Unimog 404
Moderator: ruben
-
- Matgroentje
- Berichten: 8
- Lid geworden op: ma 09 mei 2011 17:45
- Locatie: Kleve (Duitsland 5 km van Millingen a/d Rijn)
Je kunt hem ook gewoon ronddraaien met de start motor, haal dan wel eerst de voedingskabel van de bobine af!! anders krijg je vuurwerk! .
Maar even terug te komen op je Unimog, je rijdt hem als landbouw voertuig!!
Dit Kan en mag officieel niet , want als je aangehouden wordt door iemand van de KLPD of door iemand die wel weet hoe het zit heb je echt een probleeem! .
Het zit namelijk zo (ik heb zelf een aantal trekkers en heb ook een Unimog 404 gehad)
Een Unimog wordt gecontroleerd op stamkaart, dat wil zeggen dat de KLPD en ook de RDW het voertuig invoert op chassisnr. de fabriek heeft een kaart waarop staat waarop het voertuig van de band is gerolt, Het is een landbouwvoertuig indien deze affabriek is voorzien van Hefinrichting en PTO (aftakas) zowel voor (en/of ) achter, dus geschikt voor landbouwdoeleinden!. Dit is in jouw geval dus niet zo, Brandstof maakt niet uit.
Dus je rijd dus met een voertuig dat GEEN landbouwvoertuig is!! , De politie kanje dus een bekeuring geven voor:
- Rijden zonder geldige papieren/rijbewijs
-Rijden met een niet toegelaten voertuig
-Rijden met een niet verzekerdvoertuig (is een vrachtwagen en geen landbouwvoertuig)
-Rijden zonder geldige APK
Je kunt zelf uittellen wat dit gaat kosten!!
Dus de regel van ik verzeker hem als landbouwvoertuig en hang er een afgeknotte driehoek op gaat in dit geval niet op .
Je kunt hem wel verzekeren als voertuig met beperkte snelheid (is een soort landbouwvoertuig) . echter dan moet wel de versnellingen geblokeerd staan! .
Wat is het verschil . Een landbouwvoertuig kan en mag constructief sneller dan 25 km/h , rijdt je met een officieel landbouwvoertuig bijv 60 km/h dan krijg je alleen een bekeuring voor te hard rijden , verder niets.
Een voertuig met beperkte snelheid, KAN en MAG niet harder kunnen rijden dan 25 km/h, dus constructief! , dus als je de versnellingen blokkeerd zodat hij maar 25 km/h kan (maximaal) dan mag je er mee rijden, in jouw geval! , maar de constuctie moet zo zijn dat deze niet met kleine handeling ongedaan temaken is! .Kan dit wel dan heb je dus een probleem .
Dit geld dus ook als je met een DAF gaat rijden!!.
Ze controlleren dit echt, vooral omdat er al diverse ongelukken met unimog gebeurd zijn!!
Vele zijn zg. aannemers uitvoering, en zijn dus officieel een vrachtwagen!! .
Hopenlijk kun je er iets mee, maar kijk ander bij de RDW, bij byzondere voertuigen
In iedergal toch veel plezier gewenst.
Maar even terug te komen op je Unimog, je rijdt hem als landbouw voertuig!!
Dit Kan en mag officieel niet , want als je aangehouden wordt door iemand van de KLPD of door iemand die wel weet hoe het zit heb je echt een probleeem! .
Het zit namelijk zo (ik heb zelf een aantal trekkers en heb ook een Unimog 404 gehad)
Een Unimog wordt gecontroleerd op stamkaart, dat wil zeggen dat de KLPD en ook de RDW het voertuig invoert op chassisnr. de fabriek heeft een kaart waarop staat waarop het voertuig van de band is gerolt, Het is een landbouwvoertuig indien deze affabriek is voorzien van Hefinrichting en PTO (aftakas) zowel voor (en/of ) achter, dus geschikt voor landbouwdoeleinden!. Dit is in jouw geval dus niet zo, Brandstof maakt niet uit.
Dus je rijd dus met een voertuig dat GEEN landbouwvoertuig is!! , De politie kanje dus een bekeuring geven voor:
- Rijden zonder geldige papieren/rijbewijs
-Rijden met een niet toegelaten voertuig
-Rijden met een niet verzekerdvoertuig (is een vrachtwagen en geen landbouwvoertuig)
-Rijden zonder geldige APK
Je kunt zelf uittellen wat dit gaat kosten!!
Dus de regel van ik verzeker hem als landbouwvoertuig en hang er een afgeknotte driehoek op gaat in dit geval niet op .
Je kunt hem wel verzekeren als voertuig met beperkte snelheid (is een soort landbouwvoertuig) . echter dan moet wel de versnellingen geblokeerd staan! .
Wat is het verschil . Een landbouwvoertuig kan en mag constructief sneller dan 25 km/h , rijdt je met een officieel landbouwvoertuig bijv 60 km/h dan krijg je alleen een bekeuring voor te hard rijden , verder niets.
Een voertuig met beperkte snelheid, KAN en MAG niet harder kunnen rijden dan 25 km/h, dus constructief! , dus als je de versnellingen blokkeerd zodat hij maar 25 km/h kan (maximaal) dan mag je er mee rijden, in jouw geval! , maar de constuctie moet zo zijn dat deze niet met kleine handeling ongedaan temaken is! .Kan dit wel dan heb je dus een probleem .
Dit geld dus ook als je met een DAF gaat rijden!!.
Ze controlleren dit echt, vooral omdat er al diverse ongelukken met unimog gebeurd zijn!!
Vele zijn zg. aannemers uitvoering, en zijn dus officieel een vrachtwagen!! .
Hopenlijk kun je er iets mee, maar kijk ander bij de RDW, bij byzondere voertuigen
In iedergal toch veel plezier gewenst.
Sommige mensen vinden me maf, daarom rijden we deze Daf!
- Marcel van Ee
- Hercules Held
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
- Locatie: Boskoop
Voor zover ik weet is ie uberhaupt niet bekend bij de RWD. Heb hem nog geen kilometer van de grens gekocht, en komt voor zover ik weet gewoon van het belgische leger af.
Sommige zeggen inderdaad dat het zonder hef/PTO geen landbouw voertuig is, maar veel mensen ook wel... Er zijn genoeg mensen die met een 404 op landbouw rijden zonder problemen.
Wat bedoel je met aannemers uitvoering?
Denk trouwens dat als ik mn Unimog verkocht heb, ik eerst nog maar voor een jaartje een goede brommer koopt (Kreidler of Honda) en daarna wel weer een DAF.
Sommige zeggen inderdaad dat het zonder hef/PTO geen landbouw voertuig is, maar veel mensen ook wel... Er zijn genoeg mensen die met een 404 op landbouw rijden zonder problemen.
Wat bedoel je met aannemers uitvoering?
Denk trouwens dat als ik mn Unimog verkocht heb, ik eerst nog maar voor een jaartje een goede brommer koopt (Kreidler of Honda) en daarna wel weer een DAF.
-
- Matgroentje
- Berichten: 8
- Lid geworden op: ma 09 mei 2011 17:45
- Locatie: Kleve (Duitsland 5 km van Millingen a/d Rijn)
Aannemers uitvoering wil zeggen Unimog met laadbak, meestal een kiepbak die NIET voorzien is van PTO (aftakas) en hefrichting, dit zijn dus officieel vrachtwagens, dat er in Nederland een aantal rond rijden als zijnde landbouwvoertuigen is zo, dat weet ik ook, maar indien van deze Unimog de hogere versnelling NIET geblokkeerd zijn , dus dat hij harder kan rijden dan 25 km/h is het officeel GEEN landbouwvoertuig, krijg je met zo'n voertuig een ongeluk, dan kun je een hele zware pijp roken,( de verzekering kan dus weigeren uitbetalen, omdat het geen landbouwvoertuig of voertuig met beperkte snelheid betreft.
Het grote probleem is dat het merendeel van de politie en ook vele anderen niet weten hoe de regelgeving in elkaar zit met dit soort voertuigen.
Er wordt wel degelijk gecontrolleerd hierop, zeker omdat er nogal wat ongelukken met z.g Unimogs gebeurd zijn met jonge bestuurders.
Ik weet dit omdat ik zelf een unimog op landbouw verkeer heb toegelaten, deze had af fabriek geen hef inrichting!!, en omdat ik een GV kenteken wou hebben (ik woon in de grensregio) werd dit dus geweigerd, maar omdat ik na schouwing bij de RDW kon aantonen, dat het een z.g bosbouwvoertuig betrof (zware lier met steunblad, voor bomen te lieren/bergen), kreeg ik toch een GV-kenteken (Bosbouwvoertuig heeft dezelfde regels ald landbouwvoertuig. Ik hoefde hem dus niet de blokkeren, alleen als ik harder rijd dan 25 km/h dan krijg ik een bekeuring voor te hard rijden!.
Mijn oude Unimog 404 heb ik terug laten keuren naar B-rijbewijs, dus personenauto, dit kan omdat hij een ledig gewicht heeft van minder dan 3500 kg, dit kan ook met de DAF ya 126!.
In iedergeval veel plezier met wat je ook besluit te gaan rijden!
Het grote probleem is dat het merendeel van de politie en ook vele anderen niet weten hoe de regelgeving in elkaar zit met dit soort voertuigen.
Er wordt wel degelijk gecontrolleerd hierop, zeker omdat er nogal wat ongelukken met z.g Unimogs gebeurd zijn met jonge bestuurders.
Ik weet dit omdat ik zelf een unimog op landbouw verkeer heb toegelaten, deze had af fabriek geen hef inrichting!!, en omdat ik een GV kenteken wou hebben (ik woon in de grensregio) werd dit dus geweigerd, maar omdat ik na schouwing bij de RDW kon aantonen, dat het een z.g bosbouwvoertuig betrof (zware lier met steunblad, voor bomen te lieren/bergen), kreeg ik toch een GV-kenteken (Bosbouwvoertuig heeft dezelfde regels ald landbouwvoertuig. Ik hoefde hem dus niet de blokkeren, alleen als ik harder rijd dan 25 km/h dan krijg ik een bekeuring voor te hard rijden!.
Mijn oude Unimog 404 heb ik terug laten keuren naar B-rijbewijs, dus personenauto, dit kan omdat hij een ledig gewicht heeft van minder dan 3500 kg, dit kan ook met de DAF ya 126!.
In iedergeval veel plezier met wat je ook besluit te gaan rijden!
Sommige mensen vinden me maf, daarom rijden we deze Daf!
In het contactslot was iets afgebroken, dus gisteren eindelijk een nieuwe erin gezet.
Startten na een maand stilstaan vrijwel meteen. Alleen als ik snel het gas intrapte wilde die afslaan.
Vandaag wilde die ineens niet meer startten... En toen ook weer een lege accu.
Maargoed, ik had de Mercedes garage gemail voor een prijsopgave van wat het zou kosten om hem af te laten stellen. Krijg ik als antwoord dat ie te oud is...
Bij deze dus weer een oproep aan de mensen hier (of als jullie iemand kennen): Wie kan voor mij tegen betaling de kleppen, ontsteking en carburateur afstellen?
Startten na een maand stilstaan vrijwel meteen. Alleen als ik snel het gas intrapte wilde die afslaan.
Vandaag wilde die ineens niet meer startten... En toen ook weer een lege accu.
Maargoed, ik had de Mercedes garage gemail voor een prijsopgave van wat het zou kosten om hem af te laten stellen. Krijg ik als antwoord dat ie te oud is...
Bij deze dus weer een oproep aan de mensen hier (of als jullie iemand kennen): Wie kan voor mij tegen betaling de kleppen, ontsteking en carburateur afstellen?
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Die is er wel.
http://www.unimog.nl/
Maar goed, het is een gezellig forum hier en veel kan.
Kijk maar naar de dikke daf's en generators die hier voorbij komen.
http://www.unimog.nl/
Maar goed, het is een gezellig forum hier en veel kan.
Kijk maar naar de dikke daf's en generators die hier voorbij komen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten