Unimog 404

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Berichtdoor markwise » wo 10 nov 2010 22:48

thnx Ruud,

dit helpt wel een beetje op weg...
af en toe rossen hier de John Deere's met een 'jochie' er op langs mijn erf dat ik denk....kan dat wel?
Maar ja, dat kan dus! :)

Maar een Unimog die haalt de 25 km/u en meer toch wel?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 10 nov 2010 23:25

Geloof dat ze toen d'r tijd het 1 en ander aan versnellingen blokkeerde, dus kon je maar 25.

En die blokkeringen waren zo goed door dacht, dat een kleuter van 4 ze nog kon verwijderen. :?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » wo 10 nov 2010 23:42

nou het scheelt ook al een hoop dat de gemiddelde agent echt geen zak van de landbouw wetgeving af weet. :twisted:

Gebruikersavatar
hendrik
Hercules Held
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 sep 2009 07:30
Locatie: Haarlem/Paesens

Berichtdoor hendrik » do 11 nov 2010 07:27

Ik heb iig mijn trekkerrijbewijs.
Hij staat volgensmij verzekerd als 'hobby tractor' (krijg vanmiddag de papieren hoop ik, dus zal even kijken wat ze er precies op hebben gezet.)
Volgens de APK regels (volgensmij, even kort) is een trekker een voertuig met een minimale snelheid van 6 km/u, die voornamelijk bestemd is voor het trekker of dragen van een last. (en dat zijn unimogjes, en de DAFjes allemaal dacht ik zo)
Je hebt wel types die af fabriek landbouw zijn, met hef/aftakas.

Kleppen stellen durf ik allemaal niet zelf te doen, dus hoop dat de garage dat wil doen onder mijn toezicht :mrgreen: leer ik er iig iets van.

Gebruikersavatar
dennis
Matgroentje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 01 nov 2010 19:30
Contacteer:

Berichtdoor dennis » do 11 nov 2010 11:36

Wel cool van dat soort filmpjes! Heb je ook een filmpje van hoe jezelf aan het rijden bent? Hier heb je een filmpje van mijn vader die in onze Daf rijd. Hij heeft het geleerd in dienst en ik heb het mezelf aan moeten leren :lol: . Als het een landbouw voertuig word moet je waarschijnlijk i.p.v. een kentekenplaat zo'n driehoeks bord met de punten eraf gezaagd zeg maar hebben...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WZW2wAs4NHk[/youtube]

Gebruikersavatar
hendrik
Hercules Held
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 sep 2009 07:30
Locatie: Haarlem/Paesens

Berichtdoor hendrik » do 11 nov 2010 13:26

Hier reed ik, is alleen een beetje slecht gefilmd, maarja, meer filmpjes volgen uiteraard :P
Yep, dat heet een afgeknotte driehoek.
je kan voor landbouw verkeer wel een GV kenteken (grensverkeer) aan vragen, maar weet niet of ik die krijg, hier in Haarlem :mrgreen:

owja, heb net met de post alle bijnodigdheden gekregen om de weg op te mogen, dus ga hem zo maar ophalen van mn werk, en mooi voor de deur neer zetten. :D

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Berichtdoor markwise » do 11 nov 2010 16:38

Kan je voor een YA328 of een YA126 dan ook als landbouwvoertuig aanmerken?
Dat zal toch niet?
Aan de andere kant, waarom een Unimog wel en een Daf niet?
grt,

Gebruikersavatar
hendrik
Hercules Held
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 sep 2009 07:30
Locatie: Haarlem/Paesens

Berichtdoor hendrik » do 11 nov 2010 16:48

Lijkt me wel, zolang deze maar geen kenteken heeft.
Het is sinds ong. een jaar nl niet meer mogelijk je kenteken te laten vernietigen.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 11 nov 2010 17:22

Gaat hem voor de daf niet worden.

Naar mijn weten zijn de eisen tegenwoordig maar hang mij er niet aan op.

Hij moet op rode gasolie lopen.
Hij moet een PTO hebben.
Hij moet een hef inrichting hebben.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » do 11 nov 2010 18:08

Moet niet op rode gasolie, maar als landbouwvoertuig MAG het wel.. (moet je wel een diesle hebben natuurlijk.)

Gebruikersavatar
hendrik
Hercules Held
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 sep 2009 07:30
Locatie: Haarlem/Paesens

Berichtdoor hendrik » do 11 nov 2010 18:12

Yep, en daar mag ie alleen op lopen, als hem ook echt voor landbouw gebruikt.
PTO, en hef hoeft volgenmij niet (ik weet niet hoe het met moderne trekkers zit, maar die van mij is tog als oldtimer verzekerd)
oude trekkers hebben sowiesow geen hef of PTO, en kunnen ook bijv. op petrolium of kerosine lopen :lol:

Powervijl
Hercules Held
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 03 jan 2007 23:39
Locatie: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Berichtdoor Powervijl » do 11 nov 2010 21:35

Ja dat dacht ik ook idd. Voor hobby is rooie diesel niet toegestaan. Of ze dat ooit controleren is natuurlijk een tweede?...

Zoals wij hier soms van die lekkere discussies op het forum hebben hebben ze dat op het unimog forum ook. Paar jaar geleden toen ik zelf nog geen 18 was heb ik dezelfde discussie over het wel of niet besturen van trekkers en/of langzaam verkeer voor je 18e jaar op het unimog forum gevolgd. Daar kwam uiteindelijk uit dat het trekkerijbewijs i.d.d. een certificaat voor vakbekwaamheid is. Dat houd dus in dat wanneer je werkzaamheden uitvoert met je landbouwvoertuig je idd dat certificaat voor vakbekwaamheid moet hebben VERPLICHT.

Maar wanneer je je landbouwvoertuig dus voor je plezier en NIET voor werkzaamheden gebruikt je zelfs vanaf je 16 kan rond karren zonder ''rijbewijs''. Bewijs is natuurlijk al dat het onder de ARBO-wetgeving valt en daar ben je helemaal niet verplicht toe als je met je unimog thee gaat drinken bij je oma.

Nu zijn er i.d.d. oude trekkers zonder PTO, hef of aftakas maar die zijn ontworpen als landbouwvoertuig deze kunnen simpel verzekerd worden. En eenmaal verzekerd is toegelaten op de openbare weg. Dat is heel krom bij landbouwvoertuigen.

Nu komt het; om een daf als landbouw te verzekeren moet je het aannemelijk maken dat het een landbouwvoertuig is en wordt er idd gevraagd naar hef, aftakas pto. Maar ken verhalen dat een lier al genoeg is.

Doe ermee wat je wil maar zorg dat het klopt!

Groetjes Rogier

Gebruikersavatar
hendrik
Hercules Held
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 sep 2009 07:30
Locatie: Haarlem/Paesens

Berichtdoor hendrik » za 20 nov 2010 23:59

nou het scheelt ook al een hoop dat de gemiddelde agent echt geen zak van de landbouw wetgeving af weet. :twisted:
En dat heb ik al ondervonden :P
Kreeg laatst de politie aan de deur (had even ervoor de parkeerwacht zien rijden, dus die zal hun wel gebeld hebben).
Ze vroegen inderdaad waarom ik geen kenteken had, maar wat zo'n trekker inhoud wisten ze ook niet :D
Vertelden alleen dat ik maar eens met het RDW moest bellen ofzo... Ik ga morgen een GV aanvraag opsturen, hopen dat ik die krijg.
Maar heb geen bekeuring gehad voor parkeren zonder dat ik betaald heb. :D

Gebruikersavatar
hendrik
Hercules Held
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 sep 2009 07:30
Locatie: Haarlem/Paesens

Berichtdoor hendrik » za 04 dec 2010 01:06

:evil: Ben ik zo stom om de carburateur open te laten :x
Denk nl dat er sneeuw in is gekomen... :evil:

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » za 04 dec 2010 06:11

:evil: Ben ik zo stom om de carburateur open te laten :x
Denk nl dat er sneeuw in is gekomen... :evil:
Dat is pokke!
Kijk ook eens een keer op http://www.hoogsterang.nl - Voor al uw feesten, evenementen en bedrijfsuitjes! (Natuurlijk helemaal in leger stijl en met medewerking van de ya 126)


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast