Motor slaat niet aan, 15 jaar stilgestaan

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

HarDaf
Matgroentje
Berichten: 19
Lid geworden op: di 07 feb 2012 20:41
Locatie: Maasland

Motor slaat niet aan, 15 jaar stilgestaan

Berichtdoor HarDaf » ma 05 mar 2012 19:35

Heej, Daffers,

Ik heb sinds kort een 126, deze heeft 15 jaar stilgestaan na uit een Mob-complex gekomen te zijn. Alles zat goed in het vet en de tectiel. Weinig roest.
Ben begonnen om hem rollend te maken, dus remmen gangbaar etc. Nu is de motor aan de beurt. Nieuwe akku's, carburateur schoon, bougies gecheckt maar die zien er goed uit. Startpoging gedaan, maar geen vonk. Verdelerkap eraf, ik zie geen onrechtmatigheden.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er iets niet goed staat afgesteld, dus kan er iets anders aan de hand zijn? Zit er ergens een zekering tussen bijvoorbeeld?
Wie weet raad?
As 't beure mot, mot 't beure

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » ma 05 mar 2012 22:51

Haal de aansluiting naar de verdeler er is af, testlampje of meter er in met contact aan.

Geen 24 volt, geen vonk.

Niet lullig bedoeld maar je zal de eerste niet zijn, die de contactschakelaar niet omhaalt, zit naast de startknop, dan draait de startmotor wel maar aan slaan zal ie nooit.

In de zekeringenkast gekeken ?

Zit achter het luchtfilter, zekeringen willen nog wel is coroderen of weg branden in hun zitting, zie je pas als je hem er uit haalt.

Heb je een lier ?

Zit een schakelaar op, dat als deze te strak komt te staan, dan gaat de motor uit, kan je alleen nog starten in zijn achteruit.

Nou voorlopig kan je vooruit zo.

Greetz
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

HarDaf
Matgroentje
Berichten: 19
Lid geworden op: di 07 feb 2012 20:41
Locatie: Maasland

Berichtdoor HarDaf » di 06 mar 2012 06:21

Thanks vor je antwoord.

Ga zaterdag weer sleutelen, dus eens kijken waar de schoen wringt.
Ik heb de ontstekingschakelaar wel omgezet, maar het kan natuurlijk dat die geen goed contact maakt. Ik wist trouwens niet dat de startmotor dan wel rond gaat?
Dus eerst maar controleren of we spanning hebben op de verdeler.
As 't beure mot, mot 't beure

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Berichtdoor Jorrit » di 06 mar 2012 23:00

Mijn ervaring met ontstekingen die lange tijd hebben stilgestaan: contactpuntjes gecorrodeerd, even een schuurpapiertje er tussendoor en opgelost.

Zo heb ik al één Nekaf en twee DAF motoren simpel aan de gang gekregen... :-D

jan soldaat
Hercules Held
Berichten: 72
Lid geworden op: do 17 feb 2011 23:20
Contacteer:

Berichtdoor jan soldaat » wo 07 mar 2012 09:47

Als je het contact overhaalt, zal je brandstofmeter ook uitslaan. Deze zit op dezelfde schakelaar, maar uiteraard meten is weten.

Wij hebben hier vorige jaar 10 blokken weer aan het pruttelen gekregen (na jaren stilstand)
en de meest voorkomende dingen waren:

Geen brandstof, poreuze leidingen van tank naar brandstofpomp

Geen vonk, slechte onderbrekerpunten, doorgeslagen verdelerkap, kapotte contact schakelaar

Geen compressie, door vast zittende kleppen. Als een aantal cilinders het doen dan gaat de rest na een tijdje wel meedoen. (meestal) Anders via kleppendeksel los proberen te tikken, mocht dit niet lukken dan wordt het echt je kop trekken. Dit is overigens ook een simpel klusje.

Om het blokje aan de praat te krijgen kun je een beetje remmen reiniger in de carb spuiten, of een beetje pure zuurstof van de snijbrander.

Succes

DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » wo 07 mar 2012 19:15

voor een snelle diagnose kan je ook een dosis remmenreiniger in je inlaat spuiten.

Slaat hij dan even aan, dan ligt het probleem bij je brandstoftoevoer.

slaat hij dan ook nog niet aan, dan ligt het waarschijnlijk bij de ontsteking.

dan weet je snel waar je kan zoeken :)

HarDaf
Matgroentje
Berichten: 19
Lid geworden op: di 07 feb 2012 20:41
Locatie: Maasland

Berichtdoor HarDaf » wo 07 mar 2012 20:08

Goed dat jullie allemaal zo met mee meedenken!
Ik ga zaterdag weer aan de slag en ik zal zeker melden wat de oorzaak is geweest.
Dankbare groeten,
HarDaf
As 't beure mot, mot 't beure

Gebruikersavatar
Marcel de Boorder
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: di 08 jan 2008 21:55
Locatie: Tolbert

Berichtdoor Marcel de Boorder » vr 09 mar 2012 19:06

Verse benzine wil ook wel eens wonderen doen! Onze benzineleidingen 'drinken' onderuit de tank. Als een dafje lang (buiten) stil gestaan kan er zomaar een laagje water onderin de tank zitten (zwaarder dan benzine) en dat brandt vrij slecht ....
See YA!

HarDaf
Matgroentje
Berichten: 19
Lid geworden op: di 07 feb 2012 20:41
Locatie: Maasland

Berichtdoor HarDaf » za 10 mar 2012 20:16

Hij doet 'ut! :lol:

Eerst de contactschakelaar maar even schoongemaakt en ingespoten met Elektro spray.
Tot in de verdeler 24 volt gemeten, maar geen vonk. Wat nu? Bougiekabels van de verdeler, schoonmaken, insprayen maar geen resultaat.Tot er een handige neef voorbij kwam die vroeg of de contactpuntjes wel opengingen. Niet dus.
Even afstellen, alles weer in elkaar, dynamo weer op z'n plaats, benzine in de tank en beetje opgepompt. Startpoging 1 en voila! Lopen die tor, als een zonnetje!

Nu keuringsklaar gaan maken en dan op naar RDW voor een kentekenkeuring.
Nog speciale eisen waar ik aan moet denken?
As 't beure mot, mot 't beure

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » za 10 mar 2012 20:23

Mooi man,kijk anders even op de site
van de rdw,kan je alles terug vinden.
we kunnen hier wel een heel verhaal neer gaan
zetten maar even kijken is het makkelijkst.
succes
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » za 10 mar 2012 20:29

In ieder geval een Dom. 51 papiertje is wel makkelijk.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » zo 11 mar 2012 10:48

hem origineel houden geen extra lampen en troep der op maken ze keuren naar de eisen van toen
dus vind je hem veilig voor je zelf dan ga je keuren :!:

HarDaf
Matgroentje
Berichten: 19
Lid geworden op: di 07 feb 2012 20:41
Locatie: Maasland

Berichtdoor HarDaf » zo 11 mar 2012 12:17

Een DOM51 heb ik. Het was in zijn werkzaam leven de KO-90-65 uit 1959. Volgens Wikipedia uit de laatste serie van 100 voertuigen, zelfs de vijf na laatste!

Maar over de keuring: remmen goed afstellen, verlichting in orde maken en meer niet?
Kan je zelf kiezen of je op grijs of geel kenteken wil? Liefst op geel i.v.m. passagiers achterin, maar kan dat dus?
As 't beure mot, mot 't beure

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » zo 11 mar 2012 13:06

Ik heb em als geelkenteken cabrio met max 2 zitplaatsen ivm maximaal gewicht voor B rijbewijs.
Ik had liever geen zitplaatsvermelding gehad :(
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » zo 11 mar 2012 16:49

en voor de keuring misschien heel licht maken, dus reserve wielen eraf, planken uit de bak, gereedschaps rek eraf, tanks flink leeg i.v.m. gewicht


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast