Hallo,
In mijn Laro88 zit nog steeds de originele "fluoriderende" groene koelvloeistof die door defensie gebruikt werd.
Hoelang blijft die goed? een kennis van me heeft nog 25 liter in een kan op zolder staan, is deze ook nog te gebruiken?
mzzl
Kees
Koelvloeistof
Moderator: ruben
- jabami
- Cabine Coureur
- Contacteer:
Re: Koelvloeistof
Je kan ook even met de auto langs de garage rijden.Hallo,
In mijn Laro88 zit nog steeds de originele "fluoriderende" groene koelvloeistof die door defensie gebruikt werd.
Hoelang blijft die goed? een kennis van me heeft nog 25 liter in een kan op zolder staan, is deze ook nog te gebruiken?
mzzl
Kees
Daar hebben ze koelvloeistofmeters.
(Krijg de foto er niet meer bij. Zal wel weer iets verkeerd doen.)
Dan kunnen ze zó meten, toe hoever de vloeistof nog tegen vorst beveiligd.
(werkt op het zelfde principe als een zuurweger voor een accu)
Het kan best zijn dat de vorige eigenaar er wel eens water bij heeft gevuld.
Dat verlaagd natuurlijk de beschermingsgraad.
Maar bij een garage kunnen ze dat dus meten.
Moet de motor (koelvloeistof) wel ongeveer op temperatuur zijn.
Je kan dus geen jerrycan met (koude) koelvloeistof laten meten.
O ja, je mag geen rode en blauw/groene koelvloeistof mengen.
Jan.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
Bij ons op het werk mengen ze zelf en dan gebruiken ze ook zo'n meter.Je kan dus geen jerrycan met (koude) koelvloeistof laten meten.
Maar dat gebeurt toch echt allemaal koud.
Waarom zou het niet kunnen jan ?
Wij gebruiken er zo 1.
http://www.winparts.nl/thumb/Shop/Carpo ... &h=300&v=2
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- jabami
- Cabine Coureur
- Contacteer:
In de garage waar ik vroeger werkte hadden ze ook zo'n meter.Waarom zou het niet kunnen jan ?Je kan dus geen jerrycan met (koude) koelvloeistof laten meten.
Volgens de beschrijving daarvan moest voor een betrouwbare meting
de temperatuur van de koelvloeistof boven de 40 graden liggen.
Dat was wel 35 jaar geleden Misschien hebben ze nu andere/betere.
Jan
-
- Sir Spam-a-lot :-)
Wat ik nog begrepen heb van dat menge van verschillende kleurtjes is dat het alleen kwaad kan bij alluminium kopen, daar is als het goed is die roze voor.
Enige allu wat ik zo snel kan verzinnen van onze dafs is het thermostaathuis.
Maar voor de goede orde is het makkelijker om de juiste kleur aan te houden.
Schijnt dat je het eigenlijk alleen maar kan zien op de verpakking en dat de b.v. bij de 1-ne fabrikant de blauwe uit een hele andere samenstelling gemaakt kan zijn dan een zelfde blauwe van een andere fabrikant.
Enige allu wat ik zo snel kan verzinnen van onze dafs is het thermostaathuis.
Maar voor de goede orde is het makkelijker om de juiste kleur aan te houden.
Schijnt dat je het eigenlijk alleen maar kan zien op de verpakking en dat de b.v. bij de 1-ne fabrikant de blauwe uit een hele andere samenstelling gemaakt kan zijn dan een zelfde blauwe van een andere fabrikant.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Site Admin
- Contacteer:
Giet het in je auto en binnen een week is het bruin of een andere kleur, die niet lijkt op roze of groen.. Geld voor beide kleuren koelvloeistof. Had geloof ik te maken met de roze/groene kleurstof in koelvloeistof, die in de motor wordt afgebroken.Schijnt dat je het eigenlijk alleen maar kan zien op de verpakking
- wesley
- Cabine Coureur
- Contacteer:
Kleurtjes maken niet uit, maar zoals met alles , moet je gewoon gezond verstand gebruiken.
Audi gebruikt bijvoorbeeld roze koelvloeistof en dan mag er absoluut geen groen of blauw etc bij. Maar als je bijvoorbeeld een auto hebt met groene erin, dan kun je daar gewoon roze bijgooien.
Maar zoals Ruud al zei, heeft het te maken met aluminium koppen/onderblokken. Die worden aangetast dor de groen/blauwe etc. koelvloeistoffen.
De roze is zogenaamde Long Life koelvloestof, en die heeft een hele andere samenstelling vandaar.
En testen kan gewoon koud, ik zou wel de jerrycan even goed schudden!
En de Koelvloeistof die krijgt kan er zonder probleem in, dat deden ze vroeger namelijk ook.
Maar pas er wel mee op, hij is namelijk zeer sterk reinigend en kan tot -53 graden geloof ik.
Maar bij die temperaturen met je dafje ? Dan zit je wel vastgevroren aan je ijzeren rugleuning
Audi gebruikt bijvoorbeeld roze koelvloeistof en dan mag er absoluut geen groen of blauw etc bij. Maar als je bijvoorbeeld een auto hebt met groene erin, dan kun je daar gewoon roze bijgooien.
Maar zoals Ruud al zei, heeft het te maken met aluminium koppen/onderblokken. Die worden aangetast dor de groen/blauwe etc. koelvloeistoffen.
De roze is zogenaamde Long Life koelvloestof, en die heeft een hele andere samenstelling vandaar.
En testen kan gewoon koud, ik zou wel de jerrycan even goed schudden!
En de Koelvloeistof die krijgt kan er zonder probleem in, dat deden ze vroeger namelijk ook.
Maar pas er wel mee op, hij is namelijk zeer sterk reinigend en kan tot -53 graden geloof ik.
Maar bij die temperaturen met je dafje ? Dan zit je wel vastgevroren aan je ijzeren rugleuning
Grtn v/d Ouwe Daf