Pagina 1 van 2

Vliegwiel 314 op 328 motor

Geplaatst: do 04 nov 2010 07:23
door Jorrit
Ik weet dat er een keer wat over geschreven is, maar ik kan het niet meer vinden...

Ben bezig met de 'nieuwe' 328 motor in de 314 te hengelen. Kan ik straffeloos het vliegwiel uit de 314 op de 328 motor zetten?

Geplaatst: do 04 nov 2010 20:23
door peter80
Waarom zou je dat zo graag willen dan? :roll:

Geplaatst: do 04 nov 2010 22:26
door Hoppa69
Ik gok op versnellingsbak.

Of je moet van dubbel clutchen houden en er een 328 bak inhangen.

Geplaatst: do 04 nov 2010 22:29
door blijedafrijer
hoi jorrit
wat dat vliegwiel betreft,
heb ik ook gedaan bij de ambulance
dus kan zonder problemen

Geplaatst: do 04 nov 2010 22:56
door Hoppa69
Het is dat mijn krukas niet best meer was en er dus een 126 krukas in is gegaan, anders had ik dat vliegwiel er ook zo op geprakt.

Zal het is vragen aan maikel, die heeft ook een 314 met 328 motor, of hij dat ook gedaan heeft en hoelang ie zo al rondt rijdt.

Geplaatst: do 04 nov 2010 23:25
door Jorrit
Ik hou van dubbel clutchen, maar ZOveel nou ook weer niet inderdaad... :D

Vanavond met Martin al even gekeken en gefilosofeerd, als het vliegwiel en de krukas beide afzonderlijk zijn gebalanceerd zou het idd moeten kunnen, en uiteraard, waarom zouden ze die als een samenstel balanceren?

Juist, dat hebben ze natuurlijk niet gedaan... 8)

Kortom, vliegwiel en drukgroep gaan over, en kan er meteen een nieuwe koppelingsplaat en druklager in.

Geplaatst: vr 05 nov 2010 13:51
door Hoppa69
Enige wat mij opviel is dat een 126 krukas 1 hele en 1 halve krukaswang heeft en van een 328 zijn beide wangen vol.

Geplaatst: vr 05 nov 2010 19:22
door Hoppa69
Waarom wisselen wij eigenlijk drukgroep en vliegwiel ?

Heb het nog niet nagemeten maar de as lijkt mij hetzelfde.

En dubbel clutchen is alleen door de bak, drukgroep van een 328 motor is wel zwaarder.

Dus als as hetzelfde is en je laat drukgroep en vliegwiel zitten en je monteerd je 314 bak, dan gaat het iets zwaarder maar dubbel clutchen hoef je niet.

Geplaatst: vr 05 nov 2010 23:00
door Hoppa69
Antwoord gekregen van maikel. 8)

Heeft een 314 vliegwiel op zijn 328 motor en rijdt er al 5 jaar mee rondt.

En aan gezien dat jij dat ding toch niet zo lang heb, zou ik zeggen, gewoon doen. :mrgreen:

Geplaatst: do 11 nov 2010 07:23
door Jorrit
Inmiddels vliegwiel en drukgroep + koppelingsplaat overgezet, en klaar om weer in de 314 te hangen:

Afbeelding

Moer M18x1.5 op de uitlaat om straks de lambda-sonde in te monteren.

Afbeelding

Oliepomp en carterpan van 314 zijn anders dus moeten ook over. Had het carter van de 328 motor verwijderd en hem toen in de 314 gehangen met het idee om het 314 carter en de andere oliepomp er later onder te hangen.

Oliepomp 314:

Afbeelding

De pomp wisselen ging goed, maar dat andere carter nooit meer passen (ivm differentieel vooras en motortravers) natuurlijk. Na opkrikken van de auto en een deuk in de pan te hebben geslagen uiteindelijk passen, maar nou loopt er binnen een wang van de krukas tegen een aanzuigleiding ofzo.... :evil: :?

Dus alles er weer af gehaald, carterpan weer recht gemaakt en nu gewoon een stuk van het motortravers afgeslepen. Nou kan de carterpan er tenminste af zonder dat het blok eruit moet.

Zal vanavond nog wel even wat foto's maken, was daar gisteren niet echt voor in de stemming... :( :wink:

Geplaatst: do 11 nov 2010 18:14
door jerry
lekker bezig
maare wtf moet er een lambda sonde in tog geen enge milieu dingen he of computer shit :twisted: ?

Geplaatst: wo 24 nov 2010 19:48
door Jorrit
lekker bezig
maare wtf moet er een lambda sonde in tog geen enge milieu dingen he of computer shit :twisted: ?
Wel computershit, maar enkel om alles nou eens een keer echt goed af te regelen. :D

Vandaag al even op benzine getest...

Afbeelding

En stationair bijna 1, heel netjes:

Afbeelding

Morgen eens even met de nieuwe LPG installatie proberen.

Geplaatst: wo 24 nov 2010 20:32
door DeWitteDaf
Je kan deze motoren super afstellen op lpg. heb ik ook een keer gedaan met onze 126.

Afbeelding

Maar. (ja, er is altijd een maar :lol: )
Met deze afstelling gaat een 126 niet harder als 55Km/u. de motor heeft er geen vermogen mee. hebben hem langzaam aan weer bijgeschroefd naar een rijker mengsel. Ik denk dat je inderdaad zo rond de lambda ~0.95 moet gaan zitten.

Geplaatst: wo 24 nov 2010 22:01
door jerry
geinig om eens gezien te hebben
heb eens een meet pen van men zwagers co meter in men daf gestoken hij spaart die dingen en doet er veel mee met zijn autos
maare die sloeg op ERROR haha en wie lachte der het hardst :D
suc 6

Geplaatst: wo 24 nov 2010 22:58
door Dafinknouleuk
Bevestigt mijn idee dat je tijdstip ontsteking en dosering gastoevoer op gehoor en gevoel kunt/moet doen.

dosering: gastoevoer flink open draaien, motor op 2300 toeren zetten en dan gastoevoer langzaam knijpen tot toeren afnemen, dan ong. kwart slag terug, klaar.

ontsteking: ontstekingshuis loszetten zodat je die met een beetje kracht kunt draaien.
motor ergens tussen 750 en 1000 toeren zetten, daarna langzaam tegen de klok indraaien (vonkje komt eerder) als de motor slechter gaat lopen dan langzaam met klok meedraaien totdat motor opnieuw rotter gaat lopen. Dan weer tegen klok in, ergens daar in het midden van die verdraaiing ligt dan het optimale tijdstip.
Beetje gassen, als de motor lekker 'oppakt' en niet ploft en blubbert als je het gas loslaat dan is het op zich ok.
onstekingshuis weer vastzetten en stukkie rijden en kijken hoe het optrekken en gas loslaten gaat. Meet een beetje belasting kun je het nl. beter horen en voelen. Misschien nog een heel klein beetje vroeger of later en dan ben je er wel.

voorwaarde natuurlijk wel dat bougies vonken + puntjes en kleppen goed gesteld zijn.