ya 328
Moderator: ruben
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Was er al bang voor.
En inderdaad, als het niet goed is, gaat het als nog uit elkaar.
Trouwens, iemand nog een opknappertje kopen ?
Beetje gumgum moet lukken toch, want de onderdelen worden schaars he.
En als de boel dan wat vast gaat zitten en je doet het met geweld, dan gaat er iets gebeuren maar meestal niet wat je wilt.
Trouwen, is niet door mij gedaan.
Beetje rekken en strekken en hij kan weer.
Moest hem vandaag andersom binnen hebben, ding start nog steeds als een tierelier, alleen die kapote startkrans, das drama.
Maar op de binnenplaats ging ie steeds moeilijker doen, qua rijden.
Op een gegeven moment had ie er helemaal geen zin meer in.
Tja, das niet zo moeilijk, achter af bleken de voorwielen ook in te staan.
En op beton, dat vindt ie niet leuk.
Wat voor en achteruit en de handel beet houden, sprong hij er gelukkig weer uit, rolde ie weer als een zonnetje.
Daar de voorremmen nog moeten, heb ik de boel nog niet voorzien van remvloeistof.
Dat koste bijna een hek.
Gelukkig deed de handrem het al.
En inderdaad, als het niet goed is, gaat het als nog uit elkaar.
Trouwens, iemand nog een opknappertje kopen ?
Beetje gumgum moet lukken toch, want de onderdelen worden schaars he.
En als de boel dan wat vast gaat zitten en je doet het met geweld, dan gaat er iets gebeuren maar meestal niet wat je wilt.
Trouwen, is niet door mij gedaan.
Beetje rekken en strekken en hij kan weer.
Moest hem vandaag andersom binnen hebben, ding start nog steeds als een tierelier, alleen die kapote startkrans, das drama.
Maar op de binnenplaats ging ie steeds moeilijker doen, qua rijden.
Op een gegeven moment had ie er helemaal geen zin meer in.
Tja, das niet zo moeilijk, achter af bleken de voorwielen ook in te staan.
En op beton, dat vindt ie niet leuk.
Wat voor en achteruit en de handel beet houden, sprong hij er gelukkig weer uit, rolde ie weer als een zonnetje.
Daar de voorremmen nog moeten, heb ik de boel nog niet voorzien van remvloeistof.
Dat koste bijna een hek.
Gelukkig deed de handrem het al.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Soms kom je dingen op de gekste plaatsen tegen.
Had hier en daar al walnoten gevonden.
Nu zelfs op de motor.
En een berg zooi in die bougiegaten.
Maar dat is zo opgelost met een luchtspuit en nieuwe bougie's
Er zat zelfs water in de smeerleiding voor de waterpomp.
Motor is bijna klaar qua grote beurt.
Dan de voorwielen en aandrijving nog onderhouden en dan is ie klaar op wat verf en laswerk na.
Had hier en daar al walnoten gevonden.
Nu zelfs op de motor.
En een berg zooi in die bougiegaten.
Maar dat is zo opgelost met een luchtspuit en nieuwe bougie's
Er zat zelfs water in de smeerleiding voor de waterpomp.
Motor is bijna klaar qua grote beurt.
Dan de voorwielen en aandrijving nog onderhouden en dan is ie klaar op wat verf en laswerk na.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Gaan we weer.
Er zit nog een plaatje voor de keering met 4 centerpoints wordt die op zijn plek gehouden.
De rand terug tikken met een doorslag en dan kan ie er zo uit en kan je bij de keering.
En das fijn, scheelt weer een tandwielkast er af halen.
En de keeringen van de voorwielen zijn inderdaad groter zoals vis al zei.
Dus nieuw stempeltje gemaakt, de boel schoon gemaakt en het zat er zo in.
Deze is geheel overleden, das niet zo gek, die moet het hebben van smeervet en er zijn maar weinig mensen die heel de boel uit elkaar halen om er vet op te smeren maar dat lossen we ook wel weer op dalijk.
Nu alles verwijders is en op de werkbank ligt, gaatje geboord tot in de bronzenbus.
Draad getapt en nippel gemonteerd.
1 door te smeren bronzenbus en dus beter ook voor die keering.
Vervolgens de rest er in.
Bij het andere wiel is het waarschijnlijk niet of slecht gecenterpoint, die ring is er dus uit gekomen.
Nu kan ik de plaatjes van gerard ff zo gauw niet vinden, dus gebruik ik de oude.
Geheel plat geslagen.
Volgende mag duidelijk zijn neem ik aan.
We hebben weer een bol dekseltje.
Randje goed schoon gemaakt en een randje locktide er in, om de boel goed af te sluiten, als de boel niet goed dicht is komt er vet tussen de rand van het stofplaatje door.
Plaatje er in leggen.
Paar klappen met een hamer en hij zit weer.
Onderkant op dezelfde manier alleen druk ik hem eerst zo vast mogelijk met een pers en dan nog naslaan met een hamer.
15 minuten gewacht en de boel door gesmeerd, alles in orde.
De rest van de vette bagger komt wel met de tijd op mijn werk met de stoomcleaner.
Remmenstellers hadden er ook geen zin meer in, dus die zijn uit elkaar geweest, schoon gemaakt en met veel vet weer in elkaar gezet.
1 kant los 1 kant zo vast als een huis.
Ziet er goed uit he.
Er zit nog een plaatje voor de keering met 4 centerpoints wordt die op zijn plek gehouden.
De rand terug tikken met een doorslag en dan kan ie er zo uit en kan je bij de keering.
En das fijn, scheelt weer een tandwielkast er af halen.
En de keeringen van de voorwielen zijn inderdaad groter zoals vis al zei.
Dus nieuw stempeltje gemaakt, de boel schoon gemaakt en het zat er zo in.
Deze is geheel overleden, das niet zo gek, die moet het hebben van smeervet en er zijn maar weinig mensen die heel de boel uit elkaar halen om er vet op te smeren maar dat lossen we ook wel weer op dalijk.
Nu alles verwijders is en op de werkbank ligt, gaatje geboord tot in de bronzenbus.
Draad getapt en nippel gemonteerd.
1 door te smeren bronzenbus en dus beter ook voor die keering.
Vervolgens de rest er in.
Bij het andere wiel is het waarschijnlijk niet of slecht gecenterpoint, die ring is er dus uit gekomen.
Nu kan ik de plaatjes van gerard ff zo gauw niet vinden, dus gebruik ik de oude.
Geheel plat geslagen.
Volgende mag duidelijk zijn neem ik aan.
We hebben weer een bol dekseltje.
Randje goed schoon gemaakt en een randje locktide er in, om de boel goed af te sluiten, als de boel niet goed dicht is komt er vet tussen de rand van het stofplaatje door.
Plaatje er in leggen.
Paar klappen met een hamer en hij zit weer.
Onderkant op dezelfde manier alleen druk ik hem eerst zo vast mogelijk met een pers en dan nog naslaan met een hamer.
15 minuten gewacht en de boel door gesmeerd, alles in orde.
De rest van de vette bagger komt wel met de tijd op mijn werk met de stoomcleaner.
Remmenstellers hadden er ook geen zin meer in, dus die zijn uit elkaar geweest, schoon gemaakt en met veel vet weer in elkaar gezet.
1 kant los 1 kant zo vast als een huis.
Ziet er goed uit he.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Na een flinke behandeling met de brander en schuurpapier, durf ik dit wel weer aan.
Kan niet verder aan deze kant, omdat de keering er nu op moet, die heb ik nog niet.
Speciaal voor ruben.
Maar we hebben nog een kant te doen.
Die 4 schroeven om de trommel op zijn plek te houden, zaten echt bizar vast, de trommel ook, gelukkig zit er schroefdraad in om ze er af te drukken, is hetzelfde draad als van de drukkers van de steekassen achter.
Vettig maar het zijn toch weer zo goed als nieuwe.
Krijg het gevoel dat deze wagen erg lang buiten heeft gestaan open en bloot.
De langebak is rot, er zit een rotte plek in de cabine, er is een ophangbeugel van de benzinetank weg gerot, er kwam toen 40 ltr water uit de reserveband en als ik zo naar alle remcylinders kijk en op welke plaatsen ik vocht tegen kwam.
Heb van deze kant zelfs een remschoen uit zijn zitting moeten meppen, geheel vast geroest dus.
Maar ja, niks aan te doen.
Zelfs de trommels zijn toen vernieuwd, lijkt mij niet dat de nummers op de remschoenen en trommels na al die jaren anders nog zichtbaar zijn.
Net zoals bij de 126 zitten de steekassen en de doppen voor op dezelfde plek vast en gecentreerd.
Hoe krijg je die dingen nou is open, alleen met die afdruk boutjes lukt het nooit.
Eerst haal je alle moeren en veerringen er af.
Draai je de borgmoer van de afdrukbouten geheel terug en spuit je alles lekker in de kruipolie of wd 40.
Nu draai je die afdrukbouten flink aan en sla je met een hamer op de rand boven de centreerringen, niet missen anders heeft je schroefdraad auw.
Dan springen ze er zo uit, een enkele springt er misschien niet uit maar dat lukt dan wel met de afdrukbouten.
Vervolgens haal je het afdekplaatje er af en verwijder je de circlip en de ring die er achter zit.
Nu kan je hem met gemak met de bouten verwijderen.
En wat een verassing.
Vocht.
Beide moeren kon ik met de hand los draaien, dat voorspeld niet veel goeds.
En inderdaad, die is hemelen.
2 twijvelaars had ik al en 1 nieuwe.
Deze heeft de knoop door gehakt en d'r gaan nieuwe in.
Eerst op mijn werk spitten, want gratis is altijd lekker, heb al meer een mazzeltje gehad.
Die nieuwe die er trouwens inzat, had maar een dun laagje vet, het is dus niet elkaar gezet zoals het hoort, jammer voor mij.
Dat lager zit dus ook echt vast op de as.
Dus met een beitel de kooi en de keering kapot geslagen en verwijderd.
Nu kan ik er goed bij met de brander en een hamer, draag wel een bril, bij slaan op een lagerschaal kunnen er splinters weg schieten, daar dat materiaal keihard is.
Maar hij is los, krijg je het op deze manier niet los, ga dan over de schaal heen lassen leggen, door het krimpen van de lassen zal de schaal breken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Deze is er gekomen, omdat ik die kon ruilen voor een 126 opknapper die ik had.
Eigenlijk had ie er nog een sloper bij maar dat ging helaas niet door.
En sleutelen is inderdaad het leukst maar voor nu wil ik hem technisch goed hebben, zodat als het rijbewijs er is om er mee te kunnen rijden, voor de huidige benzineprijs hoeven we het niet te laten.
Voor zo lang het duurt.
Maar ik ben geen jorrit, als ie klaar is ooit, blijft ie gewoon staan.
Eigenlijk had ie er nog een sloper bij maar dat ging helaas niet door.
En sleutelen is inderdaad het leukst maar voor nu wil ik hem technisch goed hebben, zodat als het rijbewijs er is om er mee te kunnen rijden, voor de huidige benzineprijs hoeven we het niet te laten.
Voor zo lang het duurt.
Maar ik ben geen jorrit, als ie klaar is ooit, blijft ie gewoon staan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten