Olie bij koelvloeistof. Daarnaast een te lage oliedruk

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Moj8008
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: do 04 jul 2013 23:33

Olie bij koelvloeistof. Daarnaast een te lage oliedruk

Berichtdoor Moj8008 » vr 02 aug 2013 19:02

Hallo allen,

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een nette web. Nu loop ik tegen behoorlijk wat achterstallige onderhoud aan. De vorige eigenaar is er niet zo netjes op geweest als ik gehoopt had.
Wat er nu aan de hand is is dat ik bij mijn koelvloeistof olie krijg. Daarnaast zakt de oliedruk onder het rijden als de daf warm is onder 1 bar. Vervolgens loopt de motor warm en komt er behoorlijk wat druk op het koelsysteem te staan. De motor kookt dan nog net niet. 97 grade ongeveer. Als ik vervolgens de druk van het koelsysteem afhaal dan koelt hij weer snel tot onder de 90 grade. Vaak zelfs onder de 85 grade.

Ik dacht dat de druk via de kop kwam. Dus ik heb de koppakking vervangen. Deze zat er inderdaad niet mooi op. Verkeerd om. En ik kon met heel weinig moeite de bouten losdraaien.

De meest logische, wat ik me kan bedenken is dat de olie via de oliekoeler bij het water komt. En dat ik daar dan ook veel druk verlies. Het rare is dat ik op 300 km niet eens zo veel olie heb gebruikt. Toch wel een liter maar dat zou er niet voor moeten zorgen dat mijn oliedruk zo laag is.

Heeft iemand een idee. Ik weet het niet meer.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Olie bij koelvloeistof. Daarnaast een te lage oliedruk

Berichtdoor Dikkie » vr 02 aug 2013 19:43

Mijn oliedruk is stationair met warme motor ook krap iets meer dan 1 bar, maak je daaar geen zorgen om. Zodra ik ook maar een klein tikje gas geef zit-ie weer op 2,5. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat dat bij jou niet zo is..

Allereerst: oliepeil. Hoeveel zit er nog in? Hoeveel blijft er daarvan over na even draaien?

Enige plek waar ik met mijn vorige motor ook al gezeur mee had, was de pakking onder de koelribben in het oliekoelhuis. Maar hierover heb je al een draadje lopen.. enne, je hebt ook een draadje lopen waar je vraagt om een ander motorblok.
Mijn vraag aan jou is dan dus: wat wil je nou? Wil je die oliekoeler aanpakken, waarvan je al dacht dat die het probleemwas? Wil je je motor weer in orde maken? Of wil je jouw motor aan de kant schuiven en een kant en klare kopen (wat ik afraad)?
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Olie bij koelvloeistof. Daarnaast een te lage oliedruk

Berichtdoor Kees64 » vr 02 aug 2013 19:54

Hejj,

Heel makkelijk te zien of er olie in je koelwater zit.
Olie drijft op water.
dus: radiator helemaal volgieten tot aan de dop, dan zie je of er olie in zit.

Groet
Kees


PS: Mijn oliedruk ongeveer 1,5 bar tijdens het rijden als hij warm is. Bij koude motor meer als 2.
Dit is trouwens pas nadat ik de olieleiding naar de oliedrukmeter vervangen heb! daarvoor stond hij op 2 bar bij warme motor.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 1 gast