Veldkeuken achter YA126

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
Marcel van Ee
Hercules Held
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
Locatie: Boskoop

Veldkeuken achter YA126

Berichtdoor Marcel van Ee » ma 06 dec 2010 08:22

Hey Allemaal,

Wij zijn van plan om een veldkeuken aan te schaffen. echter stuiten wij op een probleem. Dit probleem heet lucht remmen..

De veldkeuken heeft lucht remmen en onze daf natuurlijk niet (tenzij je het later ingebouwd heb dan..)

Als er geen lucht op de remmen zit staan deze toch ook op de rem?

Hoe hebben jullie dit opgelost? (voor die genen die een veldkeuken hebben? Jorrit?)
Gewoon de rem er afhalen en ongeremd rijden?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Philip R.J. Beekman
Erelid
Berichten: 119
Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Veldkeuken achter een YA-126

Berichtdoor Philip R.J. Beekman » ma 06 dec 2010 10:04

Marcel,

Als je met een veldkeuken achter je YA-126 wilt rijden moet deze voorzien zijn van een eigen kenteken omdat deze zwaarder is dan 750kg (eigen gewicht + laadvermogen). Aangezien deze een eigen gewicht van ruim 1.300kg heeft moet er dus een kenteken opzitten. Zover ik weet zijn er maar twee in Nederland met een kenteken waarvan ik er één in mijn bezit heb.
Veder is het zo dat deze aanhanger gekeurd is met luchtbekrachtigde remmen en die mag je er niet zomaar afhalen.
Mocht je betrokken raken bij een ongeval, ook buiten jouw schuld, zal de verzekeringsmaatschappij altijd eerst gaan uitzoeken of het materieel waarmee je op de weg zat voldeed aan de wettelijke eisen, keuring, kenteken, enz, enz. Als daar uit blijkt dat jij niet op de weg had mogen komen zullen ze alle schade op jou gaan verhalen en raak je alles kwijt wat je hebt of in de toekomst gaat krijgen. Dit wordt vaak onderschat en kun je na een ongeval ook niet meer terug draaien. Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt.

Met vriendelijke groet,

Philip
Door het juiste te doen vreest gij niemand.

Gertjan
Hercules Held
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 07 nov 2008 20:27
Locatie: Zeist

Berichtdoor Gertjan » ma 06 dec 2010 10:23

Ik zou persoonlijk NOOIT met een dat type veldkeuken achter een YA126 gaan rijden. Naast het gevaar van de remmen is de veldkeuken "te log" om veilig achter een YA126 te vervoeren.
Ik meen zelfs dat er binnen Defensie een instructiekaart was waar op stond dat het verboden was de veldkeuken met een ander voertuig dan de YA328 of YA314/324 te trekken

Gebruikersavatar
Marcel van Ee
Hercules Held
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
Locatie: Boskoop

Berichtdoor Marcel van Ee » ma 06 dec 2010 10:59

Kijk daar heb ik wat aan..

De keuken is iid 1100kg echte de aanhanger zelf is ±300kg
Je overlaad hem dus met ±400 kg.. Ik heb al wel wat mensen gesproken die hiermee rijden.. en die rijden gewoon met witte plaat. omdat de aanhanger ook maar 300kg weegt... (en jah dan ben je in overtreding dat weet ik.)
Ik ben toen echter vergeten over de remmen te vragen.

@Philip, hieruit begrijp ik dat jij hem achter een 328/314 hebt?

Maar zijn er mensen die ervaring hebben met de keuken en de YA126??

Gebruikersavatar
maartensliphorst
Hercules Held
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 nov 2006 12:01
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Berichtdoor maartensliphorst » ma 06 dec 2010 11:19

De Veldkeuken die ik af en toe leen staat op kenteken maar dat maakt voor mij niet uit heb geen E achter B.

Maar om op je vraag te komen kwa remmen.
Aangezien ik geen luchtremmen heb sluit ik ze ook niet aan. maar hang ik hem er gewoon achter.
Rijd best goed, Daf loopt alleen iets kwa temperatuur op omdat hij het een flink ding vind voor erachter maar goed dat is niet noemenswaardig.
Kwa remmen, moet je rekening houden met een extra lange remweg, maar aangezien ik bij mijn wep met gillende banden op vacuum kan remmen remt het best aardig.
Gewoon oppassen zou ik zeggen en geen lange afstanden gaan rijden dat voorkomt het risico op problemen.


Groeten Maarten
Wa ge het hoefde nie te kopen.

Gebruikersavatar
Marcel van Ee
Hercules Held
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
Locatie: Boskoop

Berichtdoor Marcel van Ee » ma 06 dec 2010 11:33

Kijk zo dacht ik er ook over..

Ik was niet van plan om er grote afstanden mee te rijden... hoogstens 1 dorp verder ofzo.

Is het nou zo dat als je geen lucht op de remmen zet, dat deze dan op de rem staan?
Of kan die eenvoudig worden uitgeschakeld?

Gebruikersavatar
maartensliphorst
Hercules Held
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 nov 2006 12:01
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Berichtdoor maartensliphorst » ma 06 dec 2010 13:19

Ik moet zeggen dat de keuken die ik meeneem normaal achter een 328 hangt en hij niet automatisch alle remmen blokkeert. Er zit voor stilstand gewoon een handrem op.

Groeten maarten
Wa ge het hoefde nie te kopen.

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » ma 06 dec 2010 18:13

Waar koop je zo'n keuken, zoek er namelijk ook al een tijd een voor de Scouting
Kijk ook eens een keer op http://www.hoogsterang.nl - Voor al uw feesten, evenementen en bedrijfsuitjes! (Natuurlijk helemaal in leger stijl en met medewerking van de ya 126)

Gebruikersavatar
Marcel van Ee
Hercules Held
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
Locatie: Boskoop

Berichtdoor Marcel van Ee » ma 06 dec 2010 18:16

Eingelijk zijn ze bijna zelde te koop..

Je moet er tegenaan lopen.
Wij zijn namelijk ook al bijna een half jaar op zoek..

http://www.gijsfoppen.nl/ hij had er een jaar geleden nog een paar staan.. mischien ff contacten

Gertjan
Hercules Held
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 07 nov 2008 20:27
Locatie: Zeist

Berichtdoor Gertjan » ma 06 dec 2010 20:56

Gijs heeft er bij mijn weten nog 2 staan.

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » di 07 dec 2010 04:38

:) tof, bedankt! Ik heb wel al lucht in de DAF liggen, dus de remmen zouden legaal gezien geen probleem moeten zijn
Kijk ook eens een keer op http://www.hoogsterang.nl - Voor al uw feesten, evenementen en bedrijfsuitjes! (Natuurlijk helemaal in leger stijl en met medewerking van de ya 126)

martijn
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 13 mar 2011 13:07
Locatie: zwartewaal

Re: Veldkeuken achter een YA-126

Berichtdoor martijn » zo 27 mar 2011 11:27

Marcel,

Als je met een veldkeuken achter je YA-126 wilt rijden moet deze voorzien zijn van een eigen kenteken omdat deze zwaarder is dan 750kg (eigen gewicht + laadvermogen). Aangezien deze een eigen gewicht van ruim 1.300kg heeft moet er dus een kenteken opzitten. Zover ik weet zijn er maar twee in Nederland met een kenteken waarvan ik er één in mijn bezit heb.

Met vriendelijke groet,

Philip
samen met een kennis bezit ik er ook een op kenteken, die hangt achter mijn 328

martijn
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 13 mar 2011 13:07
Locatie: zwartewaal

Berichtdoor martijn » zo 27 mar 2011 11:41

Kijk zo dacht ik er ook over..

Ik was niet van plan om er grote afstanden mee te rijden... hoogstens 1 dorp verder ofzo.

Is het nou zo dat als je geen lucht op de remmen zet, dat deze dan op de rem staan?
Of kan die eenvoudig worden uitgeschakeld?
de veldkeuken heeft een remsysteem dat zonder lucht los staat en bij het aansluiten een voorraad tank vult met lucht en op een remcommando de remmen bekrachtigd.

een ander systeem is dat als er geen lucht is een veer de voeringen tegen de trommels drukt en zodra je hem aansluit op het luchtsysteem vult de voorraad tank zich en boven 4,5 tot 6 bar overwint de luchtdruk de veerkracht en is hij van de rem. tijdens een remcommando wordt die ook gewoon bekrachtigd. bij het losbreken van de aanhanger of de vul leiding slaat de kar op de rem(dit systeem heeft oa de 15 kn aanhanger van defensie)

martijn
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 13 mar 2011 13:07
Locatie: zwartewaal

Berichtdoor martijn » zo 27 mar 2011 11:44

heeft er iemand toevallig nog een vleesmessenset of een rijstzeef voor de veldkeuken? eventueel te ruil voor onderdelen van de keukenwagen

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Berichtdoor Jorrit » di 05 apr 2011 19:55

heeft er iemand toevallig nog een vleesmessenset of een rijstzeef voor de veldkeuken? eventueel te ruil voor onderdelen van de keukenwagen
Ja, die heb ik wel, maar doe ik lekker niet weg... 8) :wink:


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten