ya 328

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 25 nov 2008 20:32

Was er al bang voor.

En inderdaad, als het niet goed is, gaat het als nog uit elkaar.

Trouwens, iemand nog een opknappertje kopen ? :mrgreen:

Beetje gumgum moet lukken toch, want de onderdelen worden schaars he. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

En als de boel dan wat vast gaat zitten en je doet het met geweld, dan gaat er iets gebeuren maar meestal niet wat je wilt.

Trouwen, is niet door mij gedaan.

Afbeelding

Beetje rekken en strekken en hij kan weer. 8)

Afbeelding

Moest hem vandaag andersom binnen hebben, ding start nog steeds als een tierelier, alleen die kapote startkrans, das drama.

Maar op de binnenplaats ging ie steeds moeilijker doen, qua rijden. :?

Op een gegeven moment had ie er helemaal geen zin meer in.

Tja, das niet zo moeilijk, achter af bleken de voorwielen ook in te staan. :evil:

En op beton, dat vindt ie niet leuk.

Wat voor en achteruit en de handel beet houden, sprong hij er gelukkig weer uit, rolde ie weer als een zonnetje.

Daar de voorremmen nog moeten, heb ik de boel nog niet voorzien van remvloeistof.

Dat koste bijna een hek. :lol:

Gelukkig deed de handrem het al.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 26 nov 2008 20:31

Soms kom je dingen op de gekste plaatsen tegen.

Had hier en daar al walnoten gevonden.

Nu zelfs op de motor. :shock:

En een berg zooi in die bougiegaten. :?

Afbeelding

Maar dat is zo opgelost met een luchtspuit en nieuwe bougie's 8)

Afbeelding

Er zat zelfs water in de smeerleiding voor de waterpomp. :evil:

Motor is bijna klaar qua grote beurt.

Dan de voorwielen en aandrijving nog onderhouden en dan is ie klaar op wat verf en laswerk na. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » vr 28 nov 2008 21:44

stukje oud olievat doet wonderen?
:lol: Afbeelding

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » vr 28 nov 2008 23:28

Dat wou ik net zeggen. het plaatwerk van de demper is vaak slecht door ophoping van condens in de knalpot, maar de rest kan vaak nog best mee :wink:
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 30 nov 2008 21:46

Had bij mijn 126 demper ook een nieuw plaatje er omheen gemaakt van wel 3 mm dik.

Gaat een leven mee. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 30 nov 2008 22:11

Gaan we weer.

Er zit nog een plaatje voor de keering met 4 centerpoints wordt die op zijn plek gehouden.

Afbeelding

De rand terug tikken met een doorslag en dan kan ie er zo uit en kan je bij de keering.
En das fijn, scheelt weer een tandwielkast er af halen.

Afbeelding

Afbeelding

En de keeringen van de voorwielen zijn inderdaad groter zoals vis al zei.
Dus nieuw stempeltje gemaakt, de boel schoon gemaakt en het zat er zo in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze is geheel overleden, das niet zo gek, die moet het hebben van smeervet en er zijn maar weinig mensen die heel de boel uit elkaar halen om er vet op te smeren maar dat lossen we ook wel weer op dalijk.

Afbeelding

Nu alles verwijders is en op de werkbank ligt, gaatje geboord tot in de bronzenbus.

Afbeelding

Afbeelding

Draad getapt en nippel gemonteerd.

Afbeelding

1 door te smeren bronzenbus en dus beter ook voor die keering. 8)

Afbeelding

Vervolgens de rest er in.

Afbeelding

Afbeelding

Bij het andere wiel is het waarschijnlijk niet of slecht gecenterpoint, die ring is er dus uit gekomen.

Afbeelding

Nu kan ik de plaatjes van gerard ff zo gauw niet vinden, dus gebruik ik de oude.

Afbeelding

Geheel plat geslagen.

Afbeelding

Volgende mag duidelijk zijn neem ik aan.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben weer een bol dekseltje.

Afbeelding

Randje goed schoon gemaakt en een randje locktide er in, om de boel goed af te sluiten, als de boel niet goed dicht is komt er vet tussen de rand van het stofplaatje door.

Afbeelding

Plaatje er in leggen.

Afbeelding

Paar klappen met een hamer en hij zit weer.

Afbeelding

Onderkant op dezelfde manier alleen druk ik hem eerst zo vast mogelijk met een pers en dan nog naslaan met een hamer.

Afbeelding

15 minuten gewacht en de boel door gesmeerd, alles in orde. 8)
De rest van de vette bagger komt wel met de tijd op mijn werk met de stoomcleaner.



Remmenstellers hadden er ook geen zin meer in, dus die zijn uit elkaar geweest, schoon gemaakt en met veel vet weer in elkaar gezet.

Afbeelding

1 kant los 1 kant zo vast als een huis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er goed uit he. :evil:

Afbeelding

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » zo 30 nov 2008 22:26

zelfs al waren je remmen laatst gevuld, dan had je zo te zien ook bijna het hek eruit kunnen rijden als je geprobeerd had te remmen

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 30 nov 2008 22:28

Voordat ik er aan begon, remde hij toch wel wat, ja je gelooft het niet maar is echt zo, niet bijster goed maar deed het wel, dat ie niet gelijk is vast geslagen is mij een raadsel.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » ma 01 dec 2008 20:39

Afbeelding

Na een flinke behandeling met de brander en schuurpapier, durf ik dit wel weer aan.

Afbeelding

Afbeelding

Kan niet verder aan deze kant, omdat de keering er nu op moet, die heb ik nog niet.

Speciaal voor ruben. :wink:

Afbeelding

Maar we hebben nog een kant te doen.

Die 4 schroeven om de trommel op zijn plek te houden, zaten echt bizar vast, de trommel ook, gelukkig zit er schroefdraad in om ze er af te drukken, is hetzelfde draad als van de drukkers van de steekassen achter.

Afbeelding

Vettig maar het zijn toch weer zo goed als nieuwe.

Afbeelding

Krijg het gevoel dat deze wagen erg lang buiten heeft gestaan open en bloot.
De langebak is rot, er zit een rotte plek in de cabine, er is een ophangbeugel van de benzinetank weg gerot, er kwam toen 40 ltr water uit de reserveband en als ik zo naar alle remcylinders kijk en op welke plaatsen ik vocht tegen kwam.
Heb van deze kant zelfs een remschoen uit zijn zitting moeten meppen, geheel vast geroest dus.
Maar ja, niks aan te doen.

Afbeelding

Zelfs de trommels zijn toen vernieuwd, lijkt mij niet dat de nummers op de remschoenen en trommels na al die jaren anders nog zichtbaar zijn.

Afbeelding

Net zoals bij de 126 zitten de steekassen en de doppen voor op dezelfde plek vast en gecentreerd.
Hoe krijg je die dingen nou is open, alleen met die afdruk boutjes lukt het nooit.
Eerst haal je alle moeren en veerringen er af.

Afbeelding

Draai je de borgmoer van de afdrukbouten geheel terug en spuit je alles lekker in de kruipolie of wd 40.

Afbeelding

Nu draai je die afdrukbouten flink aan en sla je met een hamer op de rand boven de centreerringen, niet missen anders heeft je schroefdraad auw. :lol:

Afbeelding

Dan springen ze er zo uit, een enkele springt er misschien niet uit maar dat lukt dan wel met de afdrukbouten.

Afbeelding

Vervolgens haal je het afdekplaatje er af en verwijder je de circlip en de ring die er achter zit.
Nu kan je hem met gemak met de bouten verwijderen.
En wat een verassing.
Vocht. :evil:

Afbeelding

Beide moeren kon ik met de hand los draaien, dat voorspeld niet veel goeds.
En inderdaad, die is hemelen. :cry:
2 twijvelaars had ik al en 1 nieuwe.
Deze heeft de knoop door gehakt en d'r gaan nieuwe in.
Eerst op mijn werk spitten, want gratis is altijd lekker, heb al meer een mazzeltje gehad.
Die nieuwe die er trouwens inzat, had maar een dun laagje vet, het is dus niet elkaar gezet zoals het hoort, jammer voor mij.

Afbeelding

Dat lager zit dus ook echt vast op de as.

Afbeelding

Dus met een beitel de kooi en de keering kapot geslagen en verwijderd.

Afbeelding

Nu kan ik er goed bij met de brander en een hamer, draag wel een bril, bij slaan op een lagerschaal kunnen er splinters weg schieten, daar dat materiaal keihard is.

Afbeelding

Maar hij is los, krijg je het op deze manier niet los, ga dan over de schaal heen lassen leggen, door het krimpen van de lassen zal de schaal breken.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » ma 01 dec 2008 23:08

wel lief dat je dat allemaal speciaal voor mij doet hoor :D

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Berichtdoor montji » di 02 dec 2008 10:43

Hier kan ik nu echt van genieten.
m.v.g. montji

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 02 dec 2008 11:26

Ik ook. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » di 02 dec 2008 19:28

niks beter dan gewoon doorbijten en voor de grondige aanpak gaan, heb je hem nou eigenlijk gekocht om te rijden of om maar weer es flink wat te sleutelen te hebben, daar lijkt het verdacht veel op namelijk:D

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 02 dec 2008 19:40

Deze is er gekomen, omdat ik die kon ruilen voor een 126 opknapper die ik had.

Eigenlijk had ie er nog een sloper bij maar dat ging helaas niet door.

En sleutelen is inderdaad het leukst maar voor nu wil ik hem technisch goed hebben, zodat als het rijbewijs er is om er mee te kunnen rijden, voor de huidige benzineprijs hoeven we het niet te laten. :lol:

Voor zo lang het duurt. :cry:

Maar ik ben geen jorrit, als ie klaar is ooit, blijft ie gewoon staan. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » di 02 dec 2008 19:44

ja ben het nog niet vergeten hoe je eraan gekomen bent, maar had ook niet anders verwacht dan dat je hem zou laten staan, en die benzine prijs? hopen dat die zo blijft doorgaan, zo meteen is de benzine nog goedkoper dan diesel, ik zou maar vast je tanks volgooien op een aanhangertje ofzo :P


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten