vertonen na ruim 60 jaar water en vuil. Wil je het gelijk goed doen zet je er nieuwe in
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Project DL-10-90
Hoi Peter,
Dank voor de tip, zijn deze bussen nog steeds te krijgen?
Dank voor de tip, zijn deze bussen nog steeds te krijgen?
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Project DL-10-90
Even (laten) draaien of het clubmagazijn vragen
60*65*49 8x
75*80*47 8x
40*45*40 16x
62*75*4 8x
50*60*4 8x
30*39.5*3 16x
60*65*49 8x
75*80*47 8x
40*45*40 16x
62*75*4 8x
50*60*4 8x
30*39.5*3 16x
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Project DL-10-90
Zijn die aantallen voor de hele wagen of voor 1 wielophanging?Even (laten) draaien of het clubmagazijn vragen
60*65*49 8x
75*80*47 8x
40*45*40 16x
62*75*4 8x
50*60*4 8x
30*39.5*3 16x
-
- Site Admin
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Project DL-10-90
Dat zijn volgens mij de maten voor alle 4 de wielarmen (of nouja 8 )
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 213
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
- Locatie: deventer
Re: Project DL-10-90
"even" laten draaien van een complete set in POM of nylon kan nog wel eens een prijzige verrassing worden.
stafmateriaal is duur en veel afval.
printen wordt onderhand een optie
van dam heeft ook vervangingsopties
stafmateriaal is duur en veel afval.
printen wordt onderhand een optie
van dam heeft ook vervangingsopties
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Project DL-10-90
bussen zijn er niet meer, tenzij iemand een hele berg heeft laten maken.
Aantallen zijn inderdaad voor de hele auto.
Laten maken komt gemiddeld tussen 350 en 400 euro uit voor 1 auto
Aantallen zijn inderdaad voor de hele auto.
Laten maken komt gemiddeld tussen 350 en 400 euro uit voor 1 auto
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Project DL-10-90
Van Dam heeft ook niets meer liggen? Ik kan daar anders nog eens horen wat zij hebben liggen.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Project DL-10-90
zijn bussen voor een 328 bij van Dam
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Project DL-10-90
Verder nog een stukje wezen proefrijden. De Daf bleek nogal bonkerig en kwam niet boven de 2000 tpm en de 2e versnelling, bij inschakelen in 3 komt hij vermogen te kort, daarom de ontsteking en bougies open gesleuteld. Ontsteking zag er prima uit, even laten checken door een erkende monteur, ook de contactpunten netjes schoon en droog, de bougies daarentegen zijn erg roestig en zwart, bij 2 bougies zaten de vonkpuntjes strak aan het lipje waardoor deze waarschijnlijk niet vonken en dus ook niet mee werken. Volgende week maar eens een aantal nieuwe bougies proberen, hopelijk lost dat motorisch veel op.
Tijdens het rijden blijft de motortemperatuur netjes op 80 graden. De oliedruk schommelt tussen 1 en 1,5 bar (tot 2000 tpm), is dat voldoende? Kan dit nog beter worden als alle cilinders goed mee werken met nieuwe bougies? of ligt de oorzaak ergens anders?
Daarna nog even geprobeerd wat beweging te krijgen in de torsiebouten, maar die blijken muurvast. later maar eens zien hoe we dat open kunnen krijgen zonder geweld. iemand suggesties?
Nog een andere vraag: welke nut en noodzaak heeft het om de aandrijving volledig uit elkaar te halen en te reviseren? zijn er bekende problemen aanwezig die beter wel meegepakt kunnen worden als je Daf toch bijna kaal is?
Tot zover weer een nieuwe tussenstand, wordt vervolgd!
- Bijlagen
-
- IMG_2299.jpg (98.77 KiB) 13774 keer bekeken
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Project DL-10-90
Zet er maar een nieuwe condensator (over de contactpunt) en contactpunt in. Condensatoren willen nogal eens de geest geven.
Verder nog een stukje wezen proefrijden. De Daf bleek nogal bonkerig en kwam niet boven de 2000 tpm en de 2e versnelling, bij inschakelen in 3 komt hij vermogen te kort, daarom de ontsteking en bougies open gesleuteld. Ontsteking zag er prima uit, even laten checken door een erkende monteur, ook de contactpunten netjes schoon en droog, de bougies daarentegen zijn erg roestig en zwart, bij 2 bougies zaten de vonkpuntjes strak aan het lipje waardoor deze waarschijnlijk niet vonken en dus ook niet mee werken. Volgende week maar eens een aantal nieuwe bougies proberen, hopelijk lost dat motorisch veel op.
Als het lopen slechter wordt naarmate je langer aan het rijden bent en voorgaande helpt niet: bobine wisselen.
Ook kan je overwegen de originele bougies eruit te gooien en over te gaan op burger bougies zonder ontstoringsweerstanden
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Project DL-10-90
Ze willen tandwielkasten nog wel is luk raak wisselen zonder te kijken of het een linker of een rechter is.
Nog een andere vraag: welke nut en noodzaak heeft het om de aandrijving volledig uit elkaar te halen en te reviseren? zijn er bekende problemen aanwezig die beter wel meegepakt kunnen worden als je Daf toch bijna kaal is?
Niks mis mee, tot je ermee gaat terreinrijden, dan komen de krachten anders over op je tanden.
En er zit echt verschil in.
Bij een kast op de juiste plaats, verlaten de tanden elkaar op het dikste stuk en bij een kast op de verkeerde plaats, u raad het al, op het dunste stuk.
En ze willen wel is last hebben van afgebroken klinknagels.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Project DL-10-90
Neem aan dat je de torsiestaven bedoeld.
Daarna nog even geprobeerd wat beweging te krijgen in de torsiebouten, maar die blijken muurvast. later maar eens zien hoe we dat open kunnen krijgen zonder geweld. iemand suggesties?lgd!
Buitenste scharnierstuk los maken en er af slaan.
En als je de doppen die ervoor zitten bedoeld, is rondom lekker slaan op de plek waar het schroefdraad van binnen zit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 162
- Lid geworden op: ma 24 aug 2015 20:58
- Locatie: Westerhaar-vriezenveensewijk
Re: Project DL-10-90
Hallo als je nog nylon bussen zoekt ik weet dat
Caroserie bedrijf peter ze nog wel heeft of kan laten maken
Caroserie bedrijf peter ze nog wel heeft of kan laten maken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten