Homokineet rechts voor
Moderator: ruben
- Marcel van Ee
- Hercules Held
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
- Locatie: Boskoop
Homokineet rechts voor
Hier ook problemen met de rechtvoorwiel aandrijving...
Een tijdje geleden blokkerde opeens het rechtvoorwiel... kon niet ontdekken waaraan het lag. Echter is het nu wel duidelijk.
Mijn homokineet ligt in 2e (de blokjes zijn afgebroken en is nu deelbaar zegmaar)
Is deze uit de daf te halen zonder de fusee pennen los te halen??
Dit deel (tandwielkast zeide) is losgebroken..)
En heeft iemand voor mij een andere? (en wat moet hij kosten..)
Een tijdje geleden blokkerde opeens het rechtvoorwiel... kon niet ontdekken waaraan het lag. Echter is het nu wel duidelijk.
Mijn homokineet ligt in 2e (de blokjes zijn afgebroken en is nu deelbaar zegmaar)
Is deze uit de daf te halen zonder de fusee pennen los te halen??
Dit deel (tandwielkast zeide) is losgebroken..)
En heeft iemand voor mij een andere? (en wat moet hij kosten..)
Laatst gewijzigd door Marcel van Ee op di 01 feb 2011 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8782
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Een andere heb ik niet voor je maar verwijderen en vervangen zonder de fussee's los te maken gaat hem echt niet worden.
En als je de boel een beetje kan opvangen, dan hoeven alleen de fussee's maar los en achter het plaatje op je naaf alleen die borgclip voor de as en de rest kan je in elkaar laten zitten.
En als je de boel een beetje kan opvangen, dan hoeven alleen de fussee's maar los en achter het plaatje op je naaf alleen die borgclip voor de as en de rest kan je in elkaar laten zitten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- Marcel van Ee
- Hercules Held
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
- Locatie: Boskoop
Dacht ik ook al aan.. alleen 1 plaatje op de as uit de tandwielkast is er ook af. Waardoor er nu ook een aantal naaldlagers van weg zijn.. (boutjes afgebroken)
Dus uitboren tapppen ect ect is een beetje veel werk onder de daf.
Heeft Peter (http://www.carrosseriebedrijfpeter.nl/) die homokineten??
* *een ander is in middels onderweg.. ik zal foto's maken bij het er in zetten..
mzzl
Dus uitboren tapppen ect ect is een beetje veel werk onder de daf.
Heeft Peter (http://www.carrosseriebedrijfpeter.nl/) die homokineten??
* *een ander is in middels onderweg.. ik zal foto's maken bij het er in zetten..
mzzl
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 213
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
- Locatie: deventer
homokineten
..... niet te enthousiast
van dam heeft ze niet meer compleet liggen....
van dam heeft ze niet meer compleet liggen....
-
- Cabine Coureur
- Berichten: 405
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
- Locatie: mijdrecht
sorry dat ik even vermanend reageer
we moeten wel de onderdelen naar hun naam noemen
dan blijft het voor iedereen duidelijk de Daf heeft geen homokineten
maar gewoon steekassen met dubbele kruiskoppeling
"Homokinetisch" betekent ‘een gelijke snelheid hebbend’ (in dit geval hoeksnelheid). De uitgaande as van de homokinetische koppeling heeft op ieder moment dezelfde hoeksnelheid als de ingaande as. Dit in tegenstelling tot de cardanische koppeling, waarbij, bij een constante hoeksnelheid van de ingaande as, de uitgaande as een afwisselend hogere en lagere hoeksnelheid heeft, waarbij deze fluctuaties groter zijn naarmate de knikhoek van de koppeling groter is.
De homokinetische koppeling is in 1928 uitgevonden door Alfred Hans Rzeppa, die als ingenieur werkzaam was bij Ford. Deze koppeling bestaat uit een kooi en een binnenbol, die beide gleuven hebben waarin stalen kogels kunnen bewegen. Er bestaan echter ook andere constructies, waarvan sommige reeds eerder bekend waren, zoals in de toenmalige DKW F1.
Homokinetische koppelingen zijn onmisbaar in een voorwielaangedreven auto. Zij zorgen ervoor dat de wielen met een gelijkmatige hoeksnelheid worden aangedreven, ook bij een grote stuuruitslag (ca. 50° is geen probleem). Als hier een cardanische koppeling zou zijn gebruikt (zoals vroeger bij onder andere de Citroën Traction Avant en de eerste uitvoeringen van de Citroën 2CV), zou bij grote stuuruitslag (bijvoorbeeld bij parkeerbewegingen) de auto schokkerig rijden.
Bij een achterwielaangedreven auto hoeft de cardanas slechts een kleine knikhoek te maken vanwege de vering van de achteras. Doordat deze knikhoek klein is, kan hier worden volstaan met een eenvoudiger cardanische koppeling. Bovendien bevat een cardanas meestal twee cardankoppelingen, zodat van de hierdoor driedelige cardanas (het verlengde van) het eerste en het derde deel evenwijdig zijn. Dit levert eveneens een gelijkmatige overbrenging. Sommige achterwielaangedreven auto's hebben echter ook homokinetische koppelingen in de achterassen.
we moeten wel de onderdelen naar hun naam noemen
dan blijft het voor iedereen duidelijk de Daf heeft geen homokineten
maar gewoon steekassen met dubbele kruiskoppeling
"Homokinetisch" betekent ‘een gelijke snelheid hebbend’ (in dit geval hoeksnelheid). De uitgaande as van de homokinetische koppeling heeft op ieder moment dezelfde hoeksnelheid als de ingaande as. Dit in tegenstelling tot de cardanische koppeling, waarbij, bij een constante hoeksnelheid van de ingaande as, de uitgaande as een afwisselend hogere en lagere hoeksnelheid heeft, waarbij deze fluctuaties groter zijn naarmate de knikhoek van de koppeling groter is.
De homokinetische koppeling is in 1928 uitgevonden door Alfred Hans Rzeppa, die als ingenieur werkzaam was bij Ford. Deze koppeling bestaat uit een kooi en een binnenbol, die beide gleuven hebben waarin stalen kogels kunnen bewegen. Er bestaan echter ook andere constructies, waarvan sommige reeds eerder bekend waren, zoals in de toenmalige DKW F1.
Homokinetische koppelingen zijn onmisbaar in een voorwielaangedreven auto. Zij zorgen ervoor dat de wielen met een gelijkmatige hoeksnelheid worden aangedreven, ook bij een grote stuuruitslag (ca. 50° is geen probleem). Als hier een cardanische koppeling zou zijn gebruikt (zoals vroeger bij onder andere de Citroën Traction Avant en de eerste uitvoeringen van de Citroën 2CV), zou bij grote stuuruitslag (bijvoorbeeld bij parkeerbewegingen) de auto schokkerig rijden.
Bij een achterwielaangedreven auto hoeft de cardanas slechts een kleine knikhoek te maken vanwege de vering van de achteras. Doordat deze knikhoek klein is, kan hier worden volstaan met een eenvoudiger cardanische koppeling. Bovendien bevat een cardanas meestal twee cardankoppelingen, zodat van de hierdoor driedelige cardanas (het verlengde van) het eerste en het derde deel evenwijdig zijn. Dit levert eveneens een gelijkmatige overbrenging. Sommige achterwielaangedreven auto's hebben echter ook homokinetische koppelingen in de achterassen.
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
-
- Cabine Coureur
- Berichten: 405
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
- Locatie: mijdrecht
- Marcel van Ee
- Hercules Held
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
- Locatie: Boskoop
Ik heb hem in middels bij Peter (http://www.carrosseriebedrijfpeter.nl/) vandaan..
Koste daar 100 euro twedehand en nieuw 150..
Haha homokineet is iid niet het juiste woord, maar ik vond het hier op het forum (noem geen namen maar zoek maar is...)
Wordt vervolgt...
Koste daar 100 euro twedehand en nieuw 150..
Haha homokineet is iid niet het juiste woord, maar ik vond het hier op het forum (noem geen namen maar zoek maar is...)
Wordt vervolgt...
- Marcel van Ee
- Hercules Held
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
- Locatie: Boskoop
Vanmiddag de steekas is vervangen..
Ging redelijk eenvoudig.. echter is 1 kroonmoer van de fussee's gesneveld. (moest ik doorslijpen om de fussee te redden)
(nieuwe is onderweg)
Hij lag echt in 2 delen.. en de naaldlagers lagen op de grond.
Daarnaast ben ik er achter dat me remcillinder (rechts voor) lek uit het afdekkapje waar achter je handremkabel in zit. (kapje geschuurt)
Is dit op te lossen door hem even los te halen en de cupjes even schoon te maken? ( en evt. cilinderwand te honen, met z'n ding op je boor)
Ging redelijk eenvoudig.. echter is 1 kroonmoer van de fussee's gesneveld. (moest ik doorslijpen om de fussee te redden)
(nieuwe is onderweg)
Hij lag echt in 2 delen.. en de naaldlagers lagen op de grond.
Daarnaast ben ik er achter dat me remcillinder (rechts voor) lek uit het afdekkapje waar achter je handremkabel in zit. (kapje geschuurt)
Is dit op te lossen door hem even los te halen en de cupjes even schoon te maken? ( en evt. cilinderwand te honen, met z'n ding op je boor)
- Marcel van Ee
- Hercules Held
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
- Locatie: Boskoop
Ooh oke.. hij ligt nu nog achter in de daf..
Wat kan je er mee? een soort vrijloopnaaf maken?
Ruilen voor 12 wielmoeren?
Wat kan je er mee? een soort vrijloopnaaf maken?
Ruilen voor 12 wielmoeren?
Laatst gewijzigd door Marcel van Ee op ma 28 mar 2011 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marcel van Ee
- Hercules Held
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
- Locatie: Boskoop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten