nog een keer over banden
Moderator: ruben
nog een keer over banden
goedenavond,
toch nog weer even over banden voor m'n ya126:
er wordt veel gehemeld over de 9J*20 wielen van een unimog als alternatief voor de daf-wielen, meestal in combinatie met de 10,5*20 banden.
nou heb ik zo'n unimog wiel met band eens naast een daf wiel/band gezet; ik vind ze wel erg veel groter! (ik weet niet eens of ik het wel mooier vind)
nou m'n vraag, puur uit onschuld, onwetendheid: waarom niet een 9*20 band/wiel? of bestaat deze combinatie niet, of rijdt dit voor geen meter, of is het in het terrein niks?
( ik zit aan 4 nieuwe band vast, en wil dit graag wel in een keer goed doen!)
toch nog weer even over banden voor m'n ya126:
er wordt veel gehemeld over de 9J*20 wielen van een unimog als alternatief voor de daf-wielen, meestal in combinatie met de 10,5*20 banden.
nou heb ik zo'n unimog wiel met band eens naast een daf wiel/band gezet; ik vind ze wel erg veel groter! (ik weet niet eens of ik het wel mooier vind)
nou m'n vraag, puur uit onschuld, onwetendheid: waarom niet een 9*20 band/wiel? of bestaat deze combinatie niet, of rijdt dit voor geen meter, of is het in het terrein niks?
( ik zit aan 4 nieuwe band vast, en wil dit graag wel in een keer goed doen!)
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 881
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
10.5x20 is qua omtrek ongeveer 10% groter.
Dat betekent dat je bij hetzelfde toerental meer km/h rijdt.
Vooral op de snelweg maar ook op de N wegen is dat helemaal super, dan is 2100 toeren opeens ook genoeg om rond de 80 te rijden.
Qua verbruik heb ik geen verschil gemerkt.
In het terrein heb ik nog geen verlies aan trekkracht gezien, ook optrekken is geen enkel probleem.
ik vind 10.5x20 net iets stoerder dan gewoon, 12.5 vind ik nogal lomp (sorry Philip en Rogier) en je moet dan met de slijptol aan de gang.
ow ja, 10.5 x 20 is nogal verkrijgbaar wat je terugziet in de prijzen. Je kunt (ff zoeken op unimog.nl) een knap setje scoren voor een schappelijke prijs zowel nieuw als gebruikt.
Dat betekent dat je bij hetzelfde toerental meer km/h rijdt.
Vooral op de snelweg maar ook op de N wegen is dat helemaal super, dan is 2100 toeren opeens ook genoeg om rond de 80 te rijden.
Qua verbruik heb ik geen verschil gemerkt.
In het terrein heb ik nog geen verlies aan trekkracht gezien, ook optrekken is geen enkel probleem.
ik vind 10.5x20 net iets stoerder dan gewoon, 12.5 vind ik nogal lomp (sorry Philip en Rogier) en je moet dan met de slijptol aan de gang.
ow ja, 10.5 x 20 is nogal verkrijgbaar wat je terugziet in de prijzen. Je kunt (ff zoeken op unimog.nl) een knap setje scoren voor een schappelijke prijs zowel nieuw als gebruikt.
-
- Site Admin
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
In aanvulling.. ik heb nu nog maar 1 grote rit gemaakt met de 10.5x20 unimogs (ALV zeewolde), maar het viel me snel op de de kilometerteller nu bijna 1 op 1 gelijk loopt met de tomtomsnelheid. An sich wel prettig, met een goede motor heb je zoveel meer rust in de tent bij hetzelfde tempo. Alleen daar was iets mee bij mij..
10,5x20 zijn volgens mij veel beter te krijgen dan de 9x16 nato's. Ikzelf heb nu 10,5x20 NATO's, gekocht bij Ronald van Dutch Army Fields. Die heeft nog een aardig partijtje liggen. Je ziet ze ook vaak langskomen op unimog.nl.
En over de grootte.. tja, reken maar na. 37cm meer omtrek, en je band is in plaats van 85 nu ineens 93 centimeter hoog. Je daf stijgt dus (93-85)/2= 4cm. Dit verschil zie je bijna niet, maar de bandjes ogen wel net ff wat stoerder.
10,5x20 zijn volgens mij veel beter te krijgen dan de 9x16 nato's. Ikzelf heb nu 10,5x20 NATO's, gekocht bij Ronald van Dutch Army Fields. Die heeft nog een aardig partijtje liggen. Je ziet ze ook vaak langskomen op unimog.nl.
En over de grootte.. tja, reken maar na. 37cm meer omtrek, en je band is in plaats van 85 nu ineens 93 centimeter hoog. Je daf stijgt dus (93-85)/2= 4cm. Dit verschil zie je bijna niet, maar de bandjes ogen wel net ff wat stoerder.
- Philip R.J. Beekman
- Erelid
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
- Locatie: Winschoten
- Contacteer:
Banden
Bij Commerce in Nieuwediep kun je nieuwe (merk) banden op unimogvelg uitzoeken voor € 100,- p/st.
Door het juiste te doen vreest gij niemand.
nog een keer over banden
9J*20 met 10.5*20 gemonteerd: ja, dat rijd anders, minder zenuwachtig, minder geluid, minder toeren: twordt steed mooier
Klop alle maal wel een beetje, naar mijn mening dan. Vind het ook niet echt een gezicht met unimog velgen er onder en andere reservebanden maar rij er nu zelf al weer 4 jaar mee rond en wil echt geen ander (ik heb er dunlop op zitten) rij toch ca 1000 km per jaar en daar zitten ook stukken bij van 200 km en in het verleden ook redelijk wat terrein mee gereden. Vind het comfort en de toeren en het bijna overal voorhanden hebben het belangrijkste. Groot nadeel is dus dat je een reserveband mee moet nemen in de bak.
Gr Hans
Gr Hans
- Marcel de Boorder
- Hercules Held
- Berichten: 64
- Lid geworden op: di 08 jan 2008 21:55
- Locatie: Tolbert
Het begint erop te lijken dat je niet zo heel veel keuze meer hebt: ik zou het liefste met 9.00 X 16 nato blijven rijden, dat vind ik het mooist. Maar ik ben al een paar keer op de koffie gekomen, zowel met gebruikte als gecoverde 9.00 X 16. De gebruikte banden bleken bij montage op de velg al hoogteslag te hebben en bij de gecoverde banden duurde dat een maand of drie. Eigenlijk ook wel logisch: bij het coveren wordt alleen het loopvlak vervangen en je hebt dus gewoon een oude band met een nieuw loopvlak. En je loopt dus het risico dat de band al vrij snel op zijn oude plaats weer door de hoefjes zakt ...
Nieuwe nato's in de originele maat zijn volgens mij niet te krijgen (tenminste: ik kan ze niet vinden) en dus moet je wat anders.
Nieuwe Michelins zijn schrikbarend duur (voor vier bandjes koop je bijna een opknap-daf).
Dus zit ook ik, hoewel veel minder mooi, ook aan de unimogwielen en -banden te denken.
Ik heb wel gezien dat er nog oorlogsbanden voor de dodge zijn in de maat 9.00 X 16 (armyparts4u). Is dat nog een alternatief? Heeft er iemand ervaring mee?
Nieuwe nato's in de originele maat zijn volgens mij niet te krijgen (tenminste: ik kan ze niet vinden) en dus moet je wat anders.
Nieuwe Michelins zijn schrikbarend duur (voor vier bandjes koop je bijna een opknap-daf).
Dus zit ook ik, hoewel veel minder mooi, ook aan de unimogwielen en -banden te denken.
Ik heb wel gezien dat er nog oorlogsbanden voor de dodge zijn in de maat 9.00 X 16 (armyparts4u). Is dat nog een alternatief? Heeft er iemand ervaring mee?
See YA!
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Had toen d'r tijd een klapband en geen reserveband in de bak.Groot nadeel is dus dat je een reserveband mee moet nemen in de bak.
Dus kapotte band er af en aan de andere zijde ook de nog goede band, die achterin gegooid en beide steunwielen gemonteerd.
Kan je dus verder rijden en heb je nog 1 unimog reservewiel in je bak liggen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
banden
Zelf heb ik niets met het gebruik van een andere bandenmaat, als je comfortabel wilt rijden kies dan een Range Rover o.i.d. Maar goed, smaken verschillend.
Marcel de Boorder vraagt of de zgn Dodge banden 6.00 x 16 met "oorlogsprofiel" wat is. Het profiel is prima, maar je op moet letten of de banden wel de juiste maat hebben! Uitleg: in het verleden heeft de KL Engelse, Canadese en Amerikaanse voertuigen in de bestanden gehad, deze waren ook uitgerust met 6.00 x 16 banden. Alleen is de Engelse wijze van bevestiging van de band op de velg d.m.v. een soort van splitvelg en de Amerikaanse wijze met een losse velgrand. Op de banden stond dan "for british wheels" of "for american wheels". Voor de YA 126, YA 314, YA 328, is er voor de Amerikaanse wijze gekozen. Een andere mogelijk was voor de deze vermelding het feit dat de Engelse en de Amerikaanse inch voor 1958 licht van elkaar verschilden (2,539954 versus 2,540005 mm). Er is een partij banden op de markt gekomen die in het verre oosten gemaakt zijn, maar op basis van een "for british wheels" band als voorbeeld. Dat staat alleen niet op die band vermeld. En laten die banden dan te ruim om je velg zitten!!!! Dus controleer de juiste maat voordat je ze koopt.
Succes,
Erik
Marcel de Boorder vraagt of de zgn Dodge banden 6.00 x 16 met "oorlogsprofiel" wat is. Het profiel is prima, maar je op moet letten of de banden wel de juiste maat hebben! Uitleg: in het verleden heeft de KL Engelse, Canadese en Amerikaanse voertuigen in de bestanden gehad, deze waren ook uitgerust met 6.00 x 16 banden. Alleen is de Engelse wijze van bevestiging van de band op de velg d.m.v. een soort van splitvelg en de Amerikaanse wijze met een losse velgrand. Op de banden stond dan "for british wheels" of "for american wheels". Voor de YA 126, YA 314, YA 328, is er voor de Amerikaanse wijze gekozen. Een andere mogelijk was voor de deze vermelding het feit dat de Engelse en de Amerikaanse inch voor 1958 licht van elkaar verschilden (2,539954 versus 2,540005 mm). Er is een partij banden op de markt gekomen die in het verre oosten gemaakt zijn, maar op basis van een "for british wheels" band als voorbeeld. Dat staat alleen niet op die band vermeld. En laten die banden dan te ruim om je velg zitten!!!! Dus controleer de juiste maat voordat je ze koopt.
Succes,
Erik
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten