En zoals ergens anders op het forum al gezegd, gisteren aan de slag gegaan met het afstellen van de ingaande as op de tussenbak. Tijdens het terreinrijden op vrijdag viel me na heel wat rondjes ineens een gierend geluid op als ik afremde op de motor. Onder de auto gekropen, bleek er behoorlijke speling op de as te zitten. Dus voorzichtig naar huis gereden, niet te veel gas geven, niet laten afremmen op de motor. Zaterdag ochtend de as eraf gehaald, en toen hadden we dit in ons handen:
En toen lag ie uit elkaar. Bij het open halen kwamen we er al gauw achter dat de moer waarmee je de lagers afsteld een stuk was losgelopen.
En dan kom je erachter dat je lager niet geheel in nieuwstaat meer is. Gelukkig konden we tot half 1 terecht bij de lokale lagerhandel, en die had hem op voorraad liggen(net zoals een nieuwe moer + ring om hem te blokkeren).
70 euro verder maar dan heb je weer wat moois:
Dan kunnen we hem weer in elkaar gaan schroeven
Rechts op de foto kun je nog een oude flens zien, die m'n vader op zijn werk wat heeft aangepast, zodat we nu een stuk speciaal gereedschap hebben om de flensen los te kunnen trekken. Werkt perfect
En het gaat waar ie op komt te zitten:
Het zit allemaal weer mooi in elkaar, zonder speling, alleen wil ik nog even de olie van de tussenbak verversen omdat hier toch wel wat slijpsel tussen zit van het kapotte lager. Gelijk de versnellingsbak olie meenemen omdat hier nog GL-5 olie in zit.