Even voorstellen > DL-10-90
Moderator: ruben
Even voorstellen > DL-10-90
Beste Forumleden,
Mijn naam is Erik Last (31) uit Rijssen (Overijssel), en sinds kort lid van de club en het forum.
Sinds mei van dit jaar ben ik het in bezit van een Daf Ya 126 met kenteken DL-10-90. bouwjaar 1955. Gekocht bij Combat Havelte in Steenwijk.
Bij aankoop bleken de remmen niet te werken en de carburateur was toe aan revisie. Verder waren de zijspatborden en motorgondels verrot, echter lagen er bij aankoop al nieuwe in de achterbak ter vervanging. De Daf zal vast enige jaren hebben stilgestaan ergens in Nederland, maar mag nu weer onder handen worden genomen, om op de 65e verjaardag weer mooi te zijn.
Na eerst een grondige reiniging is de carburateur en het remsysteem inmiddels gereviseerd en weer in werking, zodat er inmiddels wat testritten gereden kunnen worden. De planning is dat ik na de zomer de Daf verder ga ontleden en volledig wil voorzien van een nieuwe primer en laklaag. qua laswerk valt het allemaal erg mee, wat plekjes op de neus van de motorkap en wat plaatwerk ter hoogte van de steunwielen. dus moet te doen zijn.
Voorlopig zullen jullie mij dus nog niet met Daf zien op de evenementen, aangezien de Daf nog even wat tijd van mij vraagt, maar dat mag geen probleem zijn.
Verder ben ik geïnteresseerd in het verleden van deze Daf. Voor de aankoop zat er nog een radiobak op maar deze heb ik eraf laten halen, serienummer is 710-53-78, bouwjaar 1955. wie kan mij hier meer over vertellen.
Hopelijk zien we elkaar op een van de mooie bijeenkomsten van de club.
Met vriendelijke groet,
Erik
Mijn naam is Erik Last (31) uit Rijssen (Overijssel), en sinds kort lid van de club en het forum.
Sinds mei van dit jaar ben ik het in bezit van een Daf Ya 126 met kenteken DL-10-90. bouwjaar 1955. Gekocht bij Combat Havelte in Steenwijk.
Bij aankoop bleken de remmen niet te werken en de carburateur was toe aan revisie. Verder waren de zijspatborden en motorgondels verrot, echter lagen er bij aankoop al nieuwe in de achterbak ter vervanging. De Daf zal vast enige jaren hebben stilgestaan ergens in Nederland, maar mag nu weer onder handen worden genomen, om op de 65e verjaardag weer mooi te zijn.
Na eerst een grondige reiniging is de carburateur en het remsysteem inmiddels gereviseerd en weer in werking, zodat er inmiddels wat testritten gereden kunnen worden. De planning is dat ik na de zomer de Daf verder ga ontleden en volledig wil voorzien van een nieuwe primer en laklaag. qua laswerk valt het allemaal erg mee, wat plekjes op de neus van de motorkap en wat plaatwerk ter hoogte van de steunwielen. dus moet te doen zijn.
Voorlopig zullen jullie mij dus nog niet met Daf zien op de evenementen, aangezien de Daf nog even wat tijd van mij vraagt, maar dat mag geen probleem zijn.
Verder ben ik geïnteresseerd in het verleden van deze Daf. Voor de aankoop zat er nog een radiobak op maar deze heb ik eraf laten halen, serienummer is 710-53-78, bouwjaar 1955. wie kan mij hier meer over vertellen.
Hopelijk zien we elkaar op een van de mooie bijeenkomsten van de club.
Met vriendelijke groet,
Erik
- Bijlagen
-
- IMG_2230.JPG (158.48 KiB) 11451 keer bekeken
-
- IMG_1017_forum.jpg (105.29 KiB) 11451 keer bekeken
-
- DDBM10471.gif (95.13 KiB) 11451 keer bekeken
-
- Site Admin
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Hallo Erik,
welkom op het forum en alvast veel sleutel- en hopelijk ook rijplezier met je daf!
Volgens dit plaatje in jouw cabine zou het militair kenteken KL-53-78 moeten zijn, oorspronkelijk geboren als wapendrager zonder lier maar later radiowagen geworden (wel bij defensie gezien jouw dynamo/bafkast).
Alleen, is dit jouw originele cabine plaatje?? Om dat te verifiëren ga je goed schuren, en wel aan de rechterkant van de wagen, op het chassis, nét voor de bevestiging van de achterbumper. Als daar dan het getal 0378 tevoorschijn komt klopt het tot zover we nu weten
welkom op het forum en alvast veel sleutel- en hopelijk ook rijplezier met je daf!
Volgens dit plaatje in jouw cabine zou het militair kenteken KL-53-78 moeten zijn, oorspronkelijk geboren als wapendrager zonder lier maar later radiowagen geworden (wel bij defensie gezien jouw dynamo/bafkast).
Alleen, is dit jouw originele cabine plaatje?? Om dat te verifiëren ga je goed schuren, en wel aan de rechterkant van de wagen, op het chassis, nét voor de bevestiging van de achterbumper. Als daar dan het getal 0378 tevoorschijn komt klopt het tot zover we nu weten
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Welkom en veel sleutel- en rijplezier!
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Beste Dik,
Bedankt voor de reactie, ik zal deze week eens kijken of het er ook daadwerkelijk staat.
Zou de kilometerstand ook correct zijn? deze staat maar op 6067.
Met vriendelijke groet,
Erik
Bedankt voor de reactie, ik zal deze week eens kijken of het er ook daadwerkelijk staat.
Zou de kilometerstand ook correct zijn? deze staat maar op 6067.
Met vriendelijke groet,
Erik
- Bijlagen
-
- IMG_1633.JPG (47.51 KiB) 11357 keer bekeken
-
- Site Admin
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Even voorstellen > DL-10-90
De kilometerstand kan heel goed correct zijn maar zegt helemaal niets. Want in diensttijd (en daarna) is het nodige uitgewisseld in geval van gebreken. Immers bij een kapotte teller gaat er een nieuwe in, doorgaans met 0 als beginstand. Maar met een motorwissel word de teller vaak niet gewisseld. Om nog maar te zwijgen over assen, h-bak of tandwielkasten.. dus helaas, niet relevant in mijn ogen
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Hallo Erik,
Welkom bij de club, wel leuk dat je redelijk in de buurt zit.
Veel sleutel plezier gewenst en wellicht tot snel een keer.
Welkom bij de club, wel leuk dat je redelijk in de buurt zit.
Veel sleutel plezier gewenst en wellicht tot snel een keer.
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Hallo Erik, veel sleutel en later rij plezier.
Ik ben ook pas eigenaar van een WEP, dus ga ik ook hier een beetje opletten voor info en tips.
Grtz uit Limburg
Andy
Ik ben ook pas eigenaar van een WEP, dus ga ik ook hier een beetje opletten voor info en tips.
Grtz uit Limburg
Andy
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Beste Ruben, Andy,
Leuk dat jullie reageren op het bericht, het grote voordeel van dit forum is dat we van elkaar weer kunnen leren.
Ik zal binnenkort onder projecten het verloop bijhouden van de restauratie van mijn Daf.
Vandaag nog even een stukje proef gereden met de Daf, echter rookt bij behoorlijk en knalt af en toe bij hogere toeren in de uitlaat. Wie kan mij een keer helpen met het afstellen van de motor/carburateur?
Alvast bedankt,
Mvg Erik
Leuk dat jullie reageren op het bericht, het grote voordeel van dit forum is dat we van elkaar weer kunnen leren.
Ik zal binnenkort onder projecten het verloop bijhouden van de restauratie van mijn Daf.
Vandaag nog even een stukje proef gereden met de Daf, echter rookt bij behoorlijk en knalt af en toe bij hogere toeren in de uitlaat. Wie kan mij een keer helpen met het afstellen van de motor/carburateur?
Alvast bedankt,
Mvg Erik
- albertvrijborg
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 516
- Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
- Locatie: hoogeveen
- Contacteer:
Re: Even voorstellen > DL-10-90
heel veel plezier sleutel plezier met je daf ....... op deze forum kun je heel veel informatie halen ....
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Denk je dat je ermee naar Teuge zou kunnen halen? Anders wil wel een keer proberen wat tijd vrij te plannen en een keer te komen kijken
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Zonder dieplader denk ik niet dat ik Teuge haal.
Zou mooi zijn als je een keer wat tijd zou hebben voor mij Daf, stuur maar even een PB als je gelegenheid hebt.
Zou mooi zijn als je een keer wat tijd zou hebben voor mij Daf, stuur maar even een PB als je gelegenheid hebt.
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Hallo Erik, ik heb nog niets gedaan met carb of ontsteking gedaan met een WEP maar ervaringen van ander auto’s heb ik wel wat ervaring.Beste Ruben, Andy,
Leuk dat jullie reageren op het bericht, het grote voordeel van dit forum is dat we van elkaar weer kunnen leren.
Ik zal binnenkort onder projecten het verloop bijhouden van de restauratie van mijn Daf.
Vandaag nog even een stukje proef gereden met de Daf, echter rookt bij behoorlijk en knalt af en toe bij hogere toeren in de uitlaat. Wie kan mij een keer helpen met het afstellen van de motor/carburateur?
Alvast bedankt,
Mvg Erik
Je zou het volgende kunnen proberen als een begin punt zodat je misschien jou WEP naar iemand dichter bij jou in de beurt kan brengen voor beter hulp:
1) Laat je WEP lopen tot hij op temp is (warm).
2) Met het stel schroef (de dat naar de gas pedal gaat) aan de carb draai je met de klok me tot hij zit op plus min 1000 toeren, of als hi meer dan een 1000 is andermans draaien tot hij op een 1000 rpm zit.
3) Het meng schroef links draaien (uit draaien) een half draai per keer en goed luister naar de motor geluid, het moet gaan sneller lopen als hij niet sneller loopt is het al voor bij de punt je zoek. Maar als hij sneller gaat blijf rustig draaien tot het geen verschill maakt.... daarnaar ongv quart/halve draai terug draaien.
Check de toeren en evt terug op 1000 toeren zetten als het inmiddels anders is daarnaar begin het proces weer.
Het idee is het zelfde ONGEVEER op alle auto’s met een carb...
Ik weet zeker anderen kan beter hulpen maar misschien is dit net genoeg voor je jou WEP ergens anders rijdend te krijgen voor beter hulp.
Grootjes Andy...
PS timing/ontsteking is het volgende met een stroboscoop.
Ik ga vanuit dat alle onderdelen zijn wel in orde, bougies kabels, distributie cap/rotar etc etc...
Laatst gewijzigd door Andymc op do 15 aug 2019 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Grootjes
Hallo Erik, ik heb nog niets gedaan met carb of ontsteking gedaan met een WEP maar ervaringen van ander auto’s heb ik wel wat ervaring.Beste Ruben, Andy,
Leuk dat jullie reageren op het bericht, het grote voordeel van dit forum is dat we van elkaar weer kunnen leren.
Ik zal binnenkort onder projecten het verloop bijhouden van de restauratie van mijn Daf.
Vandaag nog even een stukje proef gereden met de Daf, echter rookt bij behoorlijk en knalt af en toe bij hogere toeren in de uitlaat. Wie kan mij een keer helpen met het afstellen van de motor/carburateur?
Alvast bedankt,
Mvg Erik
Je zou het volgende kunnen proberen als een begin punt zodat je misschien jou WEP naar iemand dichter bij jou in de beurt kan brengen voor beter hulp:
1) Laat je WEP lopen tot hij op temp is (warm).
2) Met het stel schroef (de dat naar de gas pedal gaat) aan de carb draai je met de klok me tot hij zit op plus min 1000 toeren, of als hi meer dan een 1000 is andermans draaien tot hij op een 1000 rpm zit.
3) Het meng schroef links draaien (uit draaien) een half draai per keer en goed luister naar de motor geluid, het moet gaan sneller lopen als hij niet sneller loopt is het al voor bij de punt je zoek. Maar als hij sneller gaat blijf rustig draaien tot het geen verschill maakt.... daarnaar ongv quart/halve draai terug draaien.
Check de toeren en evt terug op 1000 toeren zetten als het inmiddels anders is daarnaar begin het proces weer.
Het idee is het zelfde ONGEVEER op alle auto’s met een carb...
Ik weet zeker anderen kan beter hulpen maar misschien is dit net genoeg voor je jou WEP ergens anders rijdend te krijgen voor beter hulp.
Grtz Andy...
PS timing/ontsteking is het volgende met een stroboscoop.
Ik ga vanuit dat alle onderdelen zijn wel in orde, bougies kabels, distributie cap/rotar etc etc...
Re: Even voorstellen > DL-10-90
GrootjesHallo Erik, ik heb nog geen ervaringen met een carb of ontsteking van een WEP maar ervaringen van ander auto’s heb ik wel wat ervaring.Beste Ruben, Andy,
Leuk dat jullie reageren op het bericht, het grote voordeel van dit forum is dat we van elkaar weer kunnen leren.
Ik zal binnenkort onder projecten het verloop bijhouden van de restauratie van mijn Daf.
Vandaag nog even een stukje proef gereden met de Daf, echter rookt bij behoorlijk en knalt af en toe bij hogere toeren in de uitlaat. Wie kan mij een keer helpen met het afstellen van de motor/carburateur?
Alvast bedankt,
Mvg Erik
Je zou het volgende kunnen proberen als een begin punt zodat je misschien jou WEP naar iemand dichter bij jou in de beurt kan brengen voor beter hulp:
1) Laat je WEP lopen tot hij op temp is (warm).
2) Met het stel schroef (de dat naar de gas pedal gaat) aan de carb draai je met de klok me tot hij zit op plus min 1000 toeren, of als hi meer dan een 1000 is andermans draaien tot hij op een 1000 rpm zit.
3) Het meng schroef links draaien (uit draaien) een half draai per keer en goed luister naar de motor geluid, het moet gaan sneller lopen als hij niet sneller loopt is het al voor bij de punt je zoek. Maar als hij sneller gaat blijf rustig draaien tot het geen verschill maakt.... daarnaar ongv quart/halve draai terug draaien.
Check de toeren en evt terug op 1000 toeren zetten als het inmiddels anders is daarnaar begin het proces weer.
Het idee is het zelfde ONGEVEER op alle auto’s met een carb...
Ik weet zeker anderen kan beter hulpen maar misschien is dit net genoeg voor je jou WEP ergens anders rijdend te krijgen voor beter hulp.
Grtz Andy...
PS timing/ontsteking is het volgende met een stroboscoop.
Ik ga vanuit dat alle onderdelen zijn wel in orde, bougies kabels, distributie cap/rotar etc etc...
Re: Even voorstellen > DL-10-90
Grootjes
Hallo Erik, ik heb nog geen ervaringen met een carb of ontsteking van een WEP maar ervaringen van ander auto’s heb ik wel wat ervaring.
Je zou het volgende kunnen proberen als een begin punt zodat je misschien jou WEP naar iemand dichter bij jou in de beurt kan brengen voor beter hulp, bijv Teuge..
1) Laat je WEP lopen tot hij op temp is (warm).
2) Met het stel schroef (de dat naar de gas pedal gaat) aan de carb draai je met de klok me tot hij zit op plus min 1000 toeren, of als hi meer dan een 1000 is andermans draaien tot hij op een 1000 rpm zit.
3) Het meng schroef links draaien (uit draaien) een half draai per keer en goed luister naar de motor geluid, het moet gaan sneller lopen als hij niet sneller loopt is het al voor bij de punt je zoek. Maar als hij sneller gaat blijf rustig draaien tot het geen verschill maakt.... daarnaar ongv quart/halve draai terug draaien.
Check de toeren en evt terug op 1000 toeren zetten als het inmiddels anders is daarnaar begin het proces weer.
Het idee is het zelfde ONGEVEER op alle auto’s met een carb...
Ik weet zeker anderen kan beter hulpen maar misschien is dit net genoeg voor je jou WEP ergens anders rijdend te krijgen voor beter hulp.
Grtz Andy...
PS timing/ontsteking is het volgende met een stroboscoop.
Ik ga vanuit dat alle onderdelen zijn wel in orde, bougies kabels, distributie cap/rotar etc etc...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten