Erik's WEP, de BE-07-66
Moderator: ruben
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Tijdens het schilderen van de aanhanger bleek dat de banden toch wel heel slecht waren (diepe droogtescheuren). Bij Kicken in Landgraaf gereprofileerde banden gekocht voor een acceptabele prijs;
De aanhanger staat er nu zo bij (en is dus niet eens meer manoeuvreerbaar in je eentje...);
Bij de lokale bandenboer gevraagd of zij de banden konden monteren. Helaas is dat niet gelukt. Zij gaven aan dat door het reprofileren de omlegdiameter was gekrompen tot 15" en dat past niet meer op 16" velgen. Afgesproken dat zij de buitenbanden weer om de velgen zouden monteren en dat ik verder zou zoeken. Heeft me verder gelukkig niets gekost, maar ik ben wel benieuwd welke firma in het midden van het land in staat is om deze banden te monteren. Toen Kicken de banden bij mij afleverden hadden ze ook nog een dozijn banden bij zich voor de RCKL...De aanhanger staat er nu zo bij (en is dus niet eens meer manoeuvreerbaar in je eentje...);
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Bij de oldtimerdag in Culemborg heb ik samen met de MG van mijn vriendin ingeschreve. Het duo aan klassiekers is al Beauty & the Beast genoemd. De WEP is uiteraard Beauty... Helaas kreeg de MG halverwege de rit zodanige koppelingsproblemen dat de WEP moest bewijzen dat het ook echt een trekpaard is. Dat ging uitstekend, met de MG aan een touw kwam de temperatuur niet boven de 85 graden uit (normale buitentemperatuur...). In de zomer gaat de koppeling van de MG vervangen worden. Leuk klusje voor tussendoor
Een dag later was de oldtimerdag in Drunen. Daar heb ik nog een gedenkwaardig moment op de teller bereikt;
Die oldtimerdag was een kleine show, maar wel leuk met veel vrachtwagens (en ook wat militair spul);
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Het is al weer een lange tijd geleden geweest dat ik een update heb geplaatst. Het zal nog wel even rustig blijven zolang ik met mijn opleiding bezig ben (Tot Februari 201*). Het afgelopen jaar heb ik het minimaal noodzakelijke onderhoud uitgevoerd (smeren, nalopen volgens de instructieboekjes, remmen controleren en stellen etc.). Wel heb ik genoten van zowel het POuwe Stompenbal en het YA328 weekend.
Het bandenverhaal verdiend wel even een update om te voorkomen dat andere mensen mogelijk ook de mist in gaan. De nieuwe banden die ik voor de Polynorm had gekocht leken wat krap. Albert had aangeboden deze banden er bij hem op het werk om te laten leggen en ook daar ging het niet goed. Ik heb de firma Kicken maar even een berichtje gestuurd en wat blijkt;
Voor 1959 is er een verschil tussen Engelse en Amerikaanse inches. 16" Velgen die voor Engels inches zijn gemaakt, zijn bijna 7 mm groter dan velgen met een tegenwoordig correcte inchmaat. Ik mag mijn velgen dus 7 mm (over de diameter heen) af laten draaien voordat de banden gaan passen. Omdat één van de banden al in ingesneden kan ik die nooit meer zwaar belasten. Voor de Polynorm is dat nog niet zo'n ramp omdat de aanganger belast maar 750 kg mag wegen en er dus nooit echt veel druk op de banden zal komen te staan, maar het is wel jammer...
Het bandenverhaal verdiend wel even een update om te voorkomen dat andere mensen mogelijk ook de mist in gaan. De nieuwe banden die ik voor de Polynorm had gekocht leken wat krap. Albert had aangeboden deze banden er bij hem op het werk om te laten leggen en ook daar ging het niet goed. Ik heb de firma Kicken maar even een berichtje gestuurd en wat blijkt;
Voor 1959 is er een verschil tussen Engelse en Amerikaanse inches. 16" Velgen die voor Engels inches zijn gemaakt, zijn bijna 7 mm groter dan velgen met een tegenwoordig correcte inchmaat. Ik mag mijn velgen dus 7 mm (over de diameter heen) af laten draaien voordat de banden gaan passen. Omdat één van de banden al in ingesneden kan ik die nooit meer zwaar belasten. Voor de Polynorm is dat nog niet zo'n ramp omdat de aanganger belast maar 750 kg mag wegen en er dus nooit echt veel druk op de banden zal komen te staan, maar het is wel jammer...
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Zijn nog wel meer verschillen, daarom staat er ook vaak "for britisch Wheels " of "for American Wheels, Ik heb beide soorten op mijn originele velgen liggen. Geloof ook dat de Amerikaanse deelbare velgen een vlak aanligvlak hebben aan de buitenkant en bij de Engelse gaat het buitenste stukje met 5º omhoog dus daarom moeten wij voor Engelse wielen hebben dacht ik.
Precies andersom dus.....
Precies andersom dus.....
- albertvrijborg
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 523
- Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
- Locatie: hoogeveen
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Erik .
Aan beide banden zijn gesneden je zal wel zien als je ze ophaalt weer ...toon onze banden boer die heeft alles geprobeerd maar je komt mm te kort ..
Aan beide banden zijn gesneden je zal wel zien als je ze ophaalt weer ...toon onze banden boer die heeft alles geprobeerd maar je komt mm te kort ..
proud to be scout
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Hoi medelezers, na bijna twee jaar druk studeren en wat andere zaken heb ik gelukkig weer wat tjd om te publiceren. Excuus dat ik jullie zo lang heb laten wachten. Ik ga chronologisch gewoon verder maar ik mee bezig was en kom dan vast wel uit op het punt waar ik nu ben met onderhoud.
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
ben benieuwd, je had een hoop gepland staan dus zal het trouw volgen. Ben je er nog uitgekomen met je banden voor je aanhanger trouwens? heb nog wel een setje "amerikaanse" wielen voor je liggen als je zou willen
- albertvrijborg
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 523
- Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
- Locatie: hoogeveen
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Beter te laat dan nooit Erik...ik ga het zeer zeker volgen
proud to be scout
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Dank jullie!.
Ik heb door allerlei andere zaken nog niet echt aan de aanhanger kunnen werken. De banden die ik heb zijn weliswaar ingesneden, maar op basis van het gewicht wat ze moeten dragen en het feit dat ik de originele velgen wil gebruiken ga ik de velgen af laten draaien.
Ik heb momenteel wat andere prioriteiten dus ik ben nog niet echt aan het zoeken naar een firma die 16" velgen ongeveer 1,5 tot 2 mm kan afdraaien, maar voor tips in het midden van het land houd ik me aanbevolen.
Ik heb door allerlei andere zaken nog niet echt aan de aanhanger kunnen werken. De banden die ik heb zijn weliswaar ingesneden, maar op basis van het gewicht wat ze moeten dragen en het feit dat ik de originele velgen wil gebruiken ga ik de velgen af laten draaien.
Ik heb momenteel wat andere prioriteiten dus ik ben nog niet echt aan het zoeken naar een firma die 16" velgen ongeveer 1,5 tot 2 mm kan afdraaien, maar voor tips in het midden van het land houd ik me aanbevolen.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
In de gereedschapskist had ik een reserve brandstofpomp liggen. Oud en waarschijnlijk niet zo goed meer. Ik heb bij Gertjan Schut een revisiesetje aangeschaft en het gehele huis gezandstraald en gespoten.
Let bij het plaatsen van de revisiesetklepjes op de juiste richting, om te voorkomen dat de pomp de verkeerde kant op zuigt... Het eindresultaat mag gezien worden. Ik blijf de methode hanteren dat alles wat ik reviseer en opknap er ook weer mooi en netjes uit moet zien. Dat zorgt er voor dat ik bij vervanging niet voor verrassingen kom te staan.
Onder de pomp zijn het oude en nieuwe membraan te zien. Het oude membraan is nog niet door, maar is ook niet meer zo robuust.
Let bij het plaatsen van de revisiesetklepjes op de juiste richting, om te voorkomen dat de pomp de verkeerde kant op zuigt... Het eindresultaat mag gezien worden. Ik blijf de methode hanteren dat alles wat ik reviseer en opknap er ook weer mooi en netjes uit moet zien. Dat zorgt er voor dat ik bij vervanging niet voor verrassingen kom te staan.
Onder de pomp zijn het oude en nieuwe membraan te zien. Het oude membraan is nog niet door, maar is ook niet meer zo robuust.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
De brandstofpomp zag er voor de revisie als volgt uit;
Het filter is intern voorzien van een uit messing folie opgebouwd lamellenfilter. Dit filter heb ik voorzichtig met schone benzine gespoeld en rustig laten drogen voor ik het filter weer in elkaar heb gezet, badat ik de afzonderlijke onderdelen van het huis gespoten heb.
Het resultaat heb ik direct maar gemonteerd, omdat ik heel af en toe wat last had van vuiltjes in de brandstoftoevoer. Het afgenomen filter is uiteraard op dezelfde manier gereinigd en gereviseerd en ligt nu als een schoon en strak reserveonderdeel in de voorraad.
Tevens is hier een ongereviseerd brandstoffilter te zien. Ook dit reservefilter is schoongemaakt en gespoten.Het filter is intern voorzien van een uit messing folie opgebouwd lamellenfilter. Dit filter heb ik voorzichtig met schone benzine gespoeld en rustig laten drogen voor ik het filter weer in elkaar heb gezet, badat ik de afzonderlijke onderdelen van het huis gespoten heb.
Het resultaat heb ik direct maar gemonteerd, omdat ik heel af en toe wat last had van vuiltjes in de brandstoftoevoer. Het afgenomen filter is uiteraard op dezelfde manier gereinigd en gereviseerd en ligt nu als een schoon en strak reserveonderdeel in de voorraad.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Tussen het Wep werk door bleek de MG van mijn (toen nog) vriendin kuren te vertonen. Met hulp van Albert hebben we de koppelingsplaat vervangen van de MG;
Naast een brandstoffilter en een brandstofpomp had ik ook nog een reserve ontsteking liggen. Deze is ook schoongemaakt, gereviseerd en geschilderd. Ik heb helaas geen foto kunnen vinden van de gereviseerde versie, maar de reserve ontsteking zag er zo uit, voor ik hem onder handen heb kunnen nemen;
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Een poosje geleden begon de linkerachterkeerring bij de wielas te lekken en heb ik de pakking maar vervangen. Deze winter gaat de keerring zelf ook vervangen worden. De pakking is uiteraard zelf geklopt. Op de foto is de pakking te zien na het kloppen van de gaten voor de tapeinden.
Nadat deze foto is genomen heb ik met een scherp mes de binnenkant pas gemaakt op de naaf zelf en vervolgens de aandrijfas weer geplaatst, waarna ik de buitenkant van de pasing ook weer heb pas gemaakt. De pakking lekt nu in ieder geval niet meer.-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Die pakking is volgens mij om water buiten te houden bij doorwaden en niet om olie tegen te houden van binnen uit, dus niet te lang wachten met die keerring.
Op den duur wordt je vet zo dun dat het door de grote keerring van je naaf binnen in er doorheen gaat en dat vinden je remschoenen niet leuk, tenminste, je doet dan wel langer met je schoenen alleen hij stopt er alleen zo rot op.
Op den duur wordt je vet zo dun dat het door de grote keerring van je naaf binnen in er doorheen gaat en dat vinden je remschoenen niet leuk, tenminste, je doet dan wel langer met je schoenen alleen hij stopt er alleen zo rot op.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
De keerring gaat inderdaad ook dit jaar vervangen worden, net als op zijn minst de rechter voor keerring;
Deze heeft het begeven net na een bandenwissel. Albert Vrijborg en Jan de Weijer reden achter mij toen ik met 75 km/u een shimmy kreeg die er pas na afremmen tot 30 km/u weer uit was. OP een parkeerplaats was bovenstaande foto het resultaat...Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten