nog een keer over banden

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

joop
Matgroentje

nog een keer over banden

Berichtdoor joop » do 20 okt 2011 19:29

goedenavond,

toch nog weer even over banden voor m'n ya126:
er wordt veel gehemeld over de 9J*20 wielen van een unimog als alternatief voor de daf-wielen, meestal in combinatie met de 10,5*20 banden.
nou heb ik zo'n unimog wiel met band eens naast een daf wiel/band gezet; ik vind ze wel erg veel groter! (ik weet niet eens of ik het wel mooier vind)
nou m'n vraag, puur uit onschuld, onwetendheid: waarom niet een 9*20 band/wiel? of bestaat deze combinatie niet, of rijdt dit voor geen meter, of is het in het terrein niks?
( ik zit aan 4 nieuwe band vast, en wil dit graag wel in een keer goed doen!)

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 20 okt 2011 21:22

10.5x20 is qua omtrek ongeveer 10% groter.

Dat betekent dat je bij hetzelfde toerental meer km/h rijdt.
Vooral op de snelweg maar ook op de N wegen is dat helemaal super, dan is 2100 toeren opeens ook genoeg om rond de 80 te rijden.

Qua verbruik heb ik geen verschil gemerkt.
In het terrein heb ik nog geen verlies aan trekkracht gezien, ook optrekken is geen enkel probleem.

ik vind 10.5x20 net iets stoerder dan gewoon, 12.5 vind ik nogal lomp (sorry Philip en Rogier) en je moet dan met de slijptol aan de gang.

ow ja, 10.5 x 20 is nogal verkrijgbaar wat je terugziet in de prijzen. Je kunt (ff zoeken op unimog.nl) een knap setje scoren voor een schappelijke prijs zowel nieuw als gebruikt.

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » do 20 okt 2011 22:11

In aanvulling.. ik heb nu nog maar 1 grote rit gemaakt met de 10.5x20 unimogs (ALV zeewolde), maar het viel me snel op de de kilometerteller nu bijna 1 op 1 gelijk loopt met de tomtomsnelheid. An sich wel prettig, met een goede motor heb je zoveel meer rust in de tent bij hetzelfde tempo. Alleen daar was iets mee bij mij.. :lol:

10,5x20 zijn volgens mij veel beter te krijgen dan de 9x16 nato's. Ikzelf heb nu 10,5x20 NATO's, gekocht bij Ronald van Dutch Army Fields. Die heeft nog een aardig partijtje liggen. Je ziet ze ook vaak langskomen op unimog.nl.

En over de grootte.. tja, reken maar na. 37cm meer omtrek, en je band is in plaats van 85 nu ineens 93 centimeter hoog. Je daf stijgt dus (93-85)/2= 4cm. Dit verschil zie je bijna niet, maar de bandjes ogen wel net ff wat stoerder.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Philip R.J. Beekman
Erelid
Contacteer:

Banden

Berichtdoor Philip R.J. Beekman » vr 21 okt 2011 10:19

Bij Commerce in Nieuwediep kun je nieuwe (merk) banden op unimogvelg uitzoeken voor € 100,- p/st.
Door het juiste te doen vreest gij niemand.

joop
Matgroentje

nog een keer over banden

Berichtdoor joop » zo 23 okt 2011 00:33

9J*20 met 10.5*20 gemonteerd: ja, dat rijd anders, minder zenuwachtig, minder geluid, minder toeren: twordt steed mooier

bastiaan
Professioneel Pedaal Prutser

Berichtdoor bastiaan » zo 23 okt 2011 11:43

geloof de mensen hier nou maar, je zult echt geen spijt krijgen van een setje 10.5x20
en als je helemaal voor lekker rijden gaat dan geen nato's nemen maar bv michelin xl.

succes met de keuze die je maakt :D

gr bastiaan

markwise
Vierwielend Vooruit

Berichtdoor markwise » zo 23 okt 2011 11:52

Ga ik gewoon ff een beetje azijn pissen :-)
Als ik eea hierboven lees denk ik : wow, dat is super, zou ik ook wel willen
Maar als ik dan een foto zie denk ik echt: blegh, ziet er niet uit onder een daf...

hans
Matgroentje

Berichtdoor hans » zo 23 okt 2011 13:01

Klop alle maal wel een beetje, naar mijn mening dan. Vind het ook niet echt een gezicht met unimog velgen er onder en andere reservebanden maar rij er nu zelf al weer 4 jaar mee rond en wil echt geen ander (ik heb er dunlop op zitten) rij toch ca 1000 km per jaar en daar zitten ook stukken bij van 200 km en in het verleden ook redelijk wat terrein mee gereden. Vind het comfort en de toeren en het bijna overal voorhanden hebben het belangrijkste. Groot nadeel is dus dat je een reserveband mee moet nemen in de bak.
Gr Hans

Marcel de Boorder
Hercules Held

Berichtdoor Marcel de Boorder » zo 23 okt 2011 13:39

Het begint erop te lijken dat je niet zo heel veel keuze meer hebt: ik zou het liefste met 9.00 X 16 nato blijven rijden, dat vind ik het mooist. Maar ik ben al een paar keer op de koffie gekomen, zowel met gebruikte als gecoverde 9.00 X 16. De gebruikte banden bleken bij montage op de velg al hoogteslag te hebben en bij de gecoverde banden duurde dat een maand of drie. Eigenlijk ook wel logisch: bij het coveren wordt alleen het loopvlak vervangen en je hebt dus gewoon een oude band met een nieuw loopvlak. En je loopt dus het risico dat de band al vrij snel op zijn oude plaats weer door de hoefjes zakt ...

Nieuwe nato's in de originele maat zijn volgens mij niet te krijgen (tenminste: ik kan ze niet vinden) en dus moet je wat anders.

Nieuwe Michelins zijn schrikbarend duur (voor vier bandjes koop je bijna een opknap-daf).

Dus zit ook ik, hoewel veel minder mooi, ook aan de unimogwielen en -banden te denken.
Ik heb wel gezien dat er nog oorlogsbanden voor de dodge zijn in de maat 9.00 X 16 (armyparts4u). Is dat nog een alternatief? Heeft er iemand ervaring mee?
See YA!

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)

Berichtdoor Hoppa69 » zo 23 okt 2011 14:18

Groot nadeel is dus dat je een reserveband mee moet nemen in de bak.
Had toen d'r tijd een klapband en geen reserveband in de bak.

Dus kapotte band er af en aan de andere zijde ook de nog goede band, die achterin gegooid en beide steunwielen gemonteerd.

Kan je dus verder rijden en heb je nog 1 unimog reservewiel in je bak liggen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

apenboom
Knipperlichtje

banden

Berichtdoor apenboom » zo 23 okt 2011 14:20

banden 9.00-16 nieuw zijn wel te koop
bij v dam in bennekom
maar hij vraagt wel 200 euro p.st

pietjedaf
Cabine Coureur

Berichtdoor pietjedaf » zo 23 okt 2011 15:54

Afbeelding

lijkt toch goed dit is mijn terrein set heb ook nog set voor op de weg

pieter

Reinald
Knipperlichtje

Berichtdoor Reinald » zo 23 okt 2011 18:53

hoi pieter

Lijkt inderdaad goed die bandjes!!
kun je veel verschil merken in terrein met dat tractor profiel?

Gr Reinald

pietjedaf
Cabine Coureur

Berichtdoor pietjedaf » zo 23 okt 2011 19:42

in de modder heel veel verschil,in het zand werk het minder dan ff wegbandjes erop met nato profiel.

pieter

Dikkedaf
Hercules Held

banden

Berichtdoor Dikkedaf » zo 23 okt 2011 23:18

Zelf heb ik niets met het gebruik van een andere bandenmaat, als je comfortabel wilt rijden kies dan een Range Rover o.i.d. Maar goed, smaken verschillend.

Marcel de Boorder vraagt of de zgn Dodge banden 6.00 x 16 met "oorlogsprofiel" wat is. Het profiel is prima, maar je op moet letten of de banden wel de juiste maat hebben! Uitleg: in het verleden heeft de KL Engelse, Canadese en Amerikaanse voertuigen in de bestanden gehad, deze waren ook uitgerust met 6.00 x 16 banden. Alleen is de Engelse wijze van bevestiging van de band op de velg d.m.v. een soort van splitvelg en de Amerikaanse wijze met een losse velgrand. Op de banden stond dan "for british wheels" of "for american wheels". Voor de YA 126, YA 314, YA 328, is er voor de Amerikaanse wijze gekozen. Een andere mogelijk was voor de deze vermelding het feit dat de Engelse en de Amerikaanse inch voor 1958 licht van elkaar verschilden (2,539954 versus 2,540005 mm). Er is een partij banden op de markt gekomen die in het verre oosten gemaakt zijn, maar op basis van een "for british wheels" band als voorbeeld. Dat staat alleen niet op die band vermeld. En laten die banden dan te ruim om je velg zitten!!!! Dus controleer de juiste maat voordat je ze koopt.

Succes,

Erik
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"

Terug naar “Techniek YA126”