Motorwissel.
Moderator: ruben
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Motorwissel.
De motor van m'n 328 is aan vervanging toe.
Hij heeft (na 33.000 zelf ermee gereden km's) flink wat compressieverlies en oliegebruik.
Bij koude motor kon je de zuigers horen rammelen.
Had nog een goede reserve motor staan, dus eerste schoongemaakt en vriesplaatjes vernieuwd.
Daarna in de RAL 6019 gespoten.
Drooglijntje met losse onderdelen.
Alle appendages mat zwart.
Eerst maar eens laten drogen.
Volgende week verder.
Hij heeft (na 33.000 zelf ermee gereden km's) flink wat compressieverlies en oliegebruik.
Bij koude motor kon je de zuigers horen rammelen.
Had nog een goede reserve motor staan, dus eerste schoongemaakt en vriesplaatjes vernieuwd.
Daarna in de RAL 6019 gespoten.
Drooglijntje met losse onderdelen.
Alle appendages mat zwart.
Eerst maar eens laten drogen.
Volgende week verder.
Re: Motorwissel.
Hejj Jan,
op naar de volgende 30.000 km met je nieuwe motor.
groet
Kees
op naar de volgende 30.000 km met je nieuwe motor.
groet
Kees
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Weet ik nog niet Patrick.ga je de oude motor nog reviseren Jan ?
Ik ga hem in ieder geval wel bewaren.
Je weet het maar nooit.
Maar ik zal de "nieuwe" waarschijnlijk niet meer verslijten.
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Da's dan nog 10 jaar Kees.Hejj Jan,
op naar de volgende 30.000 km met je nieuwe motor.
groet
Kees
Ben ik tachtig.
Hoop dat natuurlijk wel te halen, maar ik en 328 .........................
Ik heb al een takel voorop.
Een takel voor het steunwiel, bij een lekke band onderweg, heb ik ook al.
Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk ook een takel nodig voor de bestuurder.
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Begonnen met de opbouw.
Vliegwiel weer gemonteerd, met natuurlijk een nieuwe vliegwielkeerring en een nieuw toplager.
Nu de rechterzijde met een nieuwe spuitstukpakking.
Tapeinden van de flensbevestiging waren niet meer te redden.
Afgeslepen en uitgeboord.
De flens wordt met bouten en moeren vastgezet.
Vliegwiel weer gemonteerd, met natuurlijk een nieuwe vliegwielkeerring en een nieuw toplager.
Nu de rechterzijde met een nieuwe spuitstukpakking.
Tapeinden van de flensbevestiging waren niet meer te redden.
Afgeslepen en uitgeboord.
De flens wordt met bouten en moeren vastgezet.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Motorwissel.
Die spuitstukpakking, had je die nog liggen of zelf gemaakt jan ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Die had ik nog liggen Ruud.Die spuitstukpakking, had je die nog liggen of zelf gemaakt jan ?
Heb ik misschien wel acht of negen jaar gelegen gekocht (drie stuks) via ...... Weet ik niet meer.
Marktplaats of de GAF site.
In ieder geval via Internet.
Zien er "kartonachtig" uit. maar bestaan uit twee lagen, met daartussen een wapening van aluminium o.i.d.
Heb geen idee van wat voor materiaal ze eigenlijk gemaakt zijn.
Ze zijn wel goed.
Een jaar of zes geleden had ik een lekke spuitstukpakking en heb er toen zo'n nieuwe tussen gezet.
Zit er nog steeds en is perfect.
Helaas heb ik de gegevens van de verkoper niet meer.
Ik weet nog wel, dat in hem toen telefonisch heb gesproken.
Hij zei toen, dat hij ze zelf gemaakt had.
Heb er nu nog één liggen, maar die doe ik natuurlijk niet weg.
Jan.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 216
- Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Motorwissel.
Ik heb toevallig een week of 2 geleden een setje klepdekselpakkingen en een in/uitlaatspruitstuk pakking gekocht bij v. Dam. De spruitstukpakking kostte slechts een 10je, dus dat is de moeite niet.
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Ik heb toevallig een week of 2 geleden een setje klepdekselpakkingen en een in/uitlaatspruitstuk pakking gekocht bij v. Dam. De spruitstukpakking kostte slechts een 10je, dus dat is de moeite niet.
Ik dacht dat ze op waren ??????
Heb je er gekocht voor een 126/314 of voor een 328 motor ?
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Motorwissel.
Ben bij van Dam geweest.
1 kist vol met spruitstukpakkingen voor de 126/314
Voor de dikke niet jan en ik ben daar heel de dag aan het zoeken geweest.
Moet wel zeggen, dan heb je nog niet alles gezien, schijnen nog kisten te zijn die nog niet uitgepakt zijn, dus het zou kunnen maar ik denk het niet.
1 kist vol met spruitstukpakkingen voor de 126/314
Voor de dikke niet jan en ik ben daar heel de dag aan het zoeken geweest.
Moet wel zeggen, dan heb je nog niet alles gezien, schijnen nog kisten te zijn die nog niet uitgepakt zijn, dus het zou kunnen maar ik denk het niet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 216
- Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Motorwissel.
Ik heb toevallig een week of 2 geleden een setje klepdekselpakkingen en een in/uitlaatspruitstuk pakking gekocht bij v. Dam. De spruitstukpakking kostte slechts een 10je, dus dat is de moeite niet.
Ik dacht dat ze op waren ??????
Heb je er gekocht voor een 126/314 of voor een 328 motor ?
Sorry voor de valse hoop dan, ik had er idd eentje voor de 126..
Re: Motorwissel.
Die spruitstukpakkingen heb ik gemaakt zo'n 10 jaar terug. Heb ik gestanst uit 2 zijdig pakkingmateriaal opgebracht op een alu honingraat. Was toen bij de groothandel te koop, weet niet of het er nog is. De stansvorm heb ik nog, kan ze wel weer in productie nemen indien gewenst.
Heb nooit feedback gehad over houdbaarheid of kwaliteit van de pakkingen, kan alleen zeggen dat de 4 die ik zelf op 328's en 126's gezet heb al jaren lekvrij zijn.Voordeel is dat oneffenheden op de pasvlakken goed opgevuld worden. De originele pakkingen hebben het metaal aan de buitenzijde zitten, dat vult niks op en het materiaal er tussen brand/blaast zo weg. De pakking is voor 328 maar kan met een blikschaar aan de uiteinden goed pas geknipt worden voor 126/314.Er zijn hier ook leden met zo'n pakking in gebruik...dussss reacties welkom.
Heb nooit feedback gehad over houdbaarheid of kwaliteit van de pakkingen, kan alleen zeggen dat de 4 die ik zelf op 328's en 126's gezet heb al jaren lekvrij zijn.Voordeel is dat oneffenheden op de pasvlakken goed opgevuld worden. De originele pakkingen hebben het metaal aan de buitenzijde zitten, dat vult niks op en het materiaal er tussen brand/blaast zo weg. De pakking is voor 328 maar kan met een blikschaar aan de uiteinden goed pas geknipt worden voor 126/314.Er zijn hier ook leden met zo'n pakking in gebruik...dussss reacties welkom.
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Ik neem aan, dat de mijn eerdere commentaar hebt gelezen:Er zijn hier ook leden met zo'n pakking in gebruik...dussss reacties welkom.
"Ze zijn wel goed.
Een jaar of zes geleden had ik een lekke spuitstukpakking en heb er toen zo'n nieuwe tussen gezet.
Zit er nog steeds en is perfect.
Helaas heb ik de gegevens van de verkoper niet meer.
Ik weet nog wel, dat in hem toen telefonisch heb gesproken.
Hij zei toen, dat hij ze zelf gemaakt had.
Heb er nu nog één liggen, maar die doe ik natuurlijk niet weg."
Ze zijn dus echt goed.
De pakking die ik een jaar of zes/zeven geleden vernieuwd heb, zit er nog steeds tussen.
Ik heb er nu nog maar 1 liggen, maar ik zou er zo weer een stuk of twee van je bij kopen.
Ik moet wel zeggen, dat je een spruitstuk na het vernieuwen van een pakking een paar keer moet aanhalen.
Dat heeft niets met deze pakking te maken, maar dat moet met iedere spruitstukpakking.
Ik doe dat meestal na 200 - 500 en 1000 km en verder 1 x per jaar alle moeren controleren.
Ik bedoel hiermee natuurlijk wel: "Vast = vast". Dus niet overdrijven.
Als je niet ze veel km's maakt kun je dat ook vervangen door "na 2 - 5 en 10 maal warm-koud en daarna 1 x per jaar.
Re: Motorwissel.
Had ik gelezen ja... Zal eens uitzoeken of dat materiaal nog leverbaar is, denk het wel... Stans ik weer een serie, kan nooit kwaad.
Terug naar “Techniek algemeen”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast