Pagina 2 van 2

Geplaatst: do 25 nov 2010 07:10
door Jorrit
dosering: gastoevoer flink open draaien, motor op 2300 toeren zetten en dan gastoevoer langzaam knijpen tot toeren afnemen, dan ong. kwart slag terug, klaar.
Zo heb ik het ook altijd gedaan, en ik kan nu dus gaan bekijken of je dan een beetje goed uitkomt. Zeker op LPG wil je niet dat hij te arm loopt.

Het klopt trouwens dat een motor op een lambdawaarde van 1 niet het maximale vermogen heeft. Het is een theoretische waarde. In de praktijk moet de motor altijd iets rijker worden afgesteld:

Code: Selecteer alles

Lambda Most practical AFR devices actually measure the amount of residual oxygen (for lean mixes) or unburnt hydrocarbons (for rich mixtures) in the exhaust gas. Lambda (λ) is the ratio of actual AFR to stoichiometry for a given mixture. Lambda of 1.0 is at stoichiometry, rich mixtures are less than 1.0, and lean mixtures are greater than 1.0.

Code: Selecteer alles

AFR The Air fuel ratio is the most common reference term used for mixtures in internal combustion engines. It is the ratio between the mass of air and the mass of fuel in the fuel-air mix at any given moment. For pure octane the stoichiometric mixture is approximately 14.7:1 or λ of 1.00 exactly. In naturally aspirated engines powered by octane, maximum power is frequently reached at AFRs ranging from 12.5 - 13.3:1 or λ of 0.850 - 0.901.

Geplaatst: do 25 nov 2010 11:11
door Henkiepankie
Geld ook voor de gasmotoren bij ons aan boord die worden via de NOX (lean burn motoren) afgesteld, wij stellen deze ook altijd iets rijker omdat deze dan beter het vermogen oppakken. Het zijn trouwens wel generatoren maar dat maakt verders niks uit.
Wij zitten zelf ook nog met katalystoren dus mag ook weer niet te rijk. Maar als je ze volgens de norm afsteld lopen ze iets te arm en krijg je weer dat ze bijna door hun knieen gaan als ze veel vermogen moeten leveren vandaar iets rijker.

gr rico

Geplaatst: do 30 dec 2010 22:08
door Jorrit
Kleine update.

Heb nu al een tijdje met een lambda van ong. 0,85 gereden. Blokje trekt als een beer en ik rij precies 1 op 2 op LPG...

Verbaasde me hoe snel je met die grote afstelschroef verkeerd zit. Als 'ie te rijk loopt ben je dief van je eigen portemonnee en als 'ie echt te arm loopt... tja, dan duurt het niet lang vrees ik.

Uitkijken dus met je LPG afstelling denk ik.

Trouwens, drie weken terug met het gevaarte naar Bastogne geweest, vuurdoop voor het nieuwe blok en de nieuwe LPG-installatie, helemaal NIKS gebeurd....! Zo saai.

Korte sfeerimpressie (wat een schorum he): http://www.vimeo.com/17778405

Geplaatst: vr 31 dec 2010 08:22
door Kees64
Kleine update.

Heb nu al een tijdje met een lambda van ong. 0,85 gereden. Blokje trekt als een beer en ik rij precies 1 op 2 op LPG...

Verbaasde me hoe snel je met die grote afstelschroef verkeerd zit. Als 'ie te rijk loopt ben je dief van je eigen portemonnee en als 'ie echt te arm loopt... tja, dan duurt het niet lang vrees ik.

Uitkijken dus met je LPG afstelling denk ik.

Trouwens, drie weken terug met het gevaarte naar Bastogne geweest, vuurdoop voor het nieuwe blok en de nieuwe LPG-installatie, helemaal NIKS gebeurd....! Zo saai.

Korte sfeerimpressie (wat een schorum he): http://www.vimeo.com/17778405
Inderdaad, wat een "schorum"! :lol: :lol: :lol:
Is wel heel gezellig geweest als ik het filmpje zie!
Volgende keer misschien 1 "dame" meenemen die het "huishouden" doet. :wink:

mzzl
Kees

Geplaatst: vr 31 dec 2010 08:55
door Jorrit
Inderdaad, wat een "schorum"! :lol: :lol: :lol:
Is wel heel gezellig geweest als ik het filmpje zie!
Volgende keer misschien 1 "dame" meenemen die het "huishouden" doet. :wink:

mzzl
Kees
De dames zijn er nooit bij, waarschijnlijk omdat ze weten dat ze aan de beurt zijn voor het huishouden... :wink:

En buiten dat klagen ze toch alleen maar dat het koud is. :D

Geplaatst: vr 31 dec 2010 10:36
door peter80
Best wel lache zo'n als camper ingericht 314 :lol:

Geplaatst: vr 31 dec 2010 20:15
door dafya126
[quote="Kees64"][quote="Jorrit"]Kleine update.

Heb nu al een tijdje met een lambda van ong. 0,85 gereden. Blokje trekt als een beer en ik rij precies 1 op 2 op LPG...

.... Hoe meet je dat?
lambda sonde( Universele ? ) in je uitlaatspruitstuk en dan.... met multimeter of heb je daar een stukje lectronische sniksnak voor nodig?


Evert-Jan

Geplaatst: wo 05 jan 2011 23:11
door Powervijl
(F)laptop