Hoofdremcilinder lekt

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: Hoofdremcilinder lekt

Berichtdoor Lou58 » za 31 mar 2018 18:07

Guys, Het is inderdaad in zeer nuttig forum. Het is goed om telkens handige tips te krijgen. Zonder zou het ook echt te moeilijk zijn. Ik ben nog niet begonnen met de hoofdremcilinder (eerst de slaapkamer opknappen), maar ik heb nog een vraag. Er zat bij het revisie-setje een kleine rubber ring van ca. 1 cm. Weten jullie waar die hoort? Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit misschien wel de oorzaak is van de (kleine) lekkage. Of zou het toch het verkeerde vet zijn geweest? De cilinder lekt ca. 50 ml per week.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Hoofdremcilinder lekt

Berichtdoor Hoppa69 » za 31 mar 2018 19:16

Denk niet dat die rubber ring de oorzaak van je lekkage is.
Die komt volgens mij aan je bodemklep.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: Hoofdremcilinder lekt

Berichtdoor Lou58 » za 14 apr 2018 19:24

Mannen, ik ben nu nog met een kamer-renovatie in huis bezig, maar over een aantal weken ga ik weer beginnen met de hoofdremcilinder. Ik heb inmiddels ATE remvet en het nieuwe revisiesetje van van Dam is ook aangekomen. Daar is weer een klein rubber ringetje van 1 cm bij. Ik heb geprobeerd of het ringetje op de bodemklep past, maar ik zie niet waar dat moet zitten of hoe het moet werken. Ik zie het onderdeeltje ook niet in de exploded view tekening, die ik van jullie heb. Met respect: enig idee waar dat ringetje moet zitten?

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Hoofdremcilinder lekt

Berichtdoor peter80 » za 14 apr 2018 20:34

Ringetje zit onderin de zuiger, even circlips ringetje eruit en daaronder zit nog wat rommel verstopt :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: Hoofdremcilinder lekt

Berichtdoor Lou58 » zo 22 apr 2018 10:01

Guys, ik heb ontdekt dat de hoofdremcilinder bovenop lekt. Een beetje op de aansluiting van de toevoerleiding vanaf het remvloeistof voorraadvaatje en een beetje uit de ontluchtingsnippel. Vorig weekend heb ik beide punten nog harder aangedraaid. Toch was het volume van het voorraadvaatje weer leeg dit weekend. Gisteren heb ik deze punten weer los gedraaid, helemaal schoon gemaakt met wasbenzine, ingevet met ATE remvet en weer keihard vast gedraaid. Vanochtend zag ik toch weer een druppeltje. Zijn er manieren om dit soort schroefverbindingen beter dicht te krijgen? Lou

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Hoofdremcilinder lekt

Berichtdoor Hoppa69 » zo 22 apr 2018 11:27

Gaat het nou om de trompaansluitingen of de koperringen die onder je aansluiting zitten ?
Het kan ook dat die uit de aansluiting onder het vaatje lekt en dan loopt het via de leiding richting de pomp en lijkt het daar vandaan te komen.

Je kan ook de aansluiting bovenop van je pomp halen, aftoppen met remvloeistof en de volgende dag ff kijken of het gezakt is.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Hoofdremcilinder lekt

Berichtdoor ruben » zo 22 apr 2018 22:17

Koper leiding keihard vastdraaien kan betekenen dat je de trompet eraf draait of deels scheurt. Als je de holle bout los hebt gehad altijd de ringen uitgloeien en anders nieuwe plaatsen, oude ringen worden hard, knijpen niet samen en dichten dan dus ook niet goed af.
Als de ontluchter lekt zit er hoogst waarschijnlijk vuil onder de ontluchter. En trucje van Ruud doen om alles uit te sluiten en dan het bewuste ding goed aanpakken.

Lou58
Hercules Held
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 21:10

Re: Hoofdremcilinder lekt

Berichtdoor Lou58 » zo 29 apr 2018 11:05

De hoofdremcilinder is dicht nu. Zelfs na het rijden gisteren zie ik geen lekkage meer. Top. Mijn dank voor alle support. Lou.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten